Dat heeft te maken met de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft). Financiële instellingen zijn hierdoor namelijk wettelijk verplicht om de identiteit van nieuwe en bestaande klanten te controleren en de klantgegevens actueel te houden.
Volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) moeten we de identiteit van onze klanten kennen en hun identiteitsbewijs (ID) doorlopend controleren. Zo weten we aan wie we onze diensten en producten aanbieden.
De financiële onderneming of dienstverlener (hierna noemen we dit: financiële onderneming) is verplicht om uw ID te controleren. Dat staat in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Zo'n controle wordt een cliëntenonderzoek genoemd.
Veelgestelde vragen over de app op een nieuw toestel
Zo weten we namelijk zeker dat u degene bent die de app gebruikt op dit – nog onbekende - toestel. Dus als u wilt bankieren op een nieuwe telefoon, vragen we u om de ABN AMRO app eerst weer te activeren.
Veelgestelde vragen over veiligheid
Wij vragen nooit naar je gebruikersnaam, wachtwoord of pincode. Als we vragen om je ID aan te leveren, doe je dat altijd in onze app of Internet Bankieren. Deze verbindingen zijn namelijk beveiligd. Hier kun je jouw gegevens veilig aanleveren, controleren, wijzigen en bevestigen.
Op 4 april 2022 is er dus een update van de mobiel bankieren-app uitgerold, en deze nieuwste versie werkt alléén op toestellen waar minstens Android-versie 8.0 op draait. Een recenter besturingssysteem is natuurlijk prima, maar op oudere besturingssystemen is de app niet langer functioneel.
Waarom activeren met je identiteitsbewijs? met je telefoon of tablet. Omdat je hierbij zowel je telefoon/tablet als je identiteitsbewijs in eigen hand hebt, weten we zeker dat jij het bent die de app activeert. Zo kunnen criminelen nog moeilijker misbruik maken van jouw gegevens.
Waarom vraagt de ABN AMRO app toegang tot 'Apparaat ID' of 'Telefoon, Foto's/Media bestanden en Camera'? De app heeft toegang tot je Apparaat ID nodig om je toestel te registreren. Lees meer over toestelregistratie. De app vraagt toegang tot je telefoon.
De ABN AMRO app kan om verschillende redenen geblokkeerd zijn. Je hebt drie keer een verkeerde identificatiecode ingevuld. Je hebt jezelf geblokkeerd of verwijderd binnen Internet Bankieren (bij Profielinstellingen). ABN AMRO heeft je profiel geblokkeerd of verwijderd.
Tip 4: zo activeer je de app zonder ID
Of lukt het je toch niet om de app te activeren met je identiteitsbewijs? Je kunt de ABN AMRO app ook activeren met je e. dentifier en je betaalpas. Kies dan voor 'Activeren met e.
Waarom moeten banken dit? Dat heeft te maken met de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft). Financiële instellingen zijn hierdoor namelijk wettelijk verplicht om de identiteit van nieuwe en bestaande klanten te controleren en de klantgegevens actueel te houden.
De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) verplicht ons om (nieuwe) klanten te identificeren. Maar ook om onderzoek te doen naar klanten en ongebruikelijke transacties te melden. Het is hierbij belangrijk dat we zeker weten dat jíj een rekening op jouw naam hebt of aanvraagt.
De Nederlandse overheid adviseert om je identiteitsbewijs níet af te geven of te laten kopiëren. Dit om identiteitsfraude te voorkomen.
Maak op de kopie uw burgerservicenummer onleesbaar, ook in de cijferreeks onderaan. Schrijf op de kopie dat het een kopie is. Schrijf op de kopie voor welke instantie of welk product de kopie is bedoeld. Schrijf op de kopie de datum waarop u de kopie afgeeft.
Met de ABN AMRO app kun je alleen QR-codes scannen die zijn gemaakt door ABN AMRO. De QR-code werkt niet als je deze scant met de ingebouwde camera-app op je toestel. Elke keer als je gaat inloggen in Internet Bankieren, krijg je een nieuwe QR-code. Deze is uniek voor jou en voor dat moment.
Met de identificatieplicht wordt fraude veel moeilijker, omdat mensen bijvoorbeeld niet meer een verkeerde naam kunnen opgeven. De identificatieplicht is een middel om fraude en criminaliteit te bestrijden.
Als je 3 keer een foute identificatiecode hebt ingevuld, moet je de app opnieuw registreren voor gebruik. Je kiest dan een nieuwe 5-cijferige identificatiecode. Daarna kun je meteen weer inloggen.
Waarschijnlijk is uw identificatiecode geblokkeerd. Dit gaat vanzelf, als u 3 keer uw identificatiecode verkeerd heeft ingevuld. Oplossen gaat zo: Met de ABN AMRO app: log in en volg opnieuw de stappen om uw toestel te registreren.
Gebruikersrapporten geven aan geen actuele problemen bij ABN-Amro.
Nee, bankieren met de ABN AMRO app is veilig. Op veiligbankieren.nl lees je dat fraude met Nederlandse bank apps nog niet is voorgekomen. Samen met jou zorgen we ervoor dat we dit zo houden.
De Mobiel Bankieren app van ABN AMRO is vernieuwd en verder verbeterd. Zo is de Mobiel Bankieren app klaar voor IBAN. Het adresboek is omgezet naar IBAN en iOS en Android gebruikers kunnen voortaan gebruik maken van een IBAN acceptgiroscanner. Hierdoor hoeft de klant gegevens niet meer handmatig in te voeren.
Doe geen bankzaken via een openbaar netwerk. Privacy- en fraudegevoelige zaken, zoals internetbankieren, moet je echt niet via een openbaar netwerk doen. Wil je jouw financiële zaken toch buitenshuis regelen? Zet WiFi dan gewoon uit en gebruik de bankapp via het veilige mobiele netwerk van jouw provider.
Samenvatting. Bij het stemmen moet je bewijzen wie je bent door je te legitimeren. Dat doe je met een identiteitsbewijs. Deze mag maximaal 5 jaar verlopen zijn.
De identificatieplicht geldt voor iedereen. Het is niet mogelijk voor bepaalde groepen een uitzondering te maken, bijvoorbeeld voor mensen met een verstandelijke beperking en psychiatrische patiënten.