Omdat remvloeistof de eigenschap heeft dat het water aantrekt moet het periodiek worden ververst. Dit is een eenvoudige maar tijdrovende en vuile klus. Als u echter geen probleem heeft met vieze handen en kleren, dan kunt u flink wat geld besparen en zelf de remvloeistof vervangen.
Wanneer u de remvloeistof vervangen wilt, zal de oude remolie uit het systeem moeten worden gepompt. Dit kunt u bij een garage laten doen, maar u kunt het ook eenvoudig zelf doet met een olie vacuümpomp. Let wel op, het kan per auto verschillen hoe u dit precies moet doen.
De remvloeistof mag niet zomaar worden bijgevuld wanneer deze beneden het minimale niveau zit. Dit kan namelijk betekenen dat uw remmen niet meer optimaal werken en dus is het van groot belang dat de oorzaak wordt achterhaald. Met deze zelfcheck kunt u makkelijk zelf controleren van het niveau van de remvloeistof is.
Regelmatig de remvloeistof vervangen is nodig omdat het veroudert en de kwaliteit en werking minder wordt. De soorten remvloeistof DOT3 en DOT4 zijn bovendien hygroscopisch, wat betekent dat de remvloeistof water opneemt uit de lucht. Hierdoor daalt het kookpunt van de remvloeistof.
Hoe meer water jouw remvloeistof heeft opgenomen, hoe slechter deze werkt. Daarom moet elke twee jaar je remvloeistof vervangen. Je kunt het remvloeistof vervangen het beste aan een vakman overlaten. Remvloeistof vervangen gebeurt meestal bij een onderhoudsbeurt.
Wat kan ik zelf? Als het remvloeistofreservoir niet meer helemaal vol is, kunt je tussentijds remvloeistof bijvullen. Let wel op dat je de juiste remvloeistof gebruikt.
De kosten voor het vervangen van de remvloeistof zal gemiddeld op 95 euro liggen. De reden van het prijsverschil is afhankelijk van de hoeveelheid en prijs remvloeistof die per auto gebruikt dient te worden. Daarnaast zal het uurloon per garage verschillen.
Hoelang duurt het om remvloeistof te vervangen? Remvloeistof vervangen duurt maximaal 45 minuten.
Dit is eenvoudig te controleren door de motorkap te openen en naar het witte half doorzichtige reservoir op de hoofdremcilinder te kijken (zie bovenstaande afbeelding). Het niveau van de remvloeistof in het reservoir op de hoofdremcilinder dient altijd maximaal te zijn.
Zonder remvloeistof remt een voertuig namelijk niet. En remvloeistof slijt en dat merk je meestal pas als het te laat is en je niet meer kunt remmen. Je trapt het pedaal in, maar er gebeurt weinig of, in het ergste geval, niets. In remvloeistof zitten bestanddelen die de vloeistof hygroscopisch maken.
Remvloeistof wordt ook wel remolie genoemd, maar dat is niet juist. De vloeistof is namelijk niet gebaseerd op petroleum. Dat zou de rubber afdichtingen en remslangen aantasten. De kwaliteit van remvloeistof wordt aangeduid aan de hand van de DOT-cotering: DOT 3, DOT 4, DOT 5.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft.
Remvloeistof tijdig verversen
Het heeft als eigenschap dat het vocht aantrekt. Op zich is dat niet zo erg, zolang het maar regelmatig wordt ververst. Het advies is om dit om de twee jaar te doen. Zo ben je altijd verzekerd van een goed werkend remsysteem, mits ook de remschijven en remblokken in goede staat zijn.
Verse remvloeistof is helder en goudgeel. Verouderde en verontreinigde remvloeistof is groen en troebel. Voorzichtig: wanneer de vloeistof deze kleur heeft aangenomen, is het tijdstip van een veilige verversing al lang overschreden. Er moet dan onmiddellijk actie worden ondernomen.
Het grootste verschil tussen DOT-3 en DOT-4 is het natte kookpunt van de beide produkten. DOT-3 heeft een nat kookpunt van 145°C. en DOT-4 168°C. Wanneer een Dot-3 voorgeschreven staat en men gebruikt DOT-4 kunnen er problemen ontstaan met de rubber seals.
Oorzaken van piepende remmen zijn montagefouten, onjuiste plaatsing van de remklauwclips, of onjuiste plaatsing van vulplaatjes, die bijgeluiden juist moeten tegengaan. Belangrijk is dat de onderdelen van de remklauw goed gereinigd en gesmeerd zijn.
De remvloeistof verplaatst zich door de leidingen naar de remcilinders van de schijfremmen en/of trommelremmen. In het remsysteem van een gemiddelde personenauto zit ongeveer 0,25 tot 0,5 liter remvloeistof. Deze kleine hoeveelheid moet drukken kunnen verdragen van 15.000 kPa bij zeer hoge temperaturen.
Je koelvloeistof vervangen is een onderhoudstaak die elke 2 jaar hoort te gebeuren. Zelf kun je herkennen dat je auto aan koelvloeistof vervangen toe is, als de huidige vloeistof donker is geworden. Het verversen hiervan kun je in de buurt door de garage laten doen, langs de weg door de wegenwacht, of thuis zelf.
In tegenstelling tot motorolie is remolie universeel en voor zowel de auto als de motorfiets.
Het is echter wel belangrijk dat u het niveau in het remvloeistofreservoir ten minste één keer per week controleert en, als het niveau onder de bovenste markering is gekomen, remvloeistof van de juiste specificatie bijvult.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur.
Remvloeistof lekkage komt in veel gevallen door veroudering van materialen zoals remslangen, rubberen cups en corrosie. Het niet tijdig verversen van remvloeistof versneld dit proces doordat de remvloeistof een steeds hoger percentage vocht gaat vasthouden.
Waarom een grote onderhoudsbeurt auto? Een grote beurt wordt uitgevoerd om alle onderdelen van de auto te controleren. Zo zorgt u ervoor dat uw auto in een goede conditie blijft en u zorgeloos de weg op kunt. Daarnaast wordt auto onderhoud door de fabrikant van de auto voorgeschreven.
U vraagt wat de oorzaak kan zijn en of u zelf kunt bijvullen. Voor het dalen van het remvloeistofniveau kunnen verschillende oorzaken zijn. Er is een lekkage in het systeem. Er is sprake van verregaande slijtage van remblokken en/of remschijven.