Ontsporingen en botsingen. We hopen natuurlijk niet dat het gebeurt, maar ook als er een trein ontspoort of treinen frontaal op elkaar botsen, gaan we met zwaailicht en sirene ter plaatse om te helpen met het evacueren van de reizigers.
De Incidentenbestrijding (ICB) van ProRail komt in actie bij incidenten op het spoor. Onze ICB'ers zorgen ervoor dat het spoor na een incident zo snel mogelijk wordt vrijgemaakt. ICB beschikt over speciaal uitgeruste voertuigen, waarmee zij op moeilijk bereikbare plekken op het spoor kunnen komen.
Waar rood licht op 2 kilometer hoogte nog zichtbaar is, wordt blauw licht veel meer door de atmosfeer verstrooid (daardoor is de lucht ook blauw). Omdat blauw licht maar tot een hoogte van 300 meter reikt, zou het niet zichtbaar zijn voor eventuele vijandelijke bommenwerpers.
Oranje en geel
Amberkleurige, oftewel oranje zwaailampen worden gebruikt op voertuigen die moeten opvallen in het verkeer. Bijvoorbeeld om aan te geven dat ze extreem groot zijn, langzaam rijden of omdat ze werkzaamheden op/langs de weg uitvoeren.
U mag geen zwaailicht of sirene gebruiken op uw auto. Alleen hulpdiensten zoals politie, ambulance en brandweer mogen zwaailichten en sirenes gebruiken.
Hoeveel betaalt ProRail in Nederland? Het gemiddelde maandsalaris bij ProRail varieert vanaf ongeveer € 3.171 per maand voor een Technisch Trainee (m/v) tot ongeveer € 5.734 per maand voor een Solution Architect (m/v).
SpoorWeb alarmeert relevante partijen en berekent meteen de snelste route voor incidentbestrijders en hulpdiensten. Bovendien deelt iedereen alle informatie direct via het systeem. Zo ontstaat een realtime totaalbeeld van de situatie en genomen maatregelen.
Wat betekent dit voor het treinverkeer? Bij een overwegstoring moeten treinen langzamer rijden of stilstaan. Dat kan voor vertraging zorgen en in een enkel geval voor het uitvallen van treinen.
Bij gladde sporen moeten treinen langzamer rijden, zodat ze niet doorglijden bij een overweg of station.
Eén streep staat voor 80 meter. Dus twee strepen is 160 meter en drie strepen is 240 meter. De afstand is 80 meter omdat dat paste bij de snelheid die mensen reden tijdens het naderen van een spoorweg. Als deze borden op 100 meter van een spoorweg overgang waren geplaatst, had dit te vroeg kunnen zijn.
Bewaakte overweg
Er gaat een vast rood licht branden voordat de sluitbomen de overweg afsluiten. Het rode licht verplicht u te stoppen voor de overweg. Nadat de trein de overweg gepasseerd is, gaan de sluitbomen weer omhoog en pas als het rode licht gedoofd is, mag u de overweg oversteken.
Een professioneel team van deskundigen is gericht op het aanpakken van milieu-incidenten en calamiteiten met (gevaarlijke) afvalstoffen, waarbij snelheid, de juiste expertise, de juiste aanpak maar vooral ook het juiste materiaal van essentieel belang is.
ProRail is uitgeroepen tot beste hybride werkgever 2022 Regio Utrecht in de categorie grote organisaties. Martine Atzema, manager Human Facility Management bij ProRail, nam de prijs in ontvangst. De prijs werd uitgereikt door samenwerkingsverband Goed Op Weg.
170 vrije uren (bij een fulltime 36-urige werkweek). Daarnaast kun je nog max. 4 weken verlof bijkopen, vanuit je IKB (dus 170+144 = 314 uur verlof) bij een fulltime dienstverband.
Jouw arbeidsvoorwaarden
Een startsalaris van € 2.697,- tot € 2.903,-. Dit kan oplopen tot € 4.135,-.
De treinverkeersleider is medeverantwoordelijk voor de logistiek en veiligheid op het spoor. Dat als er ergens een storing is geweest, dit zo min mogelijk effect heeft op het treinverkeer en de dienstregeling in zijn algemeen.
Een treinverkeersleider zorgt er voor dat treinen op de juiste tijden kunnen rijden. Zowel het treinverkeer van reizigers als ook van goederen. Als een trein vertraging oploopt, leidt de treinverkeersleider de dienstregeling weer in goede banen. Zo snel en veilig mogelijk.
Het bestrijden van incidenten met gevaarlijke stoffen (IBGS) is één van de vier kerntaken van de brandweer. Of het nu gaat om gaslekkages, gedumpt drugsafval of incidenten met asbest, wij staan met kennis en materieel paraat om incidenten te bestrijden en erger te voorkomen.
Iedere streep staat voor 80 meter. In deze situatie, met één streep is de spoorwegovergang dus over 80 meter. Deze spoorwegovergang is bewaakt met spoorbomen, let wel goed op.
Knipperend wit licht betekent: veilig, doorrijden. Knipperende rode lichten: onveilig, stoppen.
De AHOB is de meest voorkomende spoorwegovergang van Nederland. De afkorting staat voor Automatische Halve Overweg Boom. De AHOB zorgt ervoor dat een spoorwegovergang aan weerskanten van de overgang afgesloten wordt.
Voorrangsweg. Aan dit bord kun je zien dat je je op een voorrangsweg bevindt. Alle andere bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de voorrangsweg. Let op: Langs een voorrangsweg buiten de bebouwde kom mag je niet parkeren.
Maximumsnelheid autowegen (N-wegen)
Op onze autowegen geldt een maximumsnelheid van 80 of 100 km/h. Een autoweg wordt aangeduid door een blauw bord met een auto. Een N-weg waar 100 km/h gereden mag worden is herkenbaar aan een dubbele doorgetrokken streep met een groene vulling.
Onder bebakening wordt formeel verstaan het geheel aan tekens en voorwerpen dat op, in, boven en naast de weg is aangebracht om heet verkeer te waarschuwen, regelen en-of beveiligen. In de praktijk wordt met de bebakening met name de verticale bebakening bedoeld.
Dit bord geeft de afrit van de autosnelweg aan. U verlaat met het nemen van de afrit ook het snelwegennet.