“Autofabrikanten focussen naar aanleiding van de Europese CO2-regels meer en meer op de ontwikkeling van elektrische voertuigen en leveren steeds minder auto's af-fabriek met LPG. Steeds minder aanbod betekent dus ook steeds minder interesse van de consument.”
Feit | Ja rijden op autogas (LPG) heeft ook nadelen. De investeringskosten voor de inbouw van een LPG-systeem, de stijging van de motorrijtuigenbelasting en het iets hogere brandstofverbruik worden vaak genoemd als nadelen.
Hieruit blijkt dat in 2020 door gestage groei wereldwijd meer dan 1,4 miljoen lpg-auto's op jaarbasis zullen worden verkocht. Uit het rapport blijkt dat lpg een mooie toekomst tegemoet gaat mits de overheid de relatief schone brandstof niet al te zeer belast.
De motor slijt meer op LPG dan op benzine of diesel? Nee, de motor slijt niet sneller door het rijden op LPG. Het verbrandingsproces van LPG is schoner dan dat van benzine of diesel.
Lpg is meer belastend voor de motor dan diesel en benzine. Dat komt omdat lpg in gasvorm de motor wordt ingebracht. Diesel en benzine worden in vloeibare vorm in de motor gebracht waardoor deze brandstoffen de motor smeren en koelen. De brandstof lpg doet dit niet waardoor de motor die op lpg rijd heter zal worden.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
De accijns op brandstof is geen percentage maar een vast bedrag per eenheid. De productiekosten van LPG zijn per liter overigens hoger dan die van benzine. De lagere accijns wordt gecompenseerd met een hogere motorrijtuigenbelasting voor auto's op LPG.
Een Volvo 850 of V70 heeft inderdaad een betrouwbare en duurzame LPG status. Deels heeft dat te maken met het redelijk forse motortype maar ook vaak de wijze waarop de auto bereden wordt. In veel gevallen worden deze type Volvo's met LPG rustig of gezapig bereden.
Bij een moderne dieselmotor met common rail wordt de brandstof via een hoge druk rechtstreeks in de verbrandingskamer geïnjecteerd. Met het Dual Fast systeem kan elke dieselmotor met 12 Volt common rail injectie worden omgebouwd naar LPG.
Een gastank heeft als vervelende eigenschap dat als de temperatuur toeneemt, op een gegeven moment de gastank gaat afblazen. En dan krijg je een prachtige steekvlam van brandend LPG. Uitsluitend in garages waar een afdoende blussysteem aanwezig is (bijvoorbeeld met blusgas), zijn auto's met LPG toegestaan.
G3 in LPG-G3 staat voor de derde generatie autogas inbouw installaties die voldoen aan bepaalde wettelijke eisen. Het verschil met de gewone LPG zit dus niet in het autogas, maar uitsluitend in de uitstoot van de LPG-installatie.
LPG-tankinhoud en geschatte afstand: De LPG-tank heeft een inhoud van 40 liter. Bij een gemiddeld verbruik van 16.1 km per liter komt het bereik uit op ongeveer 645 km per volle tank. Als de LPG-tank leeg is, neemt de reservetank op benzine (eveneens zuinig) het weer over.
Welke brandstof is het voordeligst? Als we puur kijken naar de prijs van de brandstof per liter is LPG veruit het goedkoopste. Per liter kost LPG zo'n 0,67 eurocent. Diesel kost zo'n 1,37 per liter en voor Benzine betaal je 1,65 euro per liter.
De overheid heeft de hogere motorrijtuigenbelasting voor een auto op autogas grotendeels ongedaan gemaakt door een jaarlijkse korting van 317 Euro op de houderschapsbelasting. Daardoor bedraagt de motorrijtuigenbelasting voor een auto op autogas (ongeveer) hetzelfde als die van het zelfde model op benzine.
Zoals gezegd is het verbruik van LPG 15% hoger ligt dan bij benzine. De actieradius dus ook 15% kleiner bij dezelfde hoeveelheid brandstof. Belangrijk daarbij is dat een gastank maar voor 80% gevuld wordt.
Naast het feit dat verbranding van LPG minder fijnstof uitstoot dan diesel, is LPG ook wat betreft co2 een schonere brandstof dan diesel. Bij verbranding van 1 liter LPG komt 1,51kg co2 vrij, waar bij verbranding van 1 liter diesel 2,6kg co2 vrijkomt! Een nieuwe trend is de opkomst van bio-LPG.
Een auto op LPG heeft een lagere CO2-uitstoot, de NOx-uitstoot ligt vaak net iets hoger dan die van een benzineauto. Niet elke benzine-auto wertk even goed op LPG, een inbouwspecialist kan je hierover adviseren. Het nadeel van LPG is dat je allereerst de installatie moet aanschaffen en laten inbouwen.
Een lpg tank mag op het moment van inbouw niet ouder dan 10 jaar zijn.
Wat kost LPG in België? De actuele prijs van LPG in België is € 0,77.
Op benzine is de accijns 49% en op diesel 39%. Verder is het aan de producent en de tussenhandel wat de prijs uiteindelijk is die de consument aan de LPG-pomp betaalt. LPG kost meestal de helft van benzine per liter. Er geldt een landelijke LPG adviesprijs van rond de 70 a 80 cent, dit kan per dag verschillen.
In september 2021 is het aantal LPG-auto's in Nederland gedaald tot minder dan 100.000, zo blijkt uit de cijfers van BOVAG en RDC. Aan het begin van deze eeuw reden er nog zo'n 350.000 personenauto's op LPG rond, goed voor een aandeel van bijna 5,5 procent in het totale wagenpark.
Autogas (LPG) is één van de autobrandstoffen die het minst belastend is voor het milieu. Dit werd onlangs weer eens bevestigd door het uitgebreide Europese Emissie Test Programma. Deze test vergeleek de uitstoot van meer dan dertig automodellen op benzine, diesel, aardgas (CNG) en autogas (LPG) met elkaar.