Wanneer lucht in het systeem terechtkomt, ontstaat blokkade door luchtbellen. Dit leidt tot oververhitting; de koelvloeistof gaat borrelen. Dan moet er snel worden gehandeld om te voorkomen dat de koppakking springt. De eerste stap die je neemt, is het koelsysteem ontluchten.
De volgende 2 problemen zullen zich voordoen:
Dit kan de motor oververhitten, wat ernstige schade aan de motor kan veroorzaken . ② Luchtzakken zorgen ervoor dat de koelvloeistof ongelijkmatig door het systeem wordt verdeeld. Sommige gebieden hebben te veel koelvloeistof en andere te weinig. De motor ontwikkelt een hot spot, wat oververhitting en mogelijke schade veroorzaakt.
Ontluchten van een autoradiator betekent het verwijderen van luchtbellen die vastzitten in het koelsysteem . Het koelsysteem van uw auto laat koelvloeistof door de radiator en het motorblok circuleren om oververhitting te voorkomen. Luchtbellen in het koelsysteem zorgen ervoor dat er hitte ontstaat, waardoor er extreme hete plekken ontstaan die uw motor kunnen beschadigen.
Symptomen van lucht in koelsystemen identificeren
Andere tekenen zijn: Ongebruikelijke geluiden van binnenuit de motor (zoals tikken of kloppen) . Zichtbare lekken rond slangen of pakkingen. Witte rook komt uit uw uitlaatpijp wanneer u stationair draait of langzaam rijdt.
Start de auto en laat hem stationair lopen, zet je kachel aan in de hoogste stand. De motor zal nu langzaam warm worden en de thermostaat zal gaan openen. Als het goed is, zal de lucht samen met de koelvloeistof nu door het koelsysteem worden gepompt en zal de lucht kunnen ontsnappen via de dop of het ventiel.
Wanneer lucht in het systeem terechtkomt, ontstaat blokkade door luchtbellen. Dit leidt tot oververhitting; de koelvloeistof gaat borrelen. Dan moet er snel worden gehandeld om te voorkomen dat de koppakking springt. De eerste stap die je neemt, is het koelsysteem ontluchten.
Als er geen lucht in je verwarming zit, is je verwarming sneller warm en gebruik je mogelijk minder gas. En het ontluchten van je radiatoren is een fluitje van een cent. Dus doe dit standaard ieder jaar aan het begin van het stookseizoen.
Om de koelvloeistof niet te verliezen komt deze overloopruimte uit in een expansievat/overlooptankje. Dit systeem is gesloten tot aan de tank zodat wanneer de motor afkoelt en de druk in het koelsysteem weer afneemt de overtollige koelvloeistof uit het expansievat weer kan worden aangezogen terug naar de radiateur.
Zal een koelsysteem zichzelf ontluchten? Uw koelsysteem kan wat ontluchten tussen de overlooptank en de thermostaat . Om echter goed te ontluchten, moet u de koelvloeistof bijvullen en de auto laten rijden met de radiatordop eraf.
Start de motor en open voorzichtig de ontluchtingsklep . Hierdoor kan lucht ontsnappen terwijl de koelvloeistof circuleert. Houd de koelvloeistofstroom in de gaten; zodra u een constante stroom koelvloeistof zonder bubbels ziet, sluit u de ontluchtingsklep om te voorkomen dat er nog meer lucht in het systeem komt.
Zonder radiatordop kun je de koelvloeistof meestal gewoon op dezelfde manier laten weglopen als bij de overlooptank . Laat de dop er dus af, zet de verwarming op maximale warmte op volle kracht en houd het reservoir gevuld tot de volledige koude markering totdat de radiatorventilator een paar keer aanslaat.
De verkeerde vloeistof kan zorgen voor aantasting van materialen van het koelsysteem en dat moet u natuurlijk altijd voorkomen. Wel zou u tijdelijk bij kunnen vullen met gedemineraliseerd water, voorwaarde is wel dat er geen sprake is van vorst aangezien de beveiliging tegen bevriezing daalt.
Wat gebeurt er als u een radiator niet ontlucht? Na verloop van tijd kan er lucht in uw radiatoren vast komen te zitten, wat leidt tot koude plekken en een minder dan optimale prestatie van uw verwarmingsapparaten. Als u uw radiatoren niet ontlucht, zal het probleem na verloop van tijd verergeren .
Luchtbellen in het koelsysteem van uw auto kunnen verschillende problemen veroorzaken, waaronder oververhitting van de motor, verminderde efficiëntie en zelfs motorschade .
Probleem in thermostaat
Een defecte thermostaat kan oververhitting van de motor veroorzaken. Koelvloeistof kan verdampen en uit de motor ontsnappen wanneer de motor oververhit raakt, waardoor er witte rook uit de uitlaat komt .
Laat de motor op bedrijfstemperatuur komen. Hierdoor gaat de thermostaat open en circuleert de koelvloeistof. Tijdens dit proces worden luchtbellen die in het systeem zijn opgesloten, vrijgegeven . Houd het koelvloeistofniveau in de gaten terwijl de luchtbellen worden verwijderd.
Het houdt de thermostaat open, zorgt ervoor dat het koelmiddel zelfs bij de koudste temperaturen wijd open kan stromen en lost binnen vijftien minuten op. Dat is lang genoeg om het systeem van lucht te ontdoen.
Zet een koelsysteem nooit onder een hogere druk dan de overdrukdop aangeeft, bij veel van de systemen is dat 1,3 bar.
Een koelvloeistof lekkage is te herkennen aan hoge motortemperatuur, witte rook uit de uitlaat, een laag koelvloeistofniveau of een plas onder de auto. De oorzaken van een koelvloeistof lekkage kan een beschadigde radiator, slijtage aan slangen en leidingen, een defecte waterpomp, en een kapotte koppakking zijn.
Tik met bijvoorbeeld een sleutel of schroevendraaier op de boven- en onderkant van het vat. Wanneer u twee verschillende geluiden hoort, is uw drukvat in orde. Dit betekent namelijk dat in het ene deel water zit, en in het andere stikstof. Zijn er geen verschillende geluiden hoorbaar, dan is uw expansievat lek.
Dankzij het expansievat kunnen hobbymonteurs eenvoudig visueel toezicht houden op het koelsysteem van hun voertuig . Als het niveau in het expansievat daalt, kan er ergens een lekkage zijn, hetzij in de onderdelen van het koelsysteem of, erger nog, in een motorpakking.
Ik moet koelvloeistof bijvullen, is dat normaal? Absoluut.
Afvoerbuizen worden rechtstreeks aangesloten op een hoofd- of secundaire schoorsteen of zijn verbonden met een re-vent die omhoog en dwars naar een schoorsteenontluchting loopt. Als u geen ontluchtingsbuizen had, zou het afvalwater dat door uw afvoeren stroomt, uw sifons leeglopen vanwege een vacuümeffect . Wanneer dit gebeurt, kunnen giftige rioolgassen uw huis binnendringen.
In 5 minuten uw cv bijvullen
Als de verwarming of water niet meer goed warm wordt is het tijd om uw cv-ketel bij te vullen. Dit is het beste om te doen voor én na het ontluchten van uw cv-installatie. De waterdruk van uw ketel kunt u zelf controleren op het display van uw cv-ketel.
Als de radiator aan één zijkant niet warm wordt, komt dat waarschijnlijk ook doordat de aanvoer en de afvoer zijn omgedraaid. In sommige gevallen is dit niet de oorzaak van het probleem. Het kan bijvoorbeeld ook zo zijn dat er vuil in de radiator zit. Als dit het geval is, moet de radiator schoon gemaakt worden.