'Er wordt extreem harde wind in het hele land verwacht wat voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Dit heeft net als op de weg en in de luchtvaart impact op het spoor. Daarom is een stormdienstregeling van kracht en rijden er minder treinen.
Onweer en storm
Door harde wind kunnen bomen langs het spoor omwaaien of takken in de bovenleiding belanden. Als de bliksem inslaat, kan de stroom uitvallen of het ict-systeem beschadigd raken. Daardoor komt (een deel van) het treinverkeer mogelijk stil te liggen.
NS moet iedere gestrande reiziger thuis brengen. Mocht het zo zijn dat de aanwezige NS medewerker u niet verder wil helpen (dit komt helaas voor), kunt u zelf een taxi regelen om thuis te komen. Vraag bij thuiskomst om een bonnetje, de gemaakte kosten kunt u schriftelijk terugvragen bij de Nederlandse Spoorwegen.
De NS gaat vanaf volgende maand met minder treinen rijden. De dienstregeling van 2023, die in december ingaat, wordt stapsgewijs aangepast. NS gaat daardoor 10 procent minder treinen inzetten dan in 2019.
Het kan voorkomen dat er treinen uitvallen. Als er veel vertragingen zijn en treinen stil staan, dan zorgt dit voor een soort file op het spoor. Door treinen uit de dienstregeling te halen wordt deze file waar mogelijk voorkomen.
Sein- en wisselstoringen moeten eerst worden opgelost door een externe partij. Bij een aanrijding met een persoon wordt eerst onderzoek uitgevoerd door de politie. We kunnen dus niet precies zeggen hoe lang het oponthoud zal duren. Gemiddeld rekenen we echter met 30 tot 90 minuten.
Sinds deze week heeft onze Reisplanner Xtra app een extra functie genaamd Treinradar. De app biedt de mogelijkheid om te zien waar je trein rijdt. Daarbij kun je de exacte locatie, de snelheid en de samenstelling van jouw trein opvragen.
Vanaf 24 mei 2021 gaan alle intercity's weer rijden.
Intercity Amsterdam – Amersfoort – Deventer. Deze trein rijdt niet tussen Amersfoort en Deventer. Tussen Amersfoort en Deventer blijven twee intercity's per uur rijden.
Er is inderdaad een groot tekort aan IC materieel, door meerdere oorzaken. Hierdoor is al het reservematerieel verbruikt en moeten er noodgedwongen sprinters op IC lijnen worden ingezet.
NS (Nederlandse Spoorwegen) is een Nederlands spoorwegbedrijf.
Zelfmoord(pogingen) op het spoor kosten de NMBS gemiddeld 660.000 euro per jaar. “De kost gaat over geleden schade aan de treinen en de sporen en soms ook over de vertragingen die de treinen daardoor ondervonden.
Een ontsporing is een ongeluk op een spoorbaan, waarbij de wielen van een spoorvoertuig (trein, tram, metro) uit de rails lopen. Een groot deel van het voertuig kan dan buiten de sporen raken of omslaan, en aangekoppelde wagons meesleuren. Een ontsporing kan mensenlevens eisen en zware schade veroorzaken.
Seinen zijn een belangrijk onderdeel van de beveiliging van het Nederlandse spoor. Treinen mogen alleen rijden als het sein dat toestaat, of met toestemming van de verkeersleiding. Meestal is het sein dan groen of geel. Als het sein rood is, mag de trein er niet voorbijrijden.
Op dit moment geen stakingen bekend.
Houd voor de meest actuele situatie de berichten in de 9292 reisplanner op 9292.nl en de 9292 app in de gaten.
Bekijk het hier. Storm Eunice nadert Nederland. Vanaf 14.00 uur is het alle hens aan dek.
Het weer heeft flinke invloed op de het spoor en bovendien is de invloed van extreem weer op het kunnen rijden van treinen onvoorspelbaar en onberekenbaar. Wissels kunnen vast komen te zitten door sneeuw en treinen gaan eerder kapot. Met name op de eerste dagen met sneeuw of kou zien we meer storingen.
De treinen hebben een topsnelheid van 160 kilometer per uur. Dit kan in Nederland echter nog nergens gereden worden, aangezien het beveiligingssysteem dit niet toestaat. De maximale dienstsnelheid in Nederland is voorlopig nog 140 kilometer per uur.
In alle Intercity's is een toilet aanwezig. Op de zijwanden staat aangegeven waar het toilet zich bevindt. In langere treinen zijn meerdere toiletten aanwezig. De toiletten worden regelmatig schoongemaakt en gecontroleerd.
Treinen toeteren altijd voor de veiligheid. Meestal heeft het te maken met storingen. Een overweg is robuust en betrouwbaar maar soms werkt hij anders dan verwacht, bijvoorbeeld als de stroom uitvalt. De overweg gaat dan altijd automatisch dicht (het fail safe systeem) voor de veiligheid.
Treinen staan 's nachts op rangeerterreinen dus buiten. De rangeerterreinen liggen dicht bij stations. Ja ze kunnen ze onderspuiten met graffitti.
In de NS treinen mag je alles eten en drinken zolang het andere reizigers niet stoort.
De Europese Investeringsbank en NS hebben een leningsovereenkomst ondertekend ter ondersteuning van de aankoop van 79 nieuwe Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) treinen. Het gaat om een bedrag van 450 miljoen euro. De eerste ICNG-treinen van Franse treinfabrikant Alstom gaan in 2021 op het spoor rijden.
Nee, eten en drinken is niet toegestaan in de bus en trein. Ook alcohol drinken is verboden.
Thalys. Nederland staat in het lijstje van de Railway Gazette op plek 17. Hoewel de Thalys tussen Schiphol en Rotterdam kort de 300 kilometer per uur aantikt, ligt de gemiddelde snelheid op het HSL-Zuid op 'slechts' 167 kilometer per uur.
Aan de hand van de hoeveelheid vertraging wordt berekend wat je vergoeding is. De hoofdregel is: 50% van de ritprijs bij 30 minuten vertraging, en 100% bij 1 uur vertraging.