Vliegen is slecht voor het milieu.Het vliegverkeer stoot heel veel CO2 uit en is daardoor een van de grote veroorzakers van klimaatverandering. Bovendien zorgt het vliegverkeer voor veel luchtvervuiling waardoor de gezondheid van omwonenden van vliegvelden wordt bedreigd.
Doordat de tickets goedkoop zijn gaan mensen steeds meer vliegen. Een gevolg hiervan is massatoerisme en veel CO2-uitstoot. Door tickets duurder te maken kan de overheid vliegen ontmoedigen en investeren in duurzaam vliegen. Dit gebeurt in Nederland tot op heden niet.
Per jaar zijn er 463.000 vliegbewegingen in Nederland, waarvan een heel groot deel van en naar Schiphol. Veertig procent van de vluchten van en naar Schiphol zijn reizen binnen een afstand van 800 kilometer, aldus Smit. Die zouden in 2035 verboden moeten worden, vindt hij, om klimaatproblemen tegen te gaan.
Luchtvaart heeft ook nadelen. Mensen die dicht bij vliegvelden wonen, hebben last van het geluid van vliegtuigen.Luchtvervuiling door vliegtuigen is slecht voor mensen, natuur en klimaat. En ook is er rond vliegvelden soms ruimte nodig voor bijvoorbeeld woningen of windmolens.
Vliegtuigen verbranden kerosine en stoten daardoor CO2 uit, waarmee ze bijdragen aan het broeikaseffect. Daarnaast komen er nog andere stoffen vrij, zoals stikstofoxiden, roet en andere broeikasgassen. Doordat ze hoog in de lucht worden uitgestoten, hebben ze een extra broeikaseffect.
Volgens Milieu Centraal is een vliegreis twee tot vier keer zo vervuilend als dezelfde trip met de auto, maar stop je de cijfers in een CO2-calculator dan blijkt het verschil veel kleiner voor een vakantie naar Zuid-Frankrijk, toch de favoriete zomerbestemming van veel Nederlanders.
Vliegtuigen produceren zo'n 650 miljoen ton CO2 en andere broeikasgassen. Op zichzelf is vervoer per schip nog altijd heel veel schoner dan vervoer per vliegtuig. Maar door de grote hoeveelheid vrachtvervoer per schip is de branche als geheel vervuilender: circa 90 procent van alle handel gaat per schip.
De luchtvaart stootte 36 miljoen kilo stikstofoxiden uit in 2021. De bijdrage van de luchtvaart aan de totale stikstofoxide-uitstoot door de Nederlandse economie was in 2021 rond de 10 procent.
SCHIPHOL - In 2021 waren er 38 ongevallen met commerciële vliegtuigen, waarvan 4 met dodelijke afloop. In totaal vielen er 81 slachtoffers. In 2020 waren er nog 40 ongevallen, waarvan 5 met dodelijke afloop, met 299 dodelijke slachtoffers tot gevolg. Dat blijkt uit data van luchtvaartonderzoeksbureau To70.
Duidelijk is dat vliegen erg slecht is voor het klimaat. Maar is het slechter dan vlees? Op Nederlands niveau draagt de veestapel volgens de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur (Rli) voor 10% bij aan de broeikasgasuitstoot. Het vliegverkeer 6,5%, blijkt uit cijfers van het CBS.
De vliegen en maden kunnen bijvoorbeeld samen in een kort tijdsbestek dode dieren opruimen. Binnen enkele dagen zijn er van een overleden dier in de natuur alleen nog botten en wervels over. Als vliegen dit niet zouden doen zou je in de natuur bijvoorbeeld veel dode dieren tegenkomen.
Bijna 90 procent nooit gevlogen
En die schatting blijkt te kloppen. "Die data is vrij oud, maar het is niet veel veranderd", zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft. Maar 11 procent van de mensen op de wereld zou dus weleens gevlogen hebben. 3 procent vliegt elk jaar of vaker.
Vliegangst komt frequent voor, terwijl het risico om te sterven in een vliegongeval 1 op 100.000 vlieguren bedraagt. Het risico om te sterven in een auto-ongeval daarentegen is 1 op 6.700 auto's.
Wel of niet vliegen
In een jaar tijd maakt 58% van de volwassen Nederlanders een vliegreis, 42% doet dit niet.
Personenauto's zijn het meest vervuilend.
Omgerekend stoot je per persoon tijdens een retourvlucht 4,8 ton CO2 uit. Volgens de Climate Neutral Group moet je 240 bomen planten om dit te compenseren. Per persoon! Als je nagaat dat er gemiddeld 500 passagiers in een vliegtuig zitten, betekent dit 120.000 bomen per retourvlucht.
Het komt relatief weinig voor dat twee vliegtuigen in de lucht met elkaar in botsing komen. Gebeurt het toch, dan is het dodental vaak hoog.
Wanneer in een vliegtuig een raam breekt, een deur opent of een gat ontstaat, daalt de luchtdruk in het vliegtuig aanzienlijk.Er zal dan ook minder zuurstof op te nemen zijn, wat verklaart waarom er zuurstofmaskers naar beneden komen op zulke momenten.
Treinvervoer en vervoer over het water hebben de laagste uitstoot per kilometer en per vervoerde eenheid, terwijl de luchtvaart en het wegvervoer aanzienlijk meer uitstoten.
Volgens de statistieken zijn motorfietsen veruit het onveiligste vervoermiddel, gevolgd door fietsen, voetgangers en dan auto's. De vraag "Hoe veilig is vliegen?" kan daarom als volgt worden beantwoord: Reizen per bus en trein is het veiligst, op de voet gevolgd door reizen per vliegtuig.
Vliegtickets kunnen goedkoper zijn dan de trein omdat er geen heffingen zitten op kerosine, en er geen btw wordt gerekend over internationale vliegtickets, zegt hoogleraar Van Wee.