Houd je autobanden op spanning. Elke 2 maanden je autobanden oppompen: een kleine moeite waardoor je veiliger én zuiniger rijdt. Omdat je banden langzaam leeglopen, moet je er regelmatig wat lucht bij doen. Als je dat trouw doet, bespaar je kosten en beperk je jouw CO2-uitstoot.
Waarom loopt een autoband langzaam leeg? Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar.
Help er komt geen lucht in mijn fietsband
Dan zit het ventiel van de fietsband verstopt. Dit zal vaak voorkomen wanneer de fiets enige tijd heeft stilgestaan. Het ventiel zit dan verstopt door stof dat in het ventiel terecht gekomen is.
Hoe vaak moet ik de bandenspanning controleren? Er is altijd een klein beetje luchtverlies ongeacht de leeftijd en de mate van slijtage van uw banden. Als de band afrolt, verliest die wat lucht. Om de hierboven vermelde risico's te vermijden, raden wij u dan ook aan de bandenspanning eens per maand te controleren.
De adviesspanning is gebaseerd op een omgevingstemperatuur van 20 graden Celsius, daarom moet de druk met elke 10 graden afwijking met 0,1 bar worden gecorrigeerd. Voorbeeld: bij een temperatuur van 0 graden Celsius is het drukverschil 0,2 bar met de werkelijke druk.
Tijdens het rijden warmt de lucht in je banden snel op. Warme lucht zet uit, waardoor de druk in je banden hoger wordt. Wanneer de lucht in je banden afkoelt, daalt de spanning weer. Dit is al meegenomen in de adviesspanning.
Idealiter, wanneer u in de winter lucht in uw banden pompt, moet u ze vullen wanneer ze nog koud zijn . Echter, aangezien de meeste mensen geen manier hebben om ze thuis op te pompen, zult u waarschijnlijk eerst naar een tankstation moeten rijden. Voordat u van huis vertrekt, meet u de bandenspanning van elke band en noteert u deze.
Het is goed om te weten dat je elke 2 maanden je autobanden moet oppompen. Het is een kleine moeite, maar zorgt ervoor dat je veel veiliger en zuiniger de weg op gaat. Je banden lopen dagelijks een beetje leeg en daarom is het van belang om er tijdig extra lucht bij te doen.
Deze waarschuwing wordt meestal aangegeven door een oranje of geel bandenspanningslampje op uw dashboard. Veel autofabrikanten staan tot 25% luchtverlies toe voordat het TPMS-lampje wordt geactiveerd , wat meestal rond de 30-35 PSI is voor personenauto's.
U heeft een stuk gereden met te lage bandenspanning. Daar bent u op tijd achter gekomen, de kans op schade aan de band door rijden met 1,5 bar bij 2,3 geadviseerd is vrijwel uitgesloten. Het verschil is te klein om direct schade te veroorzaken.
De band is lek of gescheurd
Dit is de meest waarschijnlijke oorzaak, maar het kan verrassend moeilijk zijn om te diagnosticeren. Lekke banden kunnen worden veroorzaakt door een extern object (zoals een schroef of een dakspijker) die de band perforeert, waardoor een klein gaatje in het rubber ontstaat waardoor de lucht kan ontsnappen.
Lekke band: Een scherp voorwerp kan een lek veroorzaken, waardoor lucht ontsnapt tijdens het pompen. Beschadigd ventiel: Een defect ventiel kan luchtverlies veroorzaken en het oppompen bemoeilijken. Verkeerd verloopnippel: Het gebruik van een onjuiste nippel kan voorkomen dat de band goed wordt opgepompt.
Benauwdheid kan worden veroorzaakt door problemen van het hart, de longen, het bloed en de keel/neus regio. Als het hart de oorzaak is voor kortademigheid dan kan dit een uiting zijn van hartfalen, zuurstofgebrek van de hartspier (angina pectoris) of een hartritmestoornis.
Per maand verliest elke band ongeveer 0,1-0,2 bar aan lucht, wat volkomen normaal is.
Verwijder de ventielkern op het wiel waar de band langzaam lucht verliest door de punt van het verwijderingsgereedschap in de steel te steken en tegen de klok in te draaien . Als u tekenen van corrosie ziet, zorg er dan voor dat u de steel schoonmaakt voordat u een nieuwe kern monteert. Schroef een nieuwe kern op zijn plaats en pomp de band op.
Beschadigde velg (scheuren, krassen, krommingen, roest etc.) Onjuiste plaatsing van het ventiel in de velgopening. Vuil op het contactpunt van de bandhiel. Te strak aangedraaide elektronische sensorkap.
Eén van deze wetten houdt in dat gas samentrekt wanneer de temperatuur afneemt, wat zorgt voor een verlaging van de druk. Zodra de omgevingstemperatuur vermindert, heeft dit invloed op de temperatuur van de lucht in de band. De spanning van de band neemt af.
Voor de algemene bevolking is het raadzaam om uw bandenspanning eens per maand te controleren. Dit komt omdat uw banden ongeveer 1 PSI druk per maand kunnen verliezen als u gemiddeld rijdt.
Dit kan worden veroorzaakt door geleidelijk drukverlies in de loop van de tijd of een plotselinge lekke band . Soms gaat het waarschuwingslampje branden, zelfs als uw banden nog prima zijn. Dit kan worden veroorzaakt door een defect TPMS of zelfs een drastische verandering in temperatuur.
Versleten banden: Vaak over het hoofd gezien, kan het ook de oorzaak zijn dat het bandenspanningslampje blijft branden. Autobanden verslijten na verloop van tijd, wat een te lage bandendruk veroorzaakt en waardoor het lampje gaat branden. Is dit de oorzaak, ga dan nieuwe autobanden kopen.
De ideale bandenspanning ligt tussen 2 en 3 bar. Wanneer de luchtdruk in uw banden 0,5 tot 1,5 bar lager is dan voorgeschreven, spreken we van een te lage bandenspanning. Wanneer hij 0,5 bar hoger is dan voorgeschreven, spreken we van een te hoge bandenspanning.
Banden spanning in banden loopt in ca. 2 weken terug van 2.5 bar naar 1.0 bar.
Koudere temperaturen zorgen ervoor dat de bandenspanning met ongeveer 1 pond per vierkante inch daalt voor elke 10° F daling van de luchttemperatuur . Als u thuis niet tankt, kan het waarschuwingslampje uitgaan na een paar kilometer rijden vanwege de hitte die zich opbouwt in de banden.
Naarmate de lucht in uw banden opwarmt, worden ze weer normaal . Als u merkt dat uw TMPS-lampje gaat branden bij koud weer, is dit mogelijk slechts een tijdelijk probleem. Normaal gesproken kunnen uw banden door normaal rijden worden opgewarmd, waardoor de lucht uitzet en ze weer normaal worden.
Ook raden sommige fabrikanten specifiek voor winterbanden aan om ze te gebruiken met een iets hogere PSI, meestal tussen de 3 en 5 PSI hoger dan de ideale druk voor zomer- of all-seasonbanden . Nogmaals, dit komt omdat winterbanden de neiging hebben om sneller druk te verliezen dan zomerbanden vanwege de koude lucht.