Een tank van een moderne auto maakt immers deel uit van een hermetisch afgesloten geheel. Zodra je de vuldop dichtdoet, is het systeem helemaal dicht. Dat is verplicht. Er mogen geen schadelijke benzinedampen in de lucht terechtkomen.
Benzine en diesel zetten uit
De hitte zorgt ervoor dat benzine en diesel uitzetten. In de brandende zon zou er brandstof door de tankopening of de brandstof-ontluchting kunnen lekken. Dat is niet alleen schadelijk voor het milieu, de lak van de auto of de bodembescherming, het is ook gevaarlijk.
De overtollige brandstof kan namelijk op plekken terechtkomen waar het niet hoort, waardoor onder andere het ontluchtingssysteem flink beschadigd kan raken. De kosten voor het herstellen of vervangen verschillen per auto, maar het staat vast dat het bedragen zijn die je niet graag aftikt.
Een gedeeltelijk gevulde tank heeft meer benzinedampen. De dampen zijn explosief. Dus in het geval van een ongeluk ben je beter af met een volle tank. Een gedeeltelijk gevulde tank is ook gevoeliger voor condensatie, waardoor water in je tank terechtkomt.
HLN-mobiliteitsspecialist Brecht Vanhaelewyn geeft advies: “Je riskeert er kosten door.” Een benzine- of dieselpomp slaat automatisch af als je tank ongeveer vol is. Dat is het geval als de pomp goed afgesteld is en je het tankpistool goed in je vuldop hebt gestoken. Dan nog verder tanken is geen goed idee.
Hier is het goede nieuws: als u de gastank een keer te vol gooit, is de kans klein dat u problemen krijgt met uw voertuig. Een eenmalig ongeluk zal waarschijnlijk geen problemen veroorzaken. U moet de rommel aan de zijkant van uw auto en de grond (en uzelf) opruimen, waarbij u in gedachten moet houden dat gas zeer brandbaar is.
Door verder te tanken na de klik neem je het risico brandstof op te slaan op plaatsen die daar niet voor bestemd zijn. Je kunt dan niet alleen de tank, maar ook het vulkanaal vullen. Met meer brandstof in je auto dan eigenlijk de bedoeling was, stijgt het risico op kosten.
Uw brandstoffilter is ook gevoelig voor schade door brandstofgebrek. Als u niet regelmatig tankt, is de kans groter dat rommel en sediment in de tank in het filter worden gezogen, wat een storing veroorzaakt .
Hoe voller jouw kofferbak, hoe vaker je moet stoppen bij het tankstation. Tank daarom niet te vroeg: als je constant rijdt met een volle tank, dan verbruik je dus altijd meer brandstof. Ook kan je eraan denken om jouw kofferbak eens op te ruimen.
Als je het vulpistool bij het tankstation goed bekijkt, zie je dat er twee openingen aan zitten. Een grote, waardoor de benzine naar buiten komt en een kleine, die op het eerste gezicht geen nut heeft. Beide komen echter in de slang bij elkaar.
Maximale hoeveelheid brandstoffen
Wil je brandstof vervoeren, dan mag je dat als particulier doen. Maar houd er rekening mee dat je maximaal 240 liter brandstof mag vervoeren in jerrycans of andere navulbare houders van maximaal 60 liter.
Als de tank bijna leeg is, kan de pomp oververhit raken en vroegtijdig slijten. Hoewel het dus aanbevolen wordt om minimaal 5 liter te tanken, is het altijd het beste om je tank zo snel mogelijk volledig bij te vullen om ervoor te zorgen dat je auto optimaal blijft presteren en om ongewenste problemen te voorkomen.
Soms zit de vulopening niet ver genoeg in de vulopening . Er zit bij nieuwere auto's een kleine egalisatielijn die de damp uit de tank laat als u vult. Deze kan worden afgeknepen of verstopt, waardoor de brandstof terugstroomt in de vulopening.
Dat euro 98 beter is voor de motor, is een hardnekkige mythe. Je auto zal niet beter presteren als je kiest voor deze brandstof. Is een motor gemaakt om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
De lading van personenauto's mag niet meer dan 20 cm buiten elke zijkant van de auto uitsteken tot een maximumbreedte van 2,55 meter. Voor aanhangwagens (en vrachtauto's) geldt dat de breedte van het voertuig incl. de lading niet breder mag zijn dan voor het vervoer noodzakelijk is, met een maximum van 3,00 meter.
Vettigheid, vuil en andere resten uit de brandstof verzamelen zich namelijk op de bodem van de tank. Denk bijvoorbeeld ook aan een glas wijn of kop koffie waar dit ook gebeurd. Wanneer de tank niet op tijd wordt bijgevuld, dan worden deze resten opgeslurpt door de pomp. Dit kan zorgen voor grote schade.
Volledig gevulde brandstoftanks in auto's vormen een ernstig veiligheidsrisico voor de bestuurder en de passagiers. Lege ruimte in de brandstoftanks is een essentieel onderdeel van de veiligheidsmaatregelen. De vrije ruimte in de brandstoftank helpt bij het voorkomen dat vluchtige organische stoffen lekken in geval van volume-uitbreiding.
In de ochtend en avond zijn er veel mensen onderweg van en naar hun werk en is de vraag naar brandstof het hoogste. In de middag en snachts is het rustiger en worden de brandstofprijzen weer goedkoper.
Weet je hoeveel KM de auto rijdt op een hele tank (actieradius)? Doe dan de liters van de tank gedeeld door de kilometers die hij rijdt op één tank. Dat antwoord doe je * 100 en dan doe je 100 gedeeld door dan antwoord. Dan weet je hoeveel KM je auto rijdt op 1 liter.
Een benzine- of dieselpomp slaat automatisch af als je tank ongeveer vol is. Dat is tenminste het geval als de pomp goed afgesteld is en je het tankpistool goed in je vuldop hebt gestoken. Maar zelfs dan is verder tanken geen goed idee.
Vul de auto bij
Houd de brandstofpompmonitor in de gaten om te controleren hoeveel geld u hebt uitgegeven. Als u uw tank helemaal wilt vullen, wacht dan tot hij geluid maakt. U zou een duidelijk bonkend geluid moeten horen als de tank vol is .
Tank de brandstoftank helemaal vol! Vaak kan er 35 tot 60 liter benzine of diesel in een brandstoftank. Het vol tanken kost bijvoorbeeld €60,- Zet vervolgens je trip kilometerteller op 0. De tank is vol en nu kun je gewoon gaan rijden.
Pechhulp bij verkeerd tanken
Wanneer je verkeerd getankt hebt, kan je direct een melding voor pechhulp doen. In vrijwel de meeste gevallen zal de Wegenwacht langskomen om het systeem af te tappen. Juist, omdat de Wegenwacht beschikt over voertuigen met een “verkeerd getankt" installatie, kunnen zij je helpen.
Tank niet met een draaiende motor. Dat is niet alleen slecht voor het milieu en je portemonnee, er is ook een verhoogd risico op brand. Als de motor draait wordt er statische elektriciteit gegenereerd wat brandstofdampen kan laten ontbranden.
Tank nóóit met een draaiende motor. Want dat is niet alleen slecht voor het milieu en je portemonnee, maar ook nog eens hartstikke gevaarlijk vanwege het brandrisico. De statische elektriciteit die jouw draaiende motor genereert, , kan namelijk brandstofdampen doen ontbranden.