Hoewel inrijden vaak wordt genoemd bij het monteren van een nieuwe cilinder of zuiger, geldt dat het voor alle bewegende onderdelen verstandig is om de eerste kilometers rustig te rijden zodat de nieuwe onderdelen op elkaar kunnen inslijten. Inrijden vergroot de levensduur van alle bewegende onderdelen.
Richtlijnen zijn voor bijvoorbeeld een imi 70cc met snelle uitlaat en 20mm plusminus 350 km. Voor een 50 imi met 12 mm zou 250 moeten volstaan. Let op dit zijn enkel richtlijnen, inrijden moet je eigenlijk een beetje op gevoel doen.
Door de eerste paar duizend kilometers rustig aan te doen zou dit optimaal op elkaar inwerken en krijg je op de langere termijn minder last van overmatig olieverbruik en verminderde prestaties. De meeste experts zijn het erover eens dat inrijden minder belangrijk is geworden dan dat het vroeger was.
In het instructieboekje van je motor staat meestal wel aangegeven dat je de eerste 100 km onder de x toeren moet blijven, de volgende 400 km onder de y toeren, en de laatste 500 km onder de z aantal toeren. Een richtlijn voor de eerste 100 kilometer is: niet boven de 4000 toeren komen.
Door dit inslijten komt extra warmte vrij. Waardoor de cilinder warmer word dan normaal. Daarom moet je hem gewoon rustig op temperatuur laten komen en weer even laten afkoelen.
Als de motor heet wordt
Als een motor gebruikt word dan loopt de temperatuur op en gaan onderdelen uitzetten. Door het warm worden van het motorblok zetten de metalen onderdelen dus uit en gaat alles beter in elkaar passen. Dat is bij een goed ingereden motor zo. Daarom is het inrijden van een motorfiets zo belangrijk.
Hoe lang een motor mee gaat is afhankelijk van het onderhoud en hoe er mee gereden is. Een redelijke verwachting van een benzine motor is 250.000 km. Hoe lang deze motor nog mee kan is afhankelijk van de huidige staat van de motor.
Aluminium: Wanneer je een gloednieuwe cilinder/zuiger krijgt, moet de scooter/brommer de eerste keer dat je hem start rustig worden warmgedraait. Wanneer je scooter/brommer goed op temperatuur is (zo rond de 50-70 graden), zet je de scooter/brommer uit en laat je de scooter/brommer afkoelen.
gietijzer is laagtoeriger, maar ook duurzamer (gaat veel langer mee). Aluminium is hoogtoerig, en kan dus een groter vermogen creëren in combinatie met de juiste onderdelen. Geschikt voor racegebruik dus.
gewoon niet (te lang) volgas blijven rijden, snelheid een beetje afwisselen zodat de zuiger en cilinder alle snelheden een beetje gewend word zeg maar. Dit voor 300-500 km volhouden, altijd even laten warmdraaien voor je vertrekt is ook zeker niet slecht(1-2 minuutjes voor je vertrekt starten).
Gewoon normaal rijden zoals je altijd doet, ik rij altijd op hoge dan weer lage toeren, zolang je maar geen 5min lang alleen 30 gaat rijden want dan heb je binnen de kortste keren een stootrand. Doe vooral ook een extra scheutje olie in de tank, dan kan er als je afstelling goed is helemaal niets mis gaan.
Wanneer je een nieuwe scooter hebt aangeschaft, raden wij je aan de eerste 500 kilometer rustig aan te doen met je scooter. De motordelen moeten rustig op elkaar inslijten. Op nieuwe banden zit een beschermlaagje, wat ervoor zorgt dat de banden in goede conditie blijven, ook gaat het uitdroging van de banden tegen.
De cilinder is als het ware het hart van je scooter. In de cilinder wordt het mengsel van lucht en benzine onder compressie gebracht en tot ontploffing gebracht. Door de kracht die vrijkomt bij de ontbranding wordt de zuiger naar beneden geduwd, waardoor de rest van het motorblok wordt aangedreven.
Hoe lang je je cilinder moet inrijden, is afhankelijk van welke cilinder je hebt gemonteerd. Een aluminium cilinder hoef je niet meer dan 100 kilometer in te rijden. Met een gietijzeren cilinder kun je de eerste 500 kilometer beter rustig aan doen.
Een Snelle 50cc is snel omdat deze cilinder zijn vermogen afgeeft op een hoger toerental. En meer toeren zorgt voor meer snelheid en trekkracht.
50 gr is vaak wel ideaal en 65/70+ gaat richting oververhit, bij rijden dan zal het niet lang meer duren voordat die uitvalt. Je kan beter 70 graden laten worden als je rijd, als je stilstaat wordt hij amper tot niet gekoeld...
De levensduur van de motor is over het algemeen bepalend voor de levensduur van je auto. Hoeveel kilometer kan een benzine auto rijden? Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee. Een diesel zal bijvoorbeeld zeker de 400.000 km kunnen halen en soms nog meer.
Ze kunnen 1 miljoen kilometers mee, maar dat doen ze niet. Een metalen as die draait in een kunststof huis kan je na 100.000 km vervangen. Dat kan iedereen bedenken, en toch wordt het gemaakt”. Een meer recent voorbeeld is de PureTech 3 cilinder van PSA.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Er is géén norm voor een maximale kilometerstand op de teller van een nieuwe auto. Meestal is dat maximaal enkele tientallen kilometers. Incidenteel kan het weleens hoger zijn wanneer de auto misschien van een ander filiaal of dealer vandaan komt.
+- 20 minuten rustig inrijden is goed, gewoon niet teveel toeren maken.
Ongedoopte, of laag gedoopte smeerolie voor het inlopen van nieuwe machines en motoren. Hierbij worden ruwe oppervlakken glad gemaakt.