Kinderen met autisme (ASS) hebben van jongs af aan veel minder behoefte om met anderen te communiceren. Dit zorgt voor problemen in de communicatieve en spraak-taalontwikkeling van het kind. De problemen zijn verschillend: van niet spreken tot ouwelijk, pedant taalgebruik.
Ook kinderen met autisme ontwikkelen spraak, maar hebben vaak meer moeite met de ontwikkeling van communicatie. Ze hebben wel woorden, maar gebruiken die vaak zonder de juiste betekenis te vatten. Zo kan een kind met autisme de persoonsvormen door elkaar halen: 'hij' wordt gebruikt voor 'jij' bijvoorbeeld.
Deze zijn als volgt: Apraxie van spraak – Apraxie van spraak is een motorische stoornis die het vermogen beïnvloedt om de bewegingen te coördineren die nodig zijn voor spraakproductie. Sommige personen met autisme kunnen apraxie van spraak ervaren, waardoor het moeilijk wordt om woorden te articuleren en samenhangende zinnen te vormen.
Bij een autistische meltdown of shutdown gaat het eerder om overprikkeling. Je brein heeft simpelweg teveel input te verwerken gehad – te veel sociale situaties, te veel herrie, te veel alles – en dan knapt er iets. Bij een meltdown uit zich dat vaak in een explosie naar buiten toe: boosheid, huilen, paniek.
Het brein van mensen op het autismespectrum kan zich inleven in wat anderen denken, in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt. Wat wel klopt, is dat sociale interacties bij hen soms moeizamer verlopen. Dit komt omdat hun brein mogelijk minder goed kan vatten in hoeverre andere personen anders denken dan zichzelf.
Ze kunnen erg gevoelig zijn voor de gedachten van anderen . Ze kunnen het ook moeilijk vinden om de fasen van vriendschappen te begrijpen, wat kan leiden tot verwarde emoties. Ze kunnen moeite hebben om met angst om te gaan die verband kan houden met het feit dat ze niet weten wat ze moeten zeggen in gesprekken.
Veel mensen met autisme geven aan grote moeite te hebben met het opmerken en interpreteren van non-verbale communicatie. Hierdoor kan het ontzettend lastig zijn om de boodschap die iemand probeert over te brengen, te begrijpen, wanneer diegene non-verbale signalen gebruikt en de dingen onduidelijk en indirect benoemt.
Mensen met autisme kunnen vastlopen in hun hoofd door hun andere manier van waarnemen en denken, en doordat ze zich proberen te conformeren aan de manier waarop neurotypische mensen zich gedragen. Als het te veel wordt, kunnen ze uiteindelijk exploderen of juist in zichzelf keren.
Hoe lang duurt een autistische shutdown? De duur van een shutdown kan sterk variëren. Sommige kunnen uren duren, terwijl andere dagen duren . Hoe lang het duurt om te herstellen, hangt af van de intensiteit van de overbelasting, de ernst van de shutdown en hoeveel veilige, rustige ruimte je hebt om te rusten en op te laden.
PDA kenmerkt zich van door een uitdagingen tegen eisen en verzoeken des levens (tanden poetsen, werken, enz.)en inbreuken op hun autonomie.
Verminderd oogcontact is een bekend symptoom van autisme. Waarom kinderen met autisme minder naar de ogen van anderen kijken, is onbekend. Er zijn twee mogelijke verklaringen: kinderen met autisme vermijden oogcontact, omdat ze het stressvol en vervelend vinden om een ander in de ogen te kijken.
"De maatschappij heeft traditioneel aangenomen dat mensen die niet kunnen spreken, taal niet kunnen begrijpen of niet kunnen leren lezen of schrijven," zei Jaswal. "Maar onze bevindingen suggereren dat veel niet-sprekende autistische mensen fundamentele leesvaardigheden hebben .
Veel kinderen met autisme fladderen of springen heel opvallend. Of ze roepen woorden of maken piepende geluiden. Je zou denken dat ze er gelukkig van worden maar in tegendeel het is een uiting van stress/spanningen of overprikkeling of onderprikkeling.
Kinderen met autisme (ASS) hebben van jongs af aan veel minder behoefte om met anderen te communiceren. Dit zorgt voor problemen in de communicatieve en spraak-taalontwikkeling van het kind. De problemen zijn verschillend: van niet spreken tot ouwelijk, pedant taalgebruik.
Moeite hebben met praten of verstaan worden, is bij kindjes volkomen normaal, vooral voor de leeftijd van 4 jaar! Sommigen hebben echter meer tijd nodig, wees dus geduldig. Ook als de school alarm slaat, hoef je niet meteen te panikeren.
Mensen met autisme ervaren problemen in de prikkelverwerking en kunnen totaal overprikkeld raken van prikkels die andere mensen niet eens waarnemen. Deze overprikkeling geldt ook op het gebied van emoties. Mensen met autisme kunnen emoties veel sterker waarnemen dan mensen zonder autisme.
Mannen met autisme hebben vaker comorbide externaliserende problemen (zoals gedragsproblemen en hyperactiviteit). Vrouwen met autisme hebben vaker comorbide internaliserende problemen (zoals angst en depressie).
Wij verwachten een positieve relatie te vinden tussen stressreactiviteit en autistisch gedrag, omdat het ervaren van stress kan leiden tot gedragingen die ook typisch zijn voor ASS .
Lange tijd werd gedacht dat als je eenmaal bepaalde kenmerken van autisme hebt, dat die dan je leven lang onveranderd aanwezig blijven. Recent onderzoek toont aan dat dit niet altijd het geval is: soms verminderen of verdwijnen bepaalde kenmerken, en soms verergeren ze juist.
Een meltdown is het nieuwe woord, overgewaaid uit Amerika. Je kunt het ook een punthoofd noemen, een vol hoofd, overprikkeling of roze stuiterballen in je hoofd. Hoe je het ook noemt, je kunt het niet altijd voorkomen en het is enorm lastig om mee om te gaan, voor zowel Cass als voor jou.
Op hersenscans zijn de tekenen van autisme al duidelijk zichtbaar, voor dat via gedrag ook voor de buitenwereld zichtbaar wordt. Hoe vroeger kinderen met autisme begeleid kunnen worden, hoe groter de kans dat therapieën effect hebben op hun jonge hersenen.
autisme is een psychische stoornis, die behandeld kan worden; autisme is een ontwikkelingsachterstand; autisme is een atypische ontwikkeling: het logische denken ontwikkelt zich sneller, maar het sociaal-emotionele inzicht langzamer dan bij leeftijdsgenoten. autisme is een manier van zijn, een persoonlijkheidsvorm.
Autisten die moeite hebben met het begrijpen van taal in het algemeen hebben ook moeite met het begrijpen van figuratieve taal in het bijzonder. Autisten die geen beperking hebben in het begrijpen van taal, hebben over het algemeen ook geen moeite met het begrijpen van metaforen, vergelijkingen en andere stijlfiguren.
Moeilijkheden met veranderingen en overgangen
Dit kan het voor hen moeilijk maken om dingen te doen zoals baden of tandenpoetsen zo vaak als nodig is. Het is vrij gebruikelijk dat autistische mensen moeite hebben om in de douche of het bad te stappen en/of de verandering van het gevoel van droog naar nat te haten.
Autistische mensen uiten hun emoties vaak op een andere manier dan neurotypische mensen. Dat is met een rouwproces niet anders. Sommige autistische mensen internaliseren rouw heel erg, trekken zich terug of storten zich obsessief op een speciale interesse.