Waarom is de balans altijd in evenwicht? In principe zie je op de balans hoe je de activa die je bezit kunt betalen met de passiva. Daarom moeten de activa en passiva altijd met elkaar in evenwicht zijn. Daarmee zorg je ervoor dat je jouw financiën beter kunt verantwoorden.
Een balans is één van de belangrijkste onderdelen van je boekhouding. Het doel van een balans is om de financiële positie van je bedrijf vast te stellen op een bepaald moment. Het laat echter geen bedrijfsresultaat of winst zien. Hiervoor moet je naar de winst-en-verliesrekening kijken.
Waarom is de balans altijd in evenwicht? De tellingen van de debetkant en creditkant van een balans zijn altijd in evenwicht. Dit komt omdat aan de debetkant, de waarde van je bezittingen vermeld staan en aan de creditkant verantwoord wordt hoe je dit vermogen gefinancierd hebt.
Op je balans vind je al je bezittingen, schulden, en ook je eigen vermogen terug op een bepaald moment. Je balans bestaat uit twee zijden, namelijk de activa en de passiva, de belangrijkste eigenschap van een balans is dat deze ten alle tijden in evenwicht moet zijn.
Een balans is een momentopname van de activa en passiva binnen je bedrijf. Activa staat voor bezittingen en valt onder de linker- of debetzijde van de balans. Passiva staat voor schulden en vind je onder de rechter- of creditzijde. Beide zijden moeten in evenwicht zijn.
Het hebben van een balans is niet voor niets verplicht: naast dat de Belastingdienst dan een overzicht heeft van jouw uitgaven en inkomsten, heb je zelf ook een goed overzicht.
Je maakt een balans kloppend door al je bezittingen en schulden onder elkaar te zetten. Uiteindelijk moeten aan beide kanten dezelfde bedragen bij elkaar opgeteld staan. Het verschil tussen je bezittingen en je schulden is je eigen vermogen. Door dit bedrag op de balans in te vullen, maak je de balans kloppend.
De balans geeft een overzicht van de staat van je zakelijke financiën op een specifiek moment, ook gekend als de balansdatum. Het wordt normaal gebruikt naast de twee andere delen van de jaarrekening: de winst-en-verliesrekening (ook gekend als de resultatenrekening) en het jaarverslag.
De balans heeft altijd een linker- en rechterkant. Links is de debetzijde en staan de bezittingen van de onderneming, die noemen we de activa. Rechts is de creditzijde, hier zien we het eigen vermogen en de schulden die je nog moet betalen, de passiva. Debet en credit zijn afgeleid van het Latijn.
Een jaarrekening bestaat uit verschillende onderdelen waaronder de balans, winst- en verliesrekening en toelichting.
De balansposten worden altijd in een bepaalde volgorde geplaatst. Aan de debetzijde begint dit met de vaste activa, dan de vlottende activa en als laatste de liquide middelen. Vaste activa zijn bestedingen die langer dan een jaar nuttig zijn. Dit zijn bijvoorbeeld gebouwen, auto's van het bedrijf en computers.
Er bestaan analytische balansen, algemene balansen, vochtbalansen, zakbalansen, hangweegschalen, mechanische balansen en tafelweegschalen.
Verschil balans en resultatenrekening
De balans toont een overzicht van bezittingen en schulden van je bedrijf op een bepaald moment, terwijl de winst- en verliesrekening een overzicht toont van behaalde bedrijfsresultaat over een bepaalde periode.
Waarom is de balans altijd in evenwicht? In principe zie je op de balans hoe je de activa die je bezit kunt betalen met de passiva. Daarom moeten de activa en passiva altijd met elkaar in evenwicht zijn. Daarmee zorg je ervoor dat je jouw financiën beter kunt verantwoorden.
De winst zelf zal waarschijnlijk op de bank staan en komt hierdoor aan de debetzijde van je balans te staan. De debetzijde bestaat immers uit je bezittingen: de activa. De winst moet ergens in geïnvesteerd zijn of op het banksaldo staan. Zo komt de balans weer in evenwicht.
De sluitpost op de winst-en-verliesrekening bestaat uit het resultaat. Dit is het verschil tussen de opbrengsten en kosten. Het resultaat kan zijn een winst of een verlies.
De balans geeft net zoals de winst- & verliesrekening en het kasstroomoverzicht belangrijke informatie over de financiële gezondheid van een organisatie. De balans geeft daarbij met name inzicht in de liquiditeit en solvabiliteit van een organisatie.
De jaarrekening moet een duidelijk beeld van het vermogen, het resultaat, de solvabiliteit en liquiditeit van uw onderneming geven. Hij moet grofweg gebaseerd zijn op de waarde van de bezittingen, de schulden en het bedrijfsresultaat.
Anders dan in de winst-en-verliesrekening, waar gekeken wordt of je winst of verlies maakt, zie je op de balans je vermogen oftewel: hoe 'rijk' je bent. Je kunt winst maken en toch een negatief vermogen hebben als je schulden hoger zijn dan je bezittingen, bijvoorbeeld als je veel geld hebt geleend.
De rubrieken 0, 1, 2, 3 en 7 zijn (meestal) balansrekeningen. De overige rubrieken (4, 5, 6, 8 en 9) zijn dan resultatenrekeningen, ook wel winst- verliesrekeningen (W&V) genoemd. De indeling van het rekeningschema is op vrijwillige basis in Nederland.
De afschrijvingskosten neem je op in de winst- en verliesrekening, zodat die invloed hebben op het resultaat en de belastingen.
Een balans is altijd inclusief btw. Je bent immers verplicht om over je verkopen btw aan de klant door te berekenen en over je inkopen moet je meestal btw betalen.
Meestal maakt de accountant of boekhouder de jaarrekening voor u, maar u mag het ook zelf doen. Bij grotere bedrijven met een bepaalde omvang moet een accountant de jaarrekening goedkeuren.