Met een parafrase kan ook getoetst worden of hetgeen verteld wordt goed begrepen is. De nadruk ligt op de inhoud en de betekenis van wat iemand gezegd heeft en niet zozeer op de onderliggende gevoelens die kennelijk meespelen. De parafrase focust dus op de meest belangrijke elementen.
De definitie van parafraseren is andermans idee in je eigen woorden uitdrukken. Het doel is de betekenis van de oorspronkelijke tekst behouden zonder de tekst woordelijk te kopiëren (citeren).
Parafraseren kan in een gesprek verschillende functies hebben: – de ander merkt dat er naar hem geluisterd wordt, – u kunt met een parafrase nagaan of u de ander begrepen heeft, -een parafrase geeft richting aan het gesprek.
Op het moment dat de citaat meer dan 40 woorden bevat zet je het citaat in een apart dat je laat inspringen. Een gedeelte van een onderzoek beschrijven in je eigen scriptie maar dan vertaald naar je eigen woorden wordt parafraseren genoemd.
Bij parafraseren geef je een tekst of wat de ander heeft gezegd met eigen woorden weer. Een synoniem ervoor is 'navertellen'. Het is dus niet citeren of papegaaien, want dan herhaal je woordelijk wat de ander zegt. Het is juist de bedoeling dat je het met je eigen woorden zegt.
De parafrase focust dus op de meest belangrijke elementen. Het gaat om het teruggeven van de essentie. Met de parafrase wordt duidelijk gemaakt dat er met aandacht geluisterd wordt en dat de boodschap goed begrepen wordt. Het nodigt uit verder uit te leggen, aan te vullen en te exploreren of te corrigeren.
De belangrijkste kenmerken van een goed gesprek zijn: De tijd nemen, contact maken en actief luisteren. Respecteren en verplaatsen in het standpunt van de ander. Gelijkwaardigheid en tweerichtingsverkeer.
Je parafraseert wanneer je de ideeën van een andere persoon in je eigen woorden wilt weergeven.Daarentegen citeer je wanneer de oorspronkelijke woorden relevant zijn. Doorgaans wordt in wetenschappelijke teksten geparafraseerd waar kan en geciteerd waar moet.
Er zijn geen APA-richtlijnen die aangeven hoeveel citaten en parafrasen een verslag mag hebben of wanneer je moet citeren of parafraseren. Het kan wel zijn dat een opleiding hier regels voor heeft. Bedenk dat een citaat of parafrase jouw verslag moet ondersteunen en niet vervangen.
Bij een reflectie probeer je te verwoorden wat de ander bedoelt, en kijk en luister je of je dit goed begrepen hebt. Over het algemeen vertelt de ander meteen weer door.
Gespreksvaardigheden spelen een belangrijke rol op de werkvloer. Het vermogen om goed met anderen te communiceren geeft je de mogelijkheid om relaties met collega's en zakelijke contacten op te bouwen en te onderhouden. Ook helpt het om belangrijke informatie over te brengen en een strategie of idee te presenteren.
Zet het citaat tussen dubbele aanhalingstekens, behalve als het citaat langer is dan 40 woorden. Als een citaat langer is dan 40 woorden, moet het citaat met een witregel gescheiden worden van de rest van je tekst. Ook plaats je het citaat dan in een gescheiden blok.
Samenvatten. Regelmatig samenvatten is het meest actieve en belangrijke onderdeel van actief luisteren. Door het verhaal van de ander in je eigen woorden weer te geven, structureer je het gesprek. Je gebruikt een samenvatting als een toets om na te gaan of je de ander begrepen hebt.
Een citaat gebruik je om een punt te verduidelijken, of als je de oorspronkelijke formulering van een ander wilt analyseren. Je mag een citaat niet gebruiken als vervanging van je eigen tekst. Je verslag mag dus nooit bestaan uit aan elkaar geplakte citaten. Dat is plagiaat, ook als je wél naar de bron verwijst.
Officieel is zelfplagiaat geen echt plagiaat, omdat je niet onrechtmatig het werk van anderen overneemt en presenteert als je eigen werk. Toch kunnen hogescholen en universiteiten je essay, scriptie of andere academische tekst afkeuren als je je eigen teksten recyclet.
Plagiaat kan worden voorkomen door je bronnen direct op te slaan, op de juiste manier te citeren en parafraseren, en een correcte bronvermelding toe te voegen in de juiste referentiestijl. Vaak maken onderwijsinstellingen gebruik van een plagiaatscanner om je document te controleren op plagiaat.
Als je naar persoonlijke communicatie verwijst in je tekst, zet je de initialen en achternaam van je bron tussen haakjes, samen met de woorden “persoonlijke communicatie”, en de datum waarop je de informatie hebt verkregen.
Citaat dient als een instrument om feiten te controleren.
Als u bijvoorbeeld een direct citaat wilt controleren, de passage die u in de inhoud hebt geciteerd, wilt verifiëren of een ander onderzoek wilt citeren dat verband houdt met het uwe, dient als hulpmiddel voor het controleren van feiten.