Maar omdat die maximumsnelheid in een aantal landen in Europa 90 km/uur is, zijn de verplichte snelheidsbegrenzers in vrachtwagens volgens de Europese richtlijn afgesteld op 90 km/uur. Komt een vrachtwagen niet buiten Nederland, dan moet die op 80 km/uur zijn begrensd.
Vrachtwagens hier hebben een verplichte snelheidsbegrenzer die ingesteld staat op 90 km/u. Of net iets harder dan 90 km/u. Volgens Veiliger Verkeer Nederland zijn vrachtwagens die niet buiten de Nederlandse grens komen zelfs beteugeld op 80 km/u. Zelfs als de chauffeurs harder willen rijden, kan het dus niet.
' Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: 'Zo'n sticker geeft de maximumsnelheid aan die een vrachtwagen mag rijden in een bepaald land. Vaak heeft dat te maken met het gewicht en je kunt natuurlijk moeilijk aan de buitenkant van een auto zien hoe zwaar hij is. Vandaar de stickers.
Het onderscheid heeft vooral te maken met het gewicht en de leeftijd van het voertuig. En dat heeft dan weer alles te maken met de risico's voor de verkeersveiligheid. Er zijn dus ook vrachtwagens die vanwege hun gewicht of leeftijd aan zo'n begrenzer ontkomen.
Maximumsnelheid vrachtverkeer
Voor het vrachtverkeer geldt een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur.
Geen enkele vrachtauto in de Europese Unie kan tegenwoordig sneller dan 90 km/u door de komst van de wettelijk verplichte snelheidsbegrenzer die op die limiet is ingesteld.”
Dit wonder van voertuigsnelheid heeft de titel van snelste truck ter wereld, met een indrukwekkende topsnelheid van 276 km/u. De Volvo Iron Knight is niet alleen snel - hij is ook nog eens ongelooflijk snel. Deze snelle truck heeft slechts 4,6 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te accelereren.
Merk je dat een vrachtwagen 90 rijdt, dan is die voor internationaal vervoer daarop begrensd; de chauffeur rijdt 90 omdat er weinig wordt gecontroleerd. Bussen mogen normaal gesproken ook maximaal 80, maar een zogenaamde T100-bus (voor Tempo-100), die geen staanplaatsen heeft en gordels op alle stoelen, mag 100 km/uur.
Hoe hard mag een vrachtwagen rijden op Duitse snelwegen? Op Duitse snelwegen, ook wel bekend als Autobahnen, geldt een maximumsnelheid van 80 km/u voor vrachtwagens. Voor vrachtwagens met een aanhanger kan de snelheid zelfs beperkt zijn tot 60 km/u, afhankelijk van het totale gewicht en type voertuig.
De 1500 vertegenwoordigde een halve ton capaciteit, de 2500 vertegenwoordigde een driekwart ton capaciteit , en de 3500 vertegenwoordigde een ton capaciteit. Daarom zie je de 1500 misschien wel een "halve ton" genoemd worden. Maar tegenwoordig verwijzen deze aanduidingen vooral naar het doel van de truck.
Een standaard vrachtwagen kan variëren in breedte, maar is meestal rond de 2,5 meter breed. De lengte en het gewicht van een vrachtwagen hangen sterk af van het type en het doel. Zo kan een gemiddelde vrachtwagen zonder lading zo'n 16 tot 18 meter lang zijn en tussen de 12.000 en 16.000 kilogram wegen.
A borden op vrachtwagens
Wanneer het een groen bord met zwarte kleine letter a is, gaat het om vrachtwagens die landbouwproducten vervoeren. Deze borden zijn verplicht in Italië. De a staat voor agricoli (=landbouw). Wanneer een vrachtwagen een wit bord met zwarte hoofdletter A heeft, vervoert deze vrachtwagen afval.
Als vrachtwagens inhalen, zeker als een vrachtwagen een vrachtwagen inhaalt, ontstaan er knelpunten op het gebied van verkeersdoorstroming. Dit komt omdat vrachtwagens niet snel accelereren en dus aan een laag tempo inhalen. Dergelijke knelpunten tasten de verkeersveiligheid aan.
Voorheen mochten EN bussen EN vrachtauto's maximaal 80 rijden. Echter, de overheid wil graag mensen UIT de auto IN het OV krijgen. Helaas lukt dat niet als de bus veel langzamer rijdt als de personen auto. Daarom is het mogelijk gemaakt om met een speciaal daarvoor goedgekeurde bus 100 te mogen rijden.
In theorie mag je op de snelweg 110 km/u rijden (soms 130 km/u), 90 km/u buiten de bebouwde kom en 60 km/u in de stad. De gigantische files van Moskou zijn al even beroemd als het Rode Plein. Houd ook rekening met een aantal tolwegen, vooral rond Sint-Petersburg en Moskou.
Met name lange-afstandschauffeurs (over the road trucking, of OTR) verdienen in de Verenigde Staten een relatief goed salaris. $ 60.000 - 80.000 per jaar is niet ongebruikelijk. Een opvallend verschil met Europa is dat het in de Verenigde Staten ongebruikelijk is dat chauffeurs helpen met laden en lossen.
In alle staten werd onder andere vastgelegd dat de lengtebeperking alleen de aanhanger meet; de lengte van de trekker werd niet langer meegerekend, waardoor vrachtwagens met lange neuzen in de VS nog meer vrijheid kregen. Als gevolg daarvan werden de bestuurderscabines langer en beter uitgerust.
Elk land zijn sticker
“Die geeft aan dat een vrachtauto van meer dan 7,5 ton (niet de prijs, maar het gewicht) maximaal 60 km/u mag rijden op wegen buiten de bebouwde kom waar auto's normaliter 70 km/u mogen rijden”, aldus Schenk in het AD.
Een T100 bus heeft geen staanplaatsen en verplicht autogordels op alle stoelen. Het zijn ook geen gelede bussen. “Voor het verkrijgen van de toestemming voor Tempo-100 worden onder meer eisen gesteld aan de businrichting en voertuiguitvoering.
Vrachtwagens rijden vaak dwars door heel Europa om hun lading weg te brengen of op te halen. De verschillende landen hebben andere regels voor de snelheid op de weg. Zo mogen sommige vrachtwagens op de snelweg in Frankrijk 90 km/u en in Italië zelfs 100 km/u.
Zowel Scania als Volvo trucks worden hoog aangeschreven in de transportsector. De keuze tussen de twee zal vaak uw specifieke behoeften, budget en prioriteiten weerspiegelen. Scania staat bekend om zijn sterke focus op prestaties en wordt erkend om zijn krachtige motoren en efficiënte brandstofverbruik .
De Belaz 75710 is daarmee naast de grootste vrachtwagen ter wereld ook de sterkste vrachtwagen ter wereld. Volledig beladen weegt de dumptruck namelijk meer dan 800 ton.
Shacman X6000 : de krachtigste truck ter wereld. In het fascinerende autolandschap ontpopt China zich tot een onbetwistbare macht en de Shacman X6000 is een tastbaar bewijs van deze opkomst.