Het eerste besluit om aan de rechterkant van de weg te rijden in Zweden stamt al uit 1718. In 1734 werd echter Vänstertrafik (Zweeds voor links verkeer) ingevoerd.Toen de auto opkwam bleef men aan de linkerkant van de weg rijden. Desondanks werd er vooral in auto's gereden met het stuur aan de linkerkant.
De Ridders
In de vroege en late Middeleeuwen reed men in veel landen waarschijnlijk links omdat men toen te paard ging en vocht. Net als de Romeinse soldaten. De meeste mensen droegen hun zwaard links omdat men rechts was. Men vocht dus vooral met de rechterhand, zoals nu de meeste mensen met rechts schrijven.
Behalve in Engeland, is links rijden ook verplicht in Australië, Cyprus, Indonesië, Nepal, Namibië, Japan, Maleisië, Barbados, Zuid-Afrika, Bangladesh, Thailand, Schotland, Pakistan, India, Hongkong, Ierland, Oeganda en Sri Lanka.
Hoewel Japan geen vroegere kolonie van Groot-Brittannië is, rijdt het land ook links. Dat kwam doordat in 1872 de eerste Japanse spoorlijn werd geopend, gebouwd met Britse expertise. De trein reed links en dat bleef zo bij de verdere uitbouw van het Japanse spoor- en tramlijnnetwerk.
Links rijden was een privilege van de Franse aristocratie, maar door de Revolutie werd iedereen gelijk en dat betekende dat Napoleon besloot dat rechts, ofwel de kant van het volk, verplicht werd. Zo ontstond het rechts rijden. Overigens in eerste instantie alleen in die landen die Napoleon veroverde.
Een ander voordeel was dat rechtshandige personen een paard makkelijker bestijgen van de linkerkant, wat ook verstandig is als de schede links hangt. Ten slotte was het veiliger om vanuit de berm het paard te beklimmen en niet vanaf het midden van de weg. Links opstappen betekent dan ook automatisch links rijden.
Van de grote autolanden rijdt men alleen in het Verenigd Koninkrijk, India, Indonesië en Japan links. In andere grote autolanden, zoals het gros van Europa, de Verenigde Staten, Brazilië, Rusland, Mexico en Zuid-Korea wordt rechts gereden.
Er is geen regel die aangeeft dat verkeer van links of rechts voorrang heeft. In de praktijk betekent dit dat recht doorgaand verkeer meestal voorrang heeft. Op een rotonde heeft verkeer van rechts voorrang, tenzij anders met borden of verkeerslichten is aangegeven. U haalt rechts in.
Je moet links rijden en rechts inhalen.
Het Verenigd Koninkrijk en Ierland zijn prachtige vakantiebestemmingen met bijzonder veel goede campings. Veel vakantiegangers twijfelen echter om hierheen te gaan omdat je daar aan de linkerkant van de weg moet rijden. En dat is jammer, want links rijden is helemaal niet zo moeilijk.
Overigens kent Groot-Brittannië geen verkeersregel waarbij verkeer van links of rechts voorrang heeft. In de praktijk komt het erop neer dat het verkeer op de belangrijkste weg voorrang krijgt. Extra goed opletten dus bij een kruising van gelijkwaardige wegen. Kijk op het scherm van je navigatiesysteem.
Portugal, Italië, Zwitserland en Oostenrijk rijden ook links. Zweden ook; daar reden de auto's in het verleden trouwens óók links, maar op de weg hebben ze dat in de jaren '60 op één dag omgegooid naar rechts houden. Voor de treinen is zo'n omschakeling erg bewerkelijk, dus de treinen zijn links blijven rijden.
Op het vasteland rijdt men rechts. In aangrenzende landen zoals Hong Kong, Macau, India, Nepal en Pakistan rijdt men links.
Op welke kant van de weg moet ik in Schotland rijden? Rij altijd aan de linkerkant van de weg.
Vanaf vandaag gaat de boete voor onnodig links rijden van 150 euro naar 220 euro. Ook goed: de boete voor niet-handsfree een telefoon bedienen gaat van 250 naar 350 euro. Tegelijkertijd gaan de snelheidsboetes voor de eerste 10 km/u boven de toegestane snelheid omlaag met 15 procent.
Is het veilig om kraanwater te drinken in Schotland? Ja, Schotland kan prat gaan op uitzonderlijk schoon kraanwater, dat helemaal veilig is om te drinken.
De verkeersregels
Veiligheidsgordels zijn verplicht en je mag niet bellen tijdens het rijden. Alle snelheidslimieten in Zuid-Afrika zijn in kilometers per uur. In het algemeen is de maximumsnelheid voor stedelijke gebieden 60 km/u, op secundaire wegen 100 km/u en op de nationale snelwegen 120 km/u.
Ja, autorijden in Zuid-Afrika is zeker veilig. Het verkeer is erg relaxed en totaal niet chaotisch. Het is wel handig om van een aantal dingen op de hoogte te zijn voordat je de auto instapt. Zo rijden ze in Zuid-Afrika dus aan de linkerkant van de weg en dat kan in het begin even wennen zijn.
Zelf autorijden op Malta is geen probleem. Je zult er wel even aan moeten wennen dat de bestuurder rechts zit en men links rijdt op Malta. Dat is een erfenis uit het tijdperk van de Britse heerschappij op Malta.
De verkeersregels in Canada komen grotendeels overeen met die in Europa. In Canada rijdt men rechts en bestuurders die van rechts komen, hebben voorrang. Brandstof is in Canada doorgaans goedkoper als in Nederland.
De maximumsnelheden liggen tussen de 60 mijl per uur (100 km/uur) in Hawaii tot 80 mijl per uur (130 km/uur) in delen van Texas, Utah, Idaho en Wyoming. Een gebruikelijke verdeling is als volgt: 15 - 25 mph (25 - 40 km/h) in schoolzones. 25 - 35 mph (40 - 55 km/h) in woonstraten.
Toch schrikt autorijden in Amerika sommige mensen af. Verkeersregels verschillen wat van de onze en zijn niet in alle staten identiek. Toch is met een wagen door Amerika toeren helemaal niet moeilijk. Met een beetje kennis van de regels en gewoonten wordt het zelfs veel relaxter en leuker dan in Europa.
Rijden onder invloed
In alle staten is het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed 0,8 promille. Voor personen jonger dan 21 jaar geldt in alle staten een absoluut alcoholverbod. Het is verboden te rijden onder invloed van drugs.