4. Waarom rijdt een trein harder bij vertraging? Altijd nobel van de NS: een vertraagde trein harder laten rijden om zo verloren tijd in te halen.
Als de bomen langdurig dicht blijven door een storing dan gaat er een automatische melding naar de verkeersleidingspost. Machinisten krijgen dan de opdracht om langzaam te rijden en te toeteren om extra te waarschuwen.
Het kan voorkomen dat er treinen uitvallen. Als er veel vertragingen zijn en treinen stil staan, dan zorgt dit voor een soort file op het spoor. Door treinen uit de dienstregeling te halen wordt deze file waar mogelijk voorkomen.
Over de HSL rijden dagelijks 269 treinen in hoge frequentie. Zowel de Eurostar als Thalys rijdt tussen Amsterdam en Brussel een maximumsnelheid van 300 km/u.De Intercity direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven rijden maximaal 160 km/u.
Over het algemeen geldt: treinen die 500 ton of meer wegen, mogen 85 km per uur rijden. treinen van meer dan duizend ton mogen 95 km per uur rijden.
Het netwerk in Nederland kan niet overal hoge snelheden aan. Wever: "Een trein weegt honderden tonnen. 200 tot 300 kilometer per uur, betekent veel meer belasting van het spoor dan bij 140 km/u. Een spoor moet dan een stevigere ondergrond hebben."
Een treinstel heeft onder een elektrisch vermogen van 1.000 kW (1.362 pk) onder de bovenleiding. Het treinstel beschikt over vier tractiemotoren, van het type . De draaistellen met tractiemotoren zijn geplaatst onder de cabines.
De NS gaat vanaf volgende maand met minder treinen rijden. De dienstregeling van 2023, die in december ingaat, wordt stapsgewijs aangepast. NS gaat daardoor 10 procent minder treinen inzetten dan in 2019.
Wat is de snelste trein van Nederland? De Eurostar E320 is in Nederland de trein met de hoogste maximum snelheid, 320 kilometer per uur. Echter, op de Nederlandse HSL-Zuid mag de trein niet harder dan 300 kilometer per uur. Die snelheid wordt ongeveer 1,5 minuut behaald.
Met een gemiddelde snelheid van 317 kilometer per uur is de treinverbinding tussen Beijing en Nanjing verreweg de snelste ter wereld. In Europa is de TGV voor het eerst niet meer de koploper. De HSL van Milaan naar Reggio Emilia gaat net iets harder.
Sein- en wisselstoringen moeten eerst worden opgelost door een externe partij. Bij een aanrijding met een persoon wordt eerst onderzoek uitgevoerd door de politie. We kunnen dus niet precies zeggen hoe lang het oponthoud zal duren. Gemiddeld rekenen we echter met 30 tot 90 minuten.
De vertragingen zijn vooral omdat het spoornetwerk overbelast is geraakt omdat er meer treinen rijden en de overheid verzuimd heeft hier geld in te investeren om de spoorcapaciteit uit te breiden.
De belangrijkste aanpassingen per 11 december. Ook de korte treinen worden veroorzaakt door het personeelstekort, is het verweer van de NS. Het bedrijf heeft als regel dat er per zoveel meter trein een conducteur moet zitten omdat dit veiliger zou zijn. Een trein zomaar langer maken kan dus niet.
Dat komt omdat je bij het springen een enorme luchtweerstand ondervindt. Zolang je met je voeten gewoon op het dak staat, is er geen probleem, al zal je wel voelen dat je je schuin voorover moet bukken om de luchtweerstand te compenseren.
Treinreizigers die stil komen te staan in een bocht voelen het meteen: de trein staat scheef. Voor een deel komt dat doordat het spoor in een hoek wordt gebouwd, zodat de trein op hoge snelheid lekker in de bocht 'hangt'.
Doordat de trein in de tunnelbuis druk opbouwt, ontstaan op het perron rukwinden die kunnen oplopen tot 18 meter per seconde (bijna 65 kilometer per uur, wat overeenkomt met windkracht 8). Dat is ruim boven de veilig geachte maximale snelheid van 15 meter per seconde.
7 machinisten en 21 monteurs nodig, maar langste trein ter wereld (1,9 kilometer) rijdt. De Zwitserse spoorwegmaatschappij Rhätische Bahn heeft zaterdag een wereldrecord gevestigd door een trein van 1,9 kilometer lang te laten rijden op een bekend traject door de Alpen.
De Nederlandse Spoorwegen (NS) rijdt vanaf maandag met een nieuwe, verlengde dubbeldekker. De trein bestaan uit zes treinstellen en heeft een gezamenlijke lengte van 320 meter. Dit is twee keer zo lang als de langste trein die tot nu toe in Nederland reed.
Treindienst normaal rond 20:15 uur. Door beperkingen in de materieelinzet minder stoptreinen tussen Hengelo en Bad Bentheim. Ten minste tot 20:30 uur. Er rijden ook stopbussen tussen Hengelo en Bad Bentheim.
Veel tenderlocomotieven kunnen in beide richtingen gebruikt worden, maar veel grotere locomotieven mogen niet met volle snelheid achteruit rijden en moeten dus gekeerd worden, meestal op een draaischijf.
Ontsporingen kunnen diverse oorzaken hebben. In elk geval is de oorzaak dat de wielen aan de as niet meer geleiden over de rails, de aanleidingen kunnen hierin variëren: Gebroken, uiteengezette, of niet goed aangesloten rail. Verkeerde wisselstand of defect aan de wissel.