Het piepen kan veroorzaakt worden door slijtage, productiefouten of een klein beetje vocht dat in je sneaker vastzit. Veel schoenen piepen alleen wanneer ze nat zijn. Soms is dit namelijk gewoon het geluid dat gemaakt wordt door rubberen zolen op linoleum, hardhout of andere gladde vloeren.
Vaak komt het piepende geluid uit de binnenzool. Dit heeft dan te maken met wrijving van de inlegzool met de schoenzool. Om deze wrijving minder hoorbaar te maken, is poeder de oplossing. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld babypoeder, talkpoeder, bakpoeder of maïzena gebruiken.
De oplossing ligt in het gebruik van wat babypoeder, bakpoeder of maizena. Je trekt de inlegzool omhoog en strooit er wat poeder onder. Het poeder absorbeert het vocht en het piepen wordt zo sterk verminderd. Als je de binnenzool niet uit de schoen kunt halen, kun je het poeder langs de randen van de zool strooien.
Oorzaak piepende schoenen
Schoenen horen uit zichzelf niet te kraken. Vaak worden piepende herenschoenen of damesschoenen veroorzaakt door nieuwigheid van de schoen, vocht, of slijtage. Er wrijven dan twee delen van de schoen tegen elkaar of de schoenen zijn nat geworden door een flinke regenbui.
Het kan zijn dat je schoenen smakkende geluiden maken, omdat de binnenzool niet stevig aan de zool vastzit en er bij elke stap lucht ontsnapt. In dit geval kun je een beetje babypoeder tussen de zool en binnenzool strooien en licht inwrijven. 3. Als dit alles niets helpt, ga dan naar de schoenmaker.
Trek een paar dikke sokken aan in je nieuwe schoenen en föhn vervolgens je schoenen op de plekken waar ze knellen. Door de warmte zet de schoen een beetje uit, précies op de plekken waar het zeer doet. Zorg ervoor dat je na het föhnen de schoenen nog een tijdje aanhoudt totdat het leer of de stof is afgekoeld.
Je kunt proberen deze krakende geluiden weg te nemen door de delen die elkaar raken in te smeren met een beetje talkpoeder, maïzena of bakpoeder. Of probeer zadelzeep. Over zadelzeep zijn de meningen verdeeld. Sommige mensen beweren dat zadelzeep het leer uitdroogt, terwijl anderen zeggen dat het geen kwaad kan.
De meest voorkomende reden van piepende remmen zijn vieze of vette remonderdelen. Met name schijfremmen kunnen enorm gaan piepen als hier een beetje vettigheid op zit. Je remmen kunnen vies en vet worden tijdens het fietsen. Bijvoorbeeld door opspattend water van de weg of modder waar olieresten in zitten.
Wanneer je hielen verslijten, leggen ze de metalen punt bloot. Nadat de hieltip in contact komt met een oppervlak, maken ze meer geluid. Vermijd dus het dragen van versleten hakken. Het is ook gevaarlijk omdat de metalen punt over gladde oppervlakken kan glijden.
Doel en comfort. Een hak is bedoeld om het comfort bij het lopen en staan te verbeteren. De hakhoogte van een comfortabele vrouwenschoen ligt tussen de 2,5 en 5,5 cm. Bij mannenschoenen heeft een comfortabele schoen een hoogte van 1,5 cm.
Spuit Brake Cleaner niet rechtstreeks op je remschijf maar in een schone doek en neem daarmee de remschijf af! Zo geef je straatvuil en vettigheid geen kans om in te werken op je remblokken. Daarmee voorkom je piepende schijfremmen, behoud je optimale remkracht en gaan je remblokken langer mee.
Het geluid kan ontstaan doordat een remblok iets beweegt en door wrijving met de remschijf in zijn eigen trillingsfrequentie wordt gebracht. Wanneer een remschijf op een verkeerde manier slijt, kan deze kromtrekken. Als dit gebeurt, schuurt de remschijf tegen de remvoering. Dit zorgt ervoor dat de remmen gaan piepen.
