Waarom moet ik in Frankrijk tol betalen? Fransen betalen geen wegenbelasting en moeten net als wij, de toeristen, tol betalen voor het gebruik van de snelweg.Van dit geld worden de wegen en de 'Aires' onderhouden.
De opbrengsten van de tol werden gebruikt om de weg aan te leggen en te onderhouden, en om in het onderhoud van de tolgaarder te voorzien. Ook bij de scheepvaart kent men iets dergelijks in de vorm van bruggeld en sluisgeld.
De tolwegen in Frankrijk worden elk jaar wat duurder. U kunt ze vermijden door de nationale wegen te gebruiken. Die zijn tolvrij en leiden u doorheen Franse dorpjes en langs nationale natuurparken. Een klassieke oplossing is om Frankrijk binnen te rijden via Luxemburg.
Zo werken Franse tolpoortjes
Bij aankomst kies je één van de tolpoortjes. Aan de bestuurderskant krijg je een kaartje, daarna gaat de slagboom omhoog. En kun je verder rijden. Aan het einde van de tolweg betaal je tol met je creditcard of contant.
Het feit dat er op de Bretonse wegen geen tol geheven wordt, is volgens de verhalen te danken aan Anne van Bretagne. Toen ze in 1491 met de Franse koning trouwde, stelde ze als voorwaarde dat de tolrechten aan de Frans-Bretonse grens zouden verdwijnen.
Gemiddeld bedraagt het toltarief in Frankrijk circa € 7 per 100 km. Het tolgeld voor enkele bekende Franse vakantieroutes bedraagt per februari 2022 voor een personenauto (tussen haakjes het tarief met caravan): Amsterdam - Bordeaux via Parijs: € 74,50 (112,80) (naar Biarritz € 86,20 (130,60).
In Frankrijk wordt geen wegenbelasting betaald, daarom wordt op de meeste autosnelwegen in Frankrijk tol geheven voor iedereen die de tolweg gebruikt. Ook zijn er enkele tolbruggen en toltunnels.
Met de auto
Om te mogen rijden in Frankrijk dien je in het bezit te zijn van een geldig nationaal rijbewijs (inwoners van buiten de Europese Unie hebben een internationaal rijbewijs nodig), geldige kentekenpapieren (in Frankrijk "carte grise" genoemd) en je verzekeringsbewijs.
Zo beginnen de prijzen op de A26 van Calais naar Lens voor personenauto's bij 7,60 euro terwijl je voor de A10 van Parijs naar Orléans al 10,90 euro betaalt. Wie van België of Nederland naar het zuiden rijdt, moet voor het hele traject al snel rekenen op een péage van 80 tot zelfs 120 euro.
In de regel wordt de infrastructuur in Nederland via algemene belastingen op autobezit- en gebruik bekostigd, zoals de BPM, MRB en brandstofaccijns. De inkomsten hieruit overtreffen de investeringen in het wegennet enkele malen, waardoor het in principe niet nodig is om infrastructuur met tolheffing te bekostigen.
De toltarieven in Frankrijk verschillen per weg en per voertuig. De tarieven liggen op de meeste wegen tussen de 9 en de 13 cent per kilometer.
Wie met een personenauto de volledige 'Route du Soleil' (Parijs-Marseille) aflegt, betaalt ongeveer € 60,-.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld Italië, Frankrijk en Zwitserland kent België geen tolwegen voor personenauto's. Het land hanteert wel een tolsysteem voor vrachtwagens met een massa van meer dan 3500 kilo. Deze reglementen gelden niet voor campers of caravans die onder personenvervoer vallen.
Oranje letter 't'
Dit loket is bedoeld voor bestuurders met een abonnement op de tolwegen, ook wel "Télépéage" of een "Liber-t abonnement" genoemd.
Wat is het verschil tussen tol en het vignet? Bij tol betaalt u om eenmalig gebruik te maken van een specifieke weg, tunnel of brug. Bij het vignet betaalt u vooraf een bijdrage waardoor u voor een bepaalde periode gebruik kunt maken van de snelwegen, tunnels en bruggen in dat land.
Heeft u geen milieusticker voor Frankrijk en rijdt u toch een Franse milieuzone binnen, dan riskeert u een boete van €68,- . De boete voor vrachtwagens en bussen bedraagt €135,-.
Alcoholtester: niet verplicht
Sinds mei 2020 is het in Frankrijk niet meer verplicht om een alcoholtest in de auto te hebben. Wel is het nog steeds aan te raden om een alcoholtest bij je te hebben.
Veiligheidshesjes Frankrijk
Sinds 2008 is het in Frankrijk verplicht om een reflecterend geel veiligheidshesje in de auto te hebben. De bestuurder maar ook de inzittenden van de auto moeten een hesje dragen zodra zij bij pech of een ongeval buiten de auto zijn.
In Frankrijk wil de overheid graag snel haar geld hebben, en wil men daar best iets tegenover stellen. De officiële boete voor een snelheidsovertreding tot en met 20 km/u bedraagt 68 euro. Betaal je die meteen of binnen 15 dagen, dan wordt het 45 euro. Doe je er langer dan 45 dagen over, dan ben je 180 euro kwijt.
De afgelopen jaren zijn op grote schaal snelheidscontroles ingevoerd in Frankrijk. Tevens maakt de Franse politie gebruik van allerlei verschillende soorten controlemethoden zoals flitsen met auto's, het laseren van voren en van achteren. Over de boetes in Frankrijk doen veel onduidelijkheden de ronde.
Voor beginnende bestuurders geldt in Frankrijk (net als in Nederalnd) een lager toegestaan alcoholpromillage bij het rijden. Voor gevorderde bestuurders geldt een maximaal toegestaan alcoholpromillage van 0,5. Beginnende bestuurders mogen een alcoholpromillage van maximaal 0,2 in het bloed hebben.
In Frankrijk bent u goedkoper uit voor flessenwater, vlees, cosmetica en wijn. In de Koppenreportage bleek ook hetzelfde televisietoestel in Frankrijk 35 % voordeliger dan in België. Luxemburg blijft voorlopig nog altijd iets voordeliger voor brandstof. Ook koffie en dierenvoeding zijn er minder duur.
Aankoop en invoer van een nieuw motorvoertuig in Frankrijk
Er moet belasting over de toegevoegde waarde (BTW) betaald worden als het gaat om een nieuw voertuig (die bij levering minder dan zes maanden oud is of minder dan 6000 km heeft gereden). In dat geval is de BTW verschuldigd in het land waar de koper woont.
De goedkoopste autoverzekering voor testpersoon drie is een verzekering in Frankrijk. Hij betaalt hier een premie van € 32,08 per maand. In Duitsland betaalt persoon drie € 7,14 per maand meer voor de goedkoopste autoverzekering en in Nederland € 6,40 per maand meer.