Lage temperaturen zorgen niet snel voor ontbranding van het mengsel van diesel en lucht in een dieselauto. Om de verbranding bij een koude motor te waarborgen, worden gloeibougies gebruikt als ontstekingshulpmiddel. De gloeibougie verhoogt de temperatuur in de verbrandingskamer van de cilinder voordat de motor start.
Als de motor gelopen heeft en nog warm is , is voorgloeien tijdens starten meestal niet nodig. Voorgloeien is dus niet altijd nodig. Direct ingespoten diesels hebben een hogere compressiedruk zodat de gecomprimeerde lucht heet genoeg wordt om de ingespoten brandstof te laten ontbranden.
Een indirect ingespoten dieselmotor heeft altijd gloeibougies nodig om een koude start te kunnen maken. Een direct ingespoten dieselmotor kan bij buitentemperaturen boven de 10 °C ook zonder gloeibougies starten, maar stoot dan veel meer schadelijke stoffen uit, waaronder roet.
Voorgloeien is eigenlijk het voorverwarmen van de dieselmotor.
Gloeien wordt meestal toegepast om: een metaal zachter te maken om het koud te kunnen vervormen. de verwerkbaarheid te verbeteren. de elektrische geleidbaarheid te verhogen.
Het is bij moderne dieselmotoren niet meer nodig om ze heel voorzichtig te behandelen. Ook het beruchte voorgloeien uit het verleden is bij de nieuwe generatie niet meer nodig. Het is echter wel verstandig om het kort na de start altijd even rustig aan te doen.
Het proces van aanzuigen en samendrukken verhit de lucht tot 900 graden.De hete lucht wordt dan gecombineerd met de diesel in de verbrandingskamers en het mengsel ontbrandt. In het koude seizoen helpen elektrisch gestuurde gloeibougies dit proces op gang te brengen. Dit bedoelen we als we het hebben over voorgloeien.
Moderne motor binnen enkele minuten warm
Duurde het opwarmen van een dieselmotor vroeger wel een half uur of meer; de moderne diesel is al binnen enkele minuten op bedrijfstemperatuur.
Bij een koude start is al het metaal nog koud. Hierdoor is de hete lucht – die ontstaat als de zuiger omhoog gaat en die nodig is om de diesel te verbranden – al afgekoeld voordat de brandstof wordt ingespoten.
Om de motor bij koud weer probleemloos op te starten, moet u zich klaar maken voor het koude seizoen. U moet dus zomerolie vervangen door winterolie, een nieuw oliefilter installeren, het brandstofsysteem spoelen, de vastheid van elektrolyt in de accu controleren en zo nodig een accu met grotere capaciteit kopen.
Bij dieselmotoren zorgt de compressie van lucht ervoor dat de temperatuur in de verbrandingsruimte hoog genoeg oploopt voor zelf ontbranding. Met name bij koude temperaturen lukt het niet eenvoudig om de tempratuur genoeg op te laten lopen bij een koude start. Het voorgloeisysteem helpt hierbij.
Gloeibougies worden blootgesteld aan hoge thermische belastingen en worden om de 50.000 tot 150.000 kilometer vervangen.
Een diesel bougie bestaat niet.
Zet het contact aan en kijk of het controlelampje van de gloeibougie gaat branden. Wacht totdat het lampje uitgaat voordat u de auto start. Voor auto's met een handgeschakelde transmissie, trapt u het koppelingspedaal volledig in.
Autogarages rekenen tussen de 100 en 200 euro voor het vervangen van gloeibougies. Uiteraard afhankelijk van hoeveel bougies er vervangen moeten worden. En welke kwaliteit bougies je kies.
Een scheepsdiesel vindt het wel lekker om 24 uur achtereen te draaien. Er wordt vaak gezegd dat een scheepsdiesel jou overleefd. Ik zou zeggen, met gemak, maar daarbij is goed onderhoud echt essentieel.
Rond de 2.500 toeren met een dieselmotor en rond de 3.000 toeren met een benzinemotor is een acceptabele grens om aan te houden met een koude motor. De auto 10 minuten voor wegrijden aan te zetten is geen warmrijden, op deze manier belast u het milieu onnodig en worden niet alle delen goed warm.
Zeker bij een koude start. Om zonder problemen te kunnen starten, heeft uw wagen een accu nodig die meer dan 75% geladen is. Batterijen functioneren minder goed in de winter. De koude vermindert het vermogen van de batterij en bemoeilijkt het opladen.
In de praktijk is brandstof gemakkelijk zes maanden houdbaar en soms zelfs enkele jaren. Twijfel je aan de brandstof in je tank, voeg dan ongeveer een derde goede brandstof toe om de eigenschappen te herstellen, zo adviseert Auto55.
Brandstoffabrikant BP geeft daar richtlijnen over: in een afgesloten container en een bewaartemperatuur van 30 graden blijft brandstof 3 maanden goed.Bij een bewaartemperatuur van 20 graden is dat meteen 6 maanden.
Een dieselmotor is ideaal voor lange afstanden
Waarom is dat? Het duurt even voor een dieselmotor op temperatuur komt en efficiënt brandstof verwerkt. In een stedelijke omgeving zal een diesel, omdat u kortere afstanden aflegt, meestal niet volledig opwarmen.
Maximale kilometerstand dieselauto
Hoeveel kilometer kan een diesel dan rijden? De gemiddelde levensduur van een dieselauto ligt op zo'n 400.000 kilometer. Er is echter nog veel meer mogelijk. Er zijn genoeg diesels van Volvo en Mercedes die zeven ton hebben gelopen.
VOORKOMT NAGELEN BIJ KOUDE START Het nagelen van een dieselmotor tijdens de koude start wordt veroorzaakt door een grotere vertraging van de ontsteking als de motor koud is. De brandstof ontbrandt abrupt en de motor 'nagelt'.
Bij een direct gekoelde motor moet de temperatuur onder de 65 graden blijven om geen ketelsteenafzetting te krijgen. Als je dus een direct gekoelde motor hebt zit je goed.