De notaris is als enige bevoegd om jouw nieuwe woning over te dragen. Hiervoor maakt hij twee notariële aktes op. Het gaat dan om de leveringsakte (overdrachtsakte) en de hypotheekakte. Beide akten zijn verplicht bij het kopen van een huis met hypotheek.
Ga je een hypotheek aan voor het kopen van de woning? Dan gebruikt de notaris de financiële stukken van de geldverstrekker voor het opstellen van de hypotheekakte. In de hypotheekakte staat de overeenkomst tussen jou en de geldverstrekker uitgewerkt.
Veelgestelde vragen Waarom heb ik een notaris nodig? Vanwege uiteenlopende belangen moeten er rechtsgeldige afspraken gemaakt worden. Een notaris is nodig als je zaken officieel moet of wil vastleggen. Bij het opstellen van een notariële akte houdt de notaris rekening met alle betrokken partijen.
Bij de hypotheekakte en leveringsakte betaalt u, naast notariskosten, voor de inschrijving van beide aktes bij het Kadaster, de overdrachtsbelasting en makelaarskosten. De kosten voor de hypotheekakte en leveringsakte samen liggen rond de 1.300 euro inclusief btw. De prijzen verschillen per notariskantoor.
Zonder notaris is het niet mogelijk om een huis te kopen. Deze onafhankelijke partij legt de overeengekomen afspraken tussen de verkoper en koper vast in een zogeheten leveringsakte. Daarnaast houdt hij er toezicht op dat iedereen de afgesproken verplichtingen uit het eerder getekende koopcontract nakomt.
Kosten koper betekent dat alle extra kosten, zoals bijvoorbeeld de notariskosten, door de koper betaald worden. Deze kosten komen bovenop de koopsom, in dit voorbeeld €252.500,-. En omdat de koper betaalt, kiest de koper de notaris.
De notaris is als enige bevoegd om jouw nieuwe woning over te dragen. Hiervoor maakt hij twee notariële aktes op. Het gaat dan om de leveringsakte (overdrachtsakte) en de hypotheekakte. Beide akten zijn verplicht bij het kopen van een huis met hypotheek.
Indien u een bestaande woning koopt is het gebruikelijk dat de koper de kosten van de notaris betaalt. Bent u het principe van kosten koper (k.k.) overeengekomen dan betaalt u bovenop de koopprijs ook bijkomende kosten. Bijvoorbeeld de kosten van een notaris.
Heel simpel, omdat notarissen sinds 1999 grotendeels zelf mogen bepalen welk prijskaartje ze aan hun diensten willen hangen. Voor die tijd was dat anders. Toen hanteerden alle notariskantoren dezelfde tarieven en betaalde u bij elk kantoor dezelfde (hoge) prijs.
De notaristarieven zijn vrij. Elke notaris mag zelf het tarief bepalen. Bijvoorbeeld voor het opstellen van een hypotheekakte, de eigendomsoverdracht van een huis, een testament of samenlevingscontract. Vaak kunt u vragen om een eerste gratis gesprek.
De notaris mag zijn ambt niet uitoefenen in dienstbetrekking of in enig ander verband waardoor zijn onafhankelijkheid of onpartijdigheid wordt of kan worden beïnvloed.
Nu zijn we bij misschien wel het leukste gedeelte aanbeland: wat verdient een notaris? Want na zo'n lange en moeilijke weg naar de functie, wil je hiervoor wel beloond worden, toch? Goed nieuws: dat word je zeker. Het salaris van een notaris in 2024 ligt tussen de € 4.500 en € 6.000 bruto per maand.
Notaris moet dienst weigeren als toestemming eerste hypotheekhouder ontbreekt. Een notaris moet dienst weigeren wanneer zijn cliënt weigert toestemming te vragen aan de eerste hypotheekhouder om een tweede hypotheek te vestigen.
Ja. U bent wettelijk verplicht om uw aankoop door de notaris te laten regelen. Logisch, want de notaris is een onafhankelijke partij die oog heeft de belangen van elke betrokkene (koper, verkoper, bank).
Het passeren bij de notaris duurt gemiddeld meestal tussen de 30 minuten en een uur. Hierbij teken je de leveringsakte en meestal ook de hypotheekakte. Met het tekenen van de leveringsakte, ook wel transportakte genaamd, verandert de woning officieel van eigenaar.
Voordat de overdracht kan plaatsvinden heeft de notaris een gedegen onderzoek gedaan. De notaris kijkt onder andere naar de achtergrond van de koper en de verkoper, naar de hypotheeksituatie, naar het huis en mogelijke bijzonderheden in de gemeente.
Fouten van de notaris kunnen leiden tot tuchtrechtelijke aansprakelijkheid. In dat geval wordt het handelen van de notaris beoordeeld door de Kamer van het notariaat en kunnen er tuchtrechtelijke maatregelen worden opgelegd. Zoals schorsing, berisping of zelfs ontslag uit het ambt.
Voor de individuele aktes kunt u rekenen op gemiddelde tarieven tussen de €450,- en €1.200,-. Vraag hier gratis een prijsopgave voor een leverings- of hypotheekakte aan. Vaak bieden notarissen de leverings- en hypotheekaktes ook als combinatie aan. Reken dan op een tarief tussen €700,- en €1.900,-.
De kosten voor het royeren of uitschrijven van je hypotheek is afhankelijk van de notaris. Je moet rekenen op doorhalingskosten (een honorarium voor het royement) tussen de 90 euro en 500 euro. De kosten voor het doorhalen van een hypotheek zijn aftrekbaar van de inkomstenbelasting.
Gaat de notaris alle zakelijke lasten verrekenen? Nee, de notaris verrekent alleen de eigenarenlasten zoals de OZB, rioolheffing, waterschapslasten (tarief gebouwd) en eventuele wegenheffing.
In het kort
Bij de hypotheekakte en leveringsakte betaalt u, naast notariskosten, voor de inschrijving van beide aktes bij het Kadaster, de overdrachtsbelasting en makelaarskosten. De kosten voor de hypotheekakte en leveringsakte samen liggen rond de 1.300 euro inclusief btw. De prijzen verschillen per notariskantoor.
Als je samen een huis koopt gelden er geen eisen wat betreft de status van jullie relatie of je burgerlijke staat. Je hoeft niet getrouwd te zijn, of geregistreerd partner. Zelfs een samenlevingscontract is niet verplicht. Dus ja, samen een huis kopen kan inderdaad zomaar.
Op zich mag er iemand mee, maar tegelijkertijd moet de notaris ook kunnen vaststellen dat iemand zonder onder druk te zijn gezet een testament of andere akte opmaakt. Om dat te controleren wordt er dus ook altijd even gesproken met alleen de cliënt zonder dat er iemand anders bij aanwezig is.
Notarissen controleren ook elkaar. Wie maakt de afspraak bij de notaris? Meestal zijn de verkoper zelf en de verkoopmakelaar daarbij allebei aanwezig en gaat iedereen aansluitend naar de notaris. Hoeveel tijd je nodig hebt hangt natuurlijk af van de grootte van het huis en hoe nauwkeurig je de woning controleert.