Maar Li-Ion accu's hebben ook een belangrijk nadeel: de chemische stoffen in de accu kunnen spontaan ontbranden als de accu beschadigd raakt, overbelast of verkeerd opgeladen wordt.
Een accubrand ontstaat niet zomaar. Vaak is de accu een keer gevallen en is daardoor een accucel binnenin beschadigd geraakt.Dan ontstaat er kortsluiting en raakt de accu tijdens het laden oververhit. Het probleem is dat je vaak niet aan de buitenkant ziet of er iets met de accu aan de hand is.
Normaal blijven die materialen goed intact, maar als de accu te heet wordt veranderen ze.Er kunnen gassen ontstaan waardoor het toestel ontploft, en er kan kortsluiting ontstaan waardoor in één klap alle energie tegelijk beschikbaar komt. Dan ontstaat veel warmte en mogelijk ook vuur.
Een lege accu is in veel gevallen de oorzaak van 'slijtage' en soms een defect als gevolg van verkeerd laden. De normale levensduur van een loodaccu is 3 tot 7 jaar, afhankelijk van het type accu en de toepassing. Afhankelijk van het model loodaccu mag deze nooit dieper ontladen worden dan 80%.
Normaal gesproken zou de levensduur van een auto accu op 5-6 jaar moeten liggen. Door een te diepe ontlading wordt de levensduur verkort. U kunt zelf veel doen om de status van de accu te controleren en de levensduur te verlengen. Het voortijdig moeten vervangen van de auto accu is namelijk ook niet goedkoop.
Elke accu ontlaadt zichzelf heel langzaam, ook wanneer er niets mee gebeurt, waardoor de accu na een tijdje vanzelf diepontladen raakt. Een accu die eenmaal diep ontladen is geweest, zal na elke laadbeurt vrijwel meteen weer leeg raken. Dat is een onomkeerbaar proces waar je niks aan kunt doen.
'Die fietsaccu's zijn een stuk zwaarder en dus ook gevaarlijker. ' Van den Ende wil mensen op het hart drukken fietsaccu's alleen op te laden als er iemand bij is.
Wat te doen bij brand van een loodzuur accu (gel/vlies)
Bij een brand door een interne en externe kortsluiting kunt u blussen met een poederblusser, schuimbrandblusser, CO2-blusser, F-500-blusser of N-ext-blusser. Bij alle tips is nog wel het belangrijkste, bel zo snel mogelijk de brandweer!
Zijn batterijen gevaarlijk? Nee, bij normaal gebruik zijn batterijen niet gevaarlijk. Maar batterijen en accu's kunnen wel brandgevaar opleveren als ze met water in aanraking komen of wanneer ze niet op de juiste en veilige manier worden opgeladen.
Bij normaal gebruik niet! Maar ze kunnen brandgevaar opleveren als ze overladen worden, als er een kortsluiting ontstaat of als ze met water in aanraking komen. Ook als de batterijen niet op een juiste en veilige manier worden opgeladen kan brand ontstaan.
- Batterijen en accu's kunnen niet goed tegen (extreme) warmte. Zorg dat de batterij nooit in aanraking komt met open vuur of andere warmtebronnen. Leg een batterij dus ook niet in de zon. - De batterij mag uiteraard ook niet in de buurt komen van vocht, regen en sneeuw.
Bij hoge temperaturen en in direct zonlicht kan je accu oververhit raken. Idealiter wordt je accu blootgesteld aan temperaturen tussen 0 °C en 20 °C. Alles daarboven kan voor oververhitting zorgen, waardoor je accu beschadigd kan worden. Door hitte verhoogt de interne weerstand van de accu.
Waarschijnlijk niet. Maar heb je wel goed gevoeld? Als je de beide kanten van een batterij (plus en min) vasthoudt, loopt er een klein beetje stroom door je lichaam. Alleen is die elektriciteit heel zwak (veel zwakker dan netstroom) en: er zitten geen metalen geleiders in jou.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter.Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu.Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
Een accu té lang of vol opladen kan namelijk schadelijk zijn voor de levensduur en kwaliteit van uw accu. Dit wordt vaak overladen genoemd. Ga dus nooit lang van huis weg wanneer u uw fietsaccu aan de oplader heeft liggen en laadt uw accu niet 's nachts op wanneer u slaapt.
Hoe lang mag ik mijn e-bike accu opladen? De gemiddelde oplaadtijd van een accu is 6 uur. Dit is natuurlijk afhankelijk van het type en grote van de accu. Je mag de accu over het algemeen niet langer dan 24 uur aan het stroom houden.
Het is mogelijk om de accu van uw auto zelf op te laden.Doe dit alleen als u verstand heeft van auto's. Het opladen van een accu kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Laat het anders aan een specialist over.
Om de accu te beschermen tegen vocht en zon kan je hem bijvoorbeeld in een gesloten kartonnen doos bewaren. Het belangrijkste is de temperatuur: tussen -10 en +50 graden Celsius is het beste voor de batterij. Denk aan een droge kelder, de garage of een goed geïsoleerd schuurtje.
Een auto-accu loopt leeg wanneer hij niet regelmatig wordt gebruikt. Ook door het rijden van enkel korte ritten krijgt hij niet genoeg tijd om zichzelf op te laden. Dit leidt tot verharding van de loodplaten in het onderdeel, en dit heeft een invloed op zijn vermogen, een lading vast te houden.
Meestal betekent een tikkend geluid dat de auto accu leeg is. De accu van de auto is nodig om de startmotor genoeg startstroom te geven. Gebeurt dit niet? Dan kan de motor niet aanslaan, en start je auto niet.