Volgens Luther, Zwingli en Calvijn was het afbeelden van Christus en andere Bijbelse personages, zoals de katholieken deden, afgoderij. Ze beriepen zich daar op de bijbel, specifiek Exodus 20, waarin wordt geboden 'u zult geen vreemde goden aanbidden'.
Toch was de algemene tendens van de protestanten dat er geen ruimte was voor christelijke kunst in de kerk. Ze vonden dat God en Christus vanwege hun goddelijkheid niet te omschrijven en niet af te beelden waren en ze waren bang dat gelovigen de beelden zouden vereren in plaats van het heilige.
Lutheranen bijvoorbeeld, leren dat christenen en kerken vrij zijn om iconen, crucifixen, schilderijen en andere visuele media van Christus te hebben . Veel traditionele gereformeerde communies leren anders.
Waarom geen afbeelding? In de bijbel staat: 'Gij zult geen godenbeelden maken, geen afbeelding van enig wezen boven in de hemel, beneden op de aarde of in de wateren onder de aarde.' (Exodus 20:4).
Jezus laat zien wie God is. Door zijn dood en opstanding uit de dood is er hoop: voor ieder mens en deze wereld. Er is vergeving, leven na de dood, herstel en uitzicht op een wereld zonder dood en verdriet.
De meeste protestanten accepteren de leer van de Heilige Drie-eenheid . Deze leer stelt dat God drie-enig is; één God die zich in drie vormen manifesteert. De Heilige Drie-eenheid bestaat uit God de Vader, God de Zoon (Jezus Christus) en God de Heilige Geest (de aanwezigheid van God). Dit zijn drie manifestaties van God, niet drie afzonderlijke goden.
Voor protestanten is Maria niet minder moeder van Jezus, dan voor katholieken. De grote plaats die Maria inneemt in de geloofsbeleving, heeft niet te maken met het verschil in haar moederrol. Maar voor protestanten is de rol Maria wel feitelijk beperkt tot de rol van moeder. Bijna de rol van draagmoeder.
Het tweede gebod (Ex.20:4; Deut.5:8-10) verbiedt afbeeldingen van Christus .
Gij zult u geen gesneden beeld maken , noch enige gestalte van wat boven in de hemel is, noch van wat beneden op de aarde is, noch van wat in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen, want Ik, de HEERE, uw God, ben een naijverig God, Die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de HEERE.
De moslims zien Hem als een groot profeet, die wonderen verrichtte, maar ze beschouwen Hem niet als zoon van God en ze verwerpen dat Hij aan het kruis gestorven is. Ook verwerpen ze de leer van de Drie-eenheid: “De Messias, Jezus is niet een van de drie goden”, zo staat er te lezen in de Koran.
In de 16e-eeuwse protestantse reformatie zagen met name de volgelingen van Johannes Calvijn afbeeldingen van Christus als afgoderij en dwongen ze af om ze te verwijderen. Vanwege hun begrip van het tweede van de Tien Geboden vermijden de meeste evangelische protestanten nog steeds om afbeeldingen van Jezus te tonen in hun gebedshuizen .
Onder protestanten hebben de beeldende kunst en de christelijke eredienst vaak weinig met elkaar te maken. Hoewel de meeste protestantse kerkinterieurs een banier of een kruis bevatten, misschien zelfs een beeldhouwwerk of een schilderij, dient de kunst in de meeste gevallen weinig meer dan een decoratief doel .
Omdat Christus volgens Paulus nog steeds een fysieke mens is en het materiële rijk de schepping van God is, mogen we de fysieke wereld niet negeren of belasteren (1 Timotheüs 2:5). Afgoderij wordt nog steeds consequent verboden door God in het Nieuwe Testament (1 Korintiërs 6:9-10; 10:7, 14; 1 Petrus 4:3; 1 Johannes 5:21).
Glas-in-loodramen, beelden en schilderijen hebben lang dezelfde doelen gediend in de Kerk. Kruisbeelden en beelden van de Goede Herder of het Heilig Hart herinneren ons aan Jezus' offer en liefde voor ons . Beelden van Maria en de heiligen herinneren aan het heldendom van de heiligen en suggereren ons wat we zouden moeten nastreven om te worden.
De meeste protestanten wilden in kerkgebouwen geen beelden, schilderijen van heiligen en altaren. Ze vonden dat afgoderij: alleen God en Jezus mochten worden vereerd, niet allerlei heilig verklaarde mensen. Een kerkgebouw moest eenvoudig zijn ingericht, zonder tierelantijnen.
Antwoord: Protestantse christenen zullen accepteren dat oprechte volgelingen van Christus “heiligen” worden genoemd (Hebreeën 10:6; 13:23). En dat christenen die zijn gestorven naar de hemel zijn gegaan. Het belangrijkste verschil betreft echter de voorspraak van de heiligen in de hemel namens ons.
Omdat het uit het tweede gebod duidelijk is dat we geen afbeeldingen van God mogen maken, is het daarom niet gepast om een afbeelding van Christus aan het kruis te hebben in welke vorm van religieuze eredienst dan ook, of bij het bidden. Ons boekje Jezus Christus: Het echte verhaal gaat gedetailleerd in op het leven van Christus op aarde.
De kunst die onze muren vult, weerspiegelt wie we zijn en wat we geloven. Een afbeelding van Christus in uw huis tentoonstellen is een gemakkelijke manier om de geest in uw huis uit te nodigen en een visuele herinnering aan de liefde van de Heiland te hebben .
Het eerste gebod, in zijn verbod om andere goden te dienen dan de ene ware God van de Schrift, richt zich op zaken van aanbidding. Dit geldt ook voor het tweede gebod, dat ons vertelt om geen “gesneden beeld” te maken (Ex. 20:4–6). Hier verbiedt de wet het maken en aanbidden van zichtbare beelden van God.
Niemand weet precies hoe Jezus eruit zag, en er zijn geen afbeeldingen van hem bekend uit zijn leven . Kunstgeschiedenisprofessor Anna Swartwood House schrijft in The Conversation over de ingewikkelde geschiedenis van de afbeeldingen van Christus en hoe ze historisch gezien vele doelen hebben gediend.
In Exodus 20:4 veroordeelt God het maken van beelden om ze als afgoden te aanbidden. Deze godslastering wordt ook door de Katholieke Kerk veroordeeld.
Wij aanbidden hem met de Vader en de Heilige Geest, één God. Het gebruik van een gelijkenis van Christus als hulpmiddel bij de aanbidding is verboden door het tweede gebod, zowel in dit geval als in dat van de Vader en de Geest.
Volgens hun onderzoek is de aandacht die aan Maria wordt besteed extreem, en leidt dit niet alleen af van de aanbidding van God, maar is het zelfs afgoderij .
Waarom bidden protestanten niet tot Maria? Omdat Maria 'God' niet is en ook niet goddelijk, ookal is ze de moeder van Jezus. De Bijbelse boodschap stelt nadrukkelijk dat enkel God aanbeden mag worden. De afwijzing van de aanbidding van Maria betekent echter niet dat wij Maria niet hoogachten.
Protestanten verwerpen de katholieke leer van de pauselijke suprematie en hebben uiteenlopende opvattingen over het aantal sacramenten, de werkelijke aanwezigheid van Christus in de eucharistie en zaken die verband houden met kerkelijk bestuur en apostolische successie.