Piepende nieuwe remblokken:
Het komt ook voor dat nieuw geplaatste remblokken een piepend geluid veroorzaken. Dit kan komen omdat langs de remblokken dan niet de remschijven zijn vervangen. De nieuwe blokken moeten dan inslijten op de oude schijven.
De diepvries is één van de ultieme redmiddelen wanneer jij last hebt van stank producerende schoenen. De bacteriën die verantwoordelijk zijn voor nare geurtjes zijn namelijk absoluut geen fan van lage temperaturen. Stop jouw schoenen in een afgesloten plastic zak en plaats ze minimaal 24 uur lang in de vriezer.
Er wordt vaak dan ook aangeraden om nieuwe schoenen niet direct een hele dag te dragen, maar dit op te bouwen. Dit betekent dat je de eerste dag zo'n twee uurtjes op je nieuwe schoenen loopt, de volgende dag drie, enzovoorts. Totdat de schoenen uiteindelijk ingelopen zijn en je ze een hele dag pijnloos kunt dragen.
Een goede, comfortabele schoen is altijd iets groter dan je voet. Je tenen hebben namelijk de ruimte nodig om een beetje te bewegen. Ook de bal van je voet moet voldoende vrije ruimte hebben, zowel in de lengte als in de breedte. 1 cm extra ruimte geeft je voeten voldoende speling tijdens het lopen.
Ga zo snel mogelijk naar een garage of een uitlaatcentrum. Je hoort een snerpend piepend geluid bij draaiende motor Vaak wordt het erger als je extra gas geeft. Of soms verdwijnt het geluid dan juist. Goede kans dat de V-snaar die de dynamo aandrijft, versleten is of niet goed gespannen staat.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
Wanneer de remblokken te versleten raken gaat er een rood of oranje op het dashboard branden. Dat is het echt tijd om de remblokken te vervangen. Zo'n slijtage indicator kan per merk en type auto verschillen.
Ook wel of niet sportief rijden, gebruikmaken van de rem of meer laten uitrollen, het type brandstof en het gewicht van de auto spelen een rol. Over het algemeen geldt dat remblokken tussen de 30.000 en 50.000 kilometer meegaan, maar dat je ze regelmatig en zeker om de 15.000 kilometer moet controleren.
Als de remschijven vervangen worden, moeten ook altijd nieuwe remblokken gemonteerd worden om een optimale remwerking te garanderen. Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Gemiddeld zit een remblokkenset voor de voor- óf achterzijde tussen de 15 en 55 euro. Weer helemaal afhankelijk van hetgeen wat en voor wat voor een auto de set gekocht wordt. Laat je de remblokken vervangen houdt dan rekening met kosten tussen de 75 en 150 euro gemiddeld gezien.
Voor het schoonmaken van je fiets remschijven raden wij WD-40 Bike Degreaser aan. Dit is op basis van oplosmiddel waardoor het vet, olie, stof en vuil verwijdert zonder residu achter te laten. Deze spray is eigenlijk bedoeld voor de fietsketting, maar het werkt ook goed bij het reinigen van de remschijven.
Plaats een oliedruppeltje aan weerszijden van je rem- en versnellingkabels. De olie zorgt ervoor dat je kabels beter in hun bescherming glijden. Ze beschermt ook tegen vocht. Zo krijg je meer soepelheid bij het remmen en bij het veranderen van versnelling.
Schijfremmen vereisen weinig onderhoud, maar de remblokken slijten wel (soms zelfs heel hard). Zodra het remmateriaal van het blokje dunner is dan 0,5 mm, vervang dan de blokjes. Vervang de schijven zodra deze 1,5 mm dik zijn. Doe ook deze simpele onderhoudsbeurt van je fiets regelmatig.