Blijf nooit in de tunnel, rook kan zich snel verspreiden en dat is levensgevaarlijk.
De reden voor het ontbreken van de vluchtstrook is simpel: de nieuwe weg bestaat in beide richtingen al uit vier rijstroken.Een vijfde strook zou nóg meer ruimte, asfalt, beton en geld kosten. In plaats van een vluchtstrook is de weg uitgerust met andere technische snufjes om automobilisten veilig te houden.
Tijdens de bouw moet bijvoorbeeld voldoende afstand worden gehouden tot (bestaande) bebouwing of natuurgebieden. En dan moeten de bouwers ook nog rekening houden met bijvoorbeeld grondwaterstanden of de bodemgesteldheid. Dit alles kan ertoe leiden dat bochten in tunnels onvermijdelijk zijn.
Tunnel vol detectielussen
'In de hele tunnel zitten detectielussen en zelfs tot 600 meter erbuiten. Als er een file wordt gedetecteerd, dan worden aan de voorkant de verkeerslichten op rood gezet. Dat duurt gemiddeld vier minuten en dan springen ze weer op groen.
Als je kapot gaat
Zet uw motor af . Loop naar een veilige plek – draag een reflecterend jack en let op ander verkeer. Gebruik een noodtelefoon om hulp te bellen. Wacht in uw voertuig als er geen andere veilige plek is.
Rook of brand in een tunnel betekent direct gevaar. Als u rook of brand ziet aan uw eigen voertuig of verderop in de tunnel, dan moet u evacueren: Staat uw eigen auto in brand? Zet dan uw alarmlichten aan en parkeer uw auto zo dicht mogelijk tegen de tunnelwand.
De lengte van de Gotthardtunnel is 16,9 kilometer. Je mag er maximaal 80 km per uur rijden en doet er ongeveer een kwartier over. Om de verkeersstroom te managen en om zo veilig mogelijk door de tunnel te rijden, wordt het verkeer voor de tunnel tegengehouden middels een stoplicht.
Bijna elke ochtend en middag is het raak: automobilisten mogen de Ketheltunnel op de A4 niet in, vanwege het zogeheten tunneldoseren. En dus staat er dagelijks die gehate file, vooral in de richting van Rotterdam.
Rood kruis voor doorstroming en veiligheid
Dit doen we voor doorstroming en veiligheid. Als het verkeersaanbod in het gebied rond de Coentunnel te groot is, kunnen we dat niet zonder file verwerken. Daarom sluiten we soms een rijstrook af.
De beperkte ruimte, gecombineerd met factoren als beperkt zicht, plotselinge veranderingen in de lichtomstandigheden en de inherente kromming van de tunnel, creëert een omgeving die een aanzienlijke impact kan hebben op de fysiologische reacties van bestuurders, variërend van verhoogde stressniveaus en versnelde vermoeidheid tot aangetast ...
Normaal gezien is de maximum snelheid 100 km per uur. Het kan zijn dat we een snelheidsbeperking moeten instellen. Dit wordt dan aangegeven op de matrixborden boven de rijbanen in de tunnel en op het tracé. Het is van belang voor je eigen veiligheid én die van andere weggebruikers dat je je aan de snelheid houdt.
Veel fabrikanten raden aan om deze systemen onder bepaalde omstandigheden niet te gebruiken, onder andere in tunnels. Dit omdat de systemen onverwachts kunnen reageren in de tunnel en de bestuurder verrassen door een noodstop te maken.
Een spitsstrook is een extra rijstrook die open gaat afhankelijk van de verkeersdrukte. Bij een lage verkeersdrukte sluiten we de strook weer. Een spitsstrook kan zowel links als rechts van de rijbaan liggen. Als het gaat om de rechterkant van de weg, gebruiken we de vluchtstrook tijdelijk als extra rijstrook.
De A24 geeft een alternatief voor de A4 Beneluxtunnel en maakt het verkeersnetwerk robuuster met een extra ontsluiting onder het Scheur naar de A20.
De installatie voor de bluswaterleidingen van de Hollandtunnel, zoals een deel van de Blankenburgtunnel heet, raakte vorige week beschadigd. Door een lekkage stroomde er water in de technische ruimte van het tunnelgebouw, waardoor het pompsysteem kapot ging. De Hollandtunnel is de zogeheten landtunnel.
30-09-2024 Rijkswaterstaat activeert vanaf 1 oktober hoogtedetectie in voor de Schipholtunnel in de A4 richting Amsterdam. Daarmee moet worden voorkomen dat te hoge vrachtauto's de tunnel beschadigen en moeten onnodige ongelukken en vertragingen worden voorkomen. Vanuit de verkeerscentrale wordt de tunnel gemonitord.
Het belangrijkste motief voor de sluiting van de Antwerpse Ring is de hoop op minder files, want 'het verkeer zit overal vast'. Dat is niet alleen een bedreiging voor de bereikbaarheid van stad en haven, maar bij uitbreiding voor de hele economie.
Waarom vinden er zoveel werkzaamheden plaats? In een grote, drukke stad als Rotterdam zijn werkzaamheden onvermijdelijk. Er vinden werkzaamheden plaats vanwege noodzakelijk onderhoud, maar ook om de bereikbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren.
Lærdal (24,5 km) - Noorwegen
In de tunnel bevinden zich namelijk nog 3 grotten die dankzij haar blauwe licht werken als 'wake-up-call' voor het doorgaande verkeer. Geen autotunnel, maar zeker wel het vermelden waard: Met een lengte van 57 kilometer is de Gotthard spoortunnel met afstand de langste tunnel ter wereld!
Via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië? Of je het beste via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië kunt rijden, is afhankelijk van je bestemming. Ga je naar het Comomeer of het Lago Maggiore, dan rijd je het beste via Zwitserland. Dat geldt ook voor Toscane en Umbrië.
De Gotthardpas en de Gotthardtunnel bevinden zich beide in Zwitserland en verbinden de regio's Uri en Ticino. Over het algemeen is de Gotthardtunnel sneller dan de Gotthardpas.
Als je blauwe rook uit de uitlaat van je auto ziet, ruik je waarschijnlijk ook een brandlucht. Het betekent dat er ergens olie in het systeem komt. Motorolie is ontworpen om bewegende delen te smeren en komt bij een goed functionerende motor niet in het uitlaatsysteem terecht.
Wat te doen als u rook ziet. Als u rook uit het voertuig ziet komen, rijd dan niet door . Rijd zo snel mogelijk naar de kant van de weg en zet de motor uit. Als er ook sprake is van een lage oliedruk, kijk dan of u wat brandstof aan de auto kunt toevoegen en start de motor opnieuw.
Na verloop van tijd kan er residu op de dop ontstaan dat verbrandt als de motor heet wordt. Dit kan ook gebeuren als de kleppen in de zuigercilinders versleten zijn. Bovendien kunnen verstopte PCV-kleppen of -buizen rook veroorzaken. Daarom wilt u misschien de afdichtingen vervangen om de motorolie op de juiste plek te houden.