Voordelen van PeppolDoor Peppol te gebruiken is er de zekerheid van een veilige, betrouwbare en interoperabele infrastructuur. Met het gebruik van Peppol staat de authenticiteit van de verzender altijd vast en is de integriteit van het bericht (bijvoorbeeld een factuur) verzekerd.
Peppol is dé internationale standaard op het gebied van e-facturatie en e-ordering. Met Peppol kunnen overheden en organisaties wereldwijd veilig, snel en goedkoop elektronische berichten uitwisselen. Op deze pagina leest u wat Peppol is, wat dit u oplevert, waar het verplicht is en hoe u kunt aansluiten.
Peppol is dé internationale standaard voor het verzenden, ontvangen en verwerken van elektronische facturen en orders. Met Peppol kunnen overheden, bedrijven en andere organisaties eenvoudig, snel en veilig elektronische berichten uitwisselen.
Als het aan het Belgische ministerie van Financiën ligt, wordt in juli 2024 e-facturatie in België verplicht in de B2B-markt. Daarbij wordt vooralsnog Peppol als standaard gebruikt.
Hoe werkt Peppol? Eenmaal u gratis, via onze software, verbonden bent met het Peppol-netwerk kan u uw facturen online opstellen en met één knop verzenden naar alle ondernemers of overheidsdiensten die op het Peppol-netwerk zijn aangesloten.
Ga naar Administratienaam > Instellingen en klik op het tabblad Elektronische facturen.Klik in de sectie Peppol-registratie op de knop Registratie starten. De knop is alleen beschikbaar als je de gegevens hebt ingevuld die je nodig hebt voor de registratie. Selecteer de gewenste opties in de sectie Fiattering.
Kosten Peppol
Aan het gebruik van Peppol zijn geen kosten verbonden. Enkel voor de activatie van Peppol dient u eenmalig € 1,- via iDEAL te betalen.
Standaard worden facturen over PEPPOL verzonden via het BTW-nummer of ondernemingsnummer van de klant. De klant registreert zich namelijk op het PEPPOL-network met zijn BTW-nummer of ondernemingsnummer zodat gekend is waar de facturen kunnen worden ontvangen.
Peppol staat voor Pan-European Public Procurement On-Line en is een open netwerk waarmee je veilig digitale zakelijke documenten zoals facturen kan versturen en ontvangen.
Een PEPPOL ID is een specifiek nummer samengesteld uit: Een prefix met het type identificator (ex: 0208 voor grensoverschrijdende ondernemingsnummers in België, 9925 voor BTW nummer in België, 9938 voor BTW nummer in Luxemburg) De waarde van het identificatiemiddel (bijvoorbeeld het btw-nummer van het bedrijf)
Universal Business Language (UBL), is een bibliotheek van standaard zakelijke XML-documenten zoals inkooporders en facturen. UBL is ontworpen ter vervanging van zakelijke correspondentie via fax en papier, en bedoeld om bedrijfsprocessen direct elektronisch op elkaar aan te laten sluiten.
Mercurius verzekert de overdracht van alle elektronische facturen die aan het gestandaardiseerde Peppol-kader beantwoorden. Dankzij Mercurius (en Peppol) is elke verzender dus vrij om de operator te kiezen die hij het meest geschikt vindt, met de zekerheid dat alle Belgische overheden zijn facturen zullen ontvangen!
Terwijl Peppol een internationaal netwerk is dat via access points e-procurement en e-facturatie faciliteert, is Mercurius het softwareplatform waarop Belgische overheidsdiensten e-facturen en andere documenten in UBL-formaat kunnen ontvangen, verwerken en versturen.
Billit is een online facturatieplatform voor ondernemers én boekhouders. Het betalende platform voor ondernemers staat ondernemers bij in het volledige facturatieproces van het opstellen van een offerte tot het versturen van je factuur via e-mail, post of zelfs volledig digitaal via het Peppol-netwerk.
Je kan dan een incassobureau, deurwaarder of incasso-advocaat inzetten. Die innen namens jou de factuur. De kosten hiervan mag je in rekening brengen bij de klant. Houd er rekening mee dat je deze kosten zelf betaalt als het alsnog niet lukt om de klant te laten betalen (als die failliet is, bijvoorbeeld).
Een factuur zonder kvk-nummer is ongeldig. Als privépersoon of particulier een factuur sturen zonder KVK-nummer heeft dus weinig nut. Je kunt wél een kwitantie sturen. Ook als je een bedrijf wilt beginnen en nog geen KVK-nummer hebt, mag je geen facturen sturen zonder KVK-nummer.
'Invoice' is de Engelse benaming voor 'factuur' of 'factureren'.
Toch is de basis van het inboeken simpel, want de kern van facturen verwerken is: Inkoopfacturen inboeken doe je om je openstaande posten bij leveranciers helder te krijgen én om de btw over de kosten terug te vorderen.
De kasbeheerder zorgt dat de betaling via de bank kan (en dus controleert of er genoeg geld is) en de boekhouder registreert de factuur.
Wees zo concreet mogelijk: vermeld het factuurnummer, het bedrag en de betalingstermijn en spreek af wanneer de factuur betaald zal worden. Hebt u in uw schriftelijke herinnering gewaarschuwd voor bijkomende administratieve kosten, tel ze dan bij het totaal verschuldigde bedrag en verantwoordt die beslissing.