Het antwoord op deze vraag is vrij kort: het openen van de luikjes heeft wel degelijk iets te maken met veiligheid. Ten eerste zorgt het ervoor dat de ogen van de passagiers kunnen wennen aan het licht buiten. Zo kunnen ze beter zien wanneer er, in een mogelijke noodsituatie, snel gereageerd moet worden.
De jaloezieën van de vliegtuigramen moeten tijdens het opstijgen en landen omhoog worden gezet , zodat zowel het cabinepersoneel als de passagiers kunnen beoordelen waar zich mogelijk gevaar bevindt (bijvoorbeeld brand) als het vliegtuig moet worden ontruimd .
“De lichten in de cabine worden gedimd als het schemert of als het donker is, zodat je gezichtsvermogen zich kan aanpassen om het vliegtuig makkelijker te kunnen evacueren”, zo legt ze uit.
Wanneer in een vliegtuig een raam breekt, een deur opent of een gat ontstaat, daalt de luchtdruk in het vliegtuig aanzienlijk.Er zal dan ook minder zuurstof op te nemen zijn, wat verklaart waarom er zuurstofmaskers naar beneden komen op zulke momenten.
Aan de binnenzijde van het vliegtuig zit een laag die het daadwerkelijke raam beschermt. Het wordt 'scratch panel' genoemd en dient onder andere ter bescherming tegen krassen.
Het antwoord op deze vraag is vrij kort: het openen van de luikjes heeft wel degelijk iets te maken met veiligheid.Ten eerste zorgt het ervoor dat de ogen van de passagiers kunnen wennen aan het licht buiten. Zo kunnen ze beter zien wanneer er, in een mogelijke noodsituatie, snel gereageerd moet worden.
Grote ramen maken zwakke rompen - ze droegen bij aan een reeks rampzalige crashes in het DH Comet-vliegtuig en resulteerden erin dat de VS de leiding nam in het ontwerp van burgerluchtvaartuigen. Fabrikanten zouden ons liever helemaal niets geven, dus prijs uzelf gelukkig dat we hebben wat we hebben.
Als een passagiersraam kapotgaat, is er een knal te horen en klinkt er een paar seconden lang een sissend geluid. De luchtdruk ontsnapt (het is een grotere versie van het openbreken van een fles frisdrank). Er ontstaat mist in de cabine en het wordt behoorlijk koud door de plotselinge drukval.
Dus door snelheid en de bevriezing van waterdamp ontstaan de vliegtuigstrepen. In het Engels worden deze strepen contrails genoemd. Waarom de strepen niet altijd direct achter het toestel te zien zijn heeft te maken met de hitte die van de motoren afkomt.De lucht bevriest vlak daarna.
Kwetsbare verpakkingen: Voedingsmiddelen in kwetsbare verpakkingen, zoals glazen potten of flessen, kunnen breken tijdens de vlucht en moeten met de nodige voorzichtigheid worden ingepakt.
De hele houding maakt deel uit van de crashpositie waarin stewards op een bepaalde manier zitten om lichamelijke letsels te voorkomen bij noodsituaties. Zo zetten ze ook hun voeten plat op de grond en overlopen ze in hun hoofd wat er moet gebeuren bij een noodgeval.
Op een vliegtuig vinden we twee soorten verlichting: rode of witte knipperlichten, 'anti-collision'-lichten geheten, en vaste verlichting, 'positieverlichting', rood aan het uiteinde van de linkervleugel, groen aan het uiteinde van de rechtervleugel en wit aan de staart, zodat een waarnemer de vliegrichting kan bepalen ...
Hoewel dit alleen nodig is bij nachtvluchten , hebben piloten deze lichten doorgaans altijd aan om het zicht te vergroten.
De redenen om uw raamgordijn open te houden voor het opstijgen en landen zijn minder voor de hand liggend, maar daarom niet minder belangrijk. Deze fasen van de vlucht zijn het gevaarlijkst en open gordijnen stellen stewardessen en passagiers in staat om eventuele problemen - zoals een motorbrand - direct te signaleren, zodat ze de cockpit kunnen waarschuwen .
Het raam is heet door de zon . Lees de volgende keer beter. Mijn ervaring met gewone ramen in vliegtuigen is dat de luiken ook behoorlijk heet kunnen worden. De energie die ze van de zon absorberen, moet ergens heen — en het wordt als warmte uitgestraald.
Het is toegestaan om eigen eten mee te nemen in het vliegtuig. Echter, moet men wel rekening houden met veiligheidsvoorschriften met betrekking tot vloeibare etenswaren, grote hoeveelheden poedervormige producten, scherpe voedingsmiddelen en sterk geurende voedingsmiddelen.
Mensen die bekend zijn met luchtvaart of geografie weten dit waarschijnlijk al omdat vliegtuigen doorgaans de route van de "grote cirkel" vliegen, wat de kortste afstand is tussen twee punten op het oppervlak van een bol . Omdat de aarde driedimensionaal is, ziet een directe route er gekromd uit wanneer deze op een tweedimensionale kaart wordt uitgezet.
De waterdamp uit de vliegtuigmotoren bevriest in de hoge atmosfeer (rond 10 kilometer hoogte) waar het meer dan 40 graden vriest. Deze ijskristallen vormen de voor ons zichtbare vliegtuigstrepen.
Doorgaans zit de gemiddelde opstijg snelheid rond de 300 km/u. Dit is ook afhankelijk van de luchtdichtheid, grootte en belading van het vliegtuig maar ook het weer en de windsnelheid hebben hier invloed op.
Dat komt omdat de lucht door de vorm van de vleugel aan de onderkant langzamer langs de vleugel stroomt dan aan de bovenkant. Hier zie je precies wat de wet van Bernoulli beschrijft. Deze wet geeft aan dat waar lucht een lage snelheid heeft, de druk hoger is.
Een in-flight breakup is een catastrofale storing van een vliegtuigstructuur waardoor het in de lucht uit elkaar valt . Dit kan resulteren in de dood van alle inzittenden en de vernietiging van het vliegtuig. In-flight breaks zijn zeldzame maar verwoestende gebeurtenissen die door verschillende factoren kunnen worden veroorzaakt.
Alles wat los in het vliegtuig zit, zoals telefoons, handtassen, tijdschriften, inclusief mensen, zou eruit gezogen worden . Een snelle decompressie die leidt tot drukverlaging zou gepaard gaan met een luid geluid, vergezeld door het afkoelen van de cabinelucht en het condenseren tot mist door de plotselinge vermindering van de luchtdruk en temperatuur.
Waarom zijn de cockpitramen van het vliegtuig zo klein? Ze zijn groot genoeg voor de piloten om goed zicht naar buiten te hebben . Dat is hun hoofdfunctie. Extra grote ramen maken is volkomen onnodig en moeilijk te bouwen, aangezien vliegtuigramen niet alleen uit één laag glas bestaan.
Melding over veiligheid vliegverkeer
U kunt bijvoorbeeld een melding doen bij de ILT als: er boven uw woonplaats naar uw gevoel onveilig wordt gevlogen; het vliegtuig waarmee u reist zichtbare gebreken of defecten vertoont; 2 vliegtuigen elkaar bijna lijken te raken in de lucht.
Er wordt uitgegaan van een gemiddeld bagagegewicht van 17kg per persoon. Airlines hanteren de rekenmodellen van EASA (European Aviation Safety Agency) om te berekenen hoeveel personen zij mogen vervoeren. Daarbij wordt gerekend met een gemiddeld gewicht van 88 kg voor een man, 70kg voor een vrouw en 35kg voor een kind.