Als u een lichaam wilt vervoeren van Nederland naar een land dat lid is bij de Overeenkomst van Straatsburg moet u in het bezit zijn van een laissez-passer voor lijken en een overlijdensakte. Een laissez-passer wordt afgegeven door de gemeente waar de overlijdensakte is opgemaakt.
Nederland is partij bij enkele internationale overeenkomsten over lijkentransport. Meest relevant is de Overeenkomst van Straatsburg. Lijkentransport naar een van de aangesloten landen moet voldoen aan de bepalingen van de overeenkomst.
Het overbrengen van een overledene naar België kost gemiddeld zo'n € 1.700. Maar een repatriëring naar Brazilië kan oplopen tot zo'n € 12.000. Een repatriëring vanuit het buitenland naar Nederland varieert gemiddeld tussen € 6.000 en € 8.000.
Laissez-passer aanvragen
Voor vervoer naar en vanuit het buitenland heeft u naast een overlijdensakte ook een laissez-passer (lijkenpas) nodig. Vervoert u een overledene vanuit Nederland naar het buitenland? Dan vraagt u de laissez-passer voor lijken aan in de gemeente waar de persoon is overleden.
Wanneer de overledene geschouwd is door een arts en die heeft een natuurlijk overlijden vastgesteld, mag de overledene getransporteerd worden; bijvoorbeeld naar een mortuarium of naar de plaats waar de overledene wordt opgebaard. Bij dat transport hoeven geen papieren aanwezig te zijn.
Het kost gemiddeld € 6.000 tot € 8.000 om een overledene van het buitenland naar Nederland te vervoeren. De kosten zijn zo hoog omdat er veel zaken geregeld moeten worden, waaronder: het verzorgen van de overledene; de transportkist (een zinken kist die luchtdicht wordt afgesloten);
Bij balsemen wordt via het bloedvatenstelsel een conserverende vloeistof in het lichaam ingebracht. Door de vloeistof worden aanwezige lichaamseigen eiwitten gefixeerd waardoor ontbinding minder makkelijk op gang komt, hierdoor wordt de natuurlijke ontbinding vertraagd.
In het algemeen is het zo dat een overledene die goed gekoeld is, dat vaak 10 dagen kan doorstaan. U hoeft zich op voorhand geen zorgen te maken. Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.
Bij transport per vliegtuig moet het lichaam in een lucht- en waterdichte zinken kist worden gelegd. Soms wordt deze door een bevoegde instantie verzegeld. Deze kist wordt vervolgens in een gewone uitvaartkist geplaatst. Die kist wordt dan soms nog verpakt om beschadiging te voorkomen.
Vervoer per auto of vliegtuig
Repatriëren (Latijn voor 'terug naar het vaderland') kan per vliegtuig of met de auto. Wanneer iemand is overleden op een afstand van maximaal 1500 kilometer van Nederland zal doorgaans worden gekozen voor de auto.
U moet een overlijden in het buitenland altijd melden bij de lokale autoriteiten. Bijvoorbeeld bij een gemeente. De periode waarbinnen u het overlijden moet melden verschilt per land. In veel landen moet u een overlijden binnen 24 uur na het overlijden melden, maar soms is de periode 1 week of 30 dagen.
Wanneer de vlieg klaar is om uit te komen ontpopt hij zich, en laat een leeg omhulsel achter. Pas uitgekomen vliegen zijn nog niet volledig gepigmenteerd, hun kleur is daarom helderder, en hun vleugels zijn om hun lichaam heen gevouwen. Ze lijken in het begin meer op een spin dan een vlieg.
Wanneer in een vliegtuig een raam breekt, een deur opent of een gat ontstaat, daalt de luchtdruk in het vliegtuig aanzienlijk. Er zal dan ook minder zuurstof op te nemen zijn, wat verklaart waarom er zuurstofmaskers naar beneden komen op zulke momenten.
Lood houdt de stank op afstand
Zonder de loden bekleding zouden de lichamen blootstaan aan zuurstof en sneller ontbinden dan in een houten kist onder de grond. Bovendien zorgt het lood ervoor dat de stank van ontbinding niet naar buiten sijpelt.
Hier bestaan geen regels voor. Om een overledene wel of niet thuis op te baren is een vrije keuze. Ook om hem 's nachts alleen te laten. De meeste mensen laten een overledene niet alleen in huis en zorgen voor een wake; dat is een kwestie van gevoel.
De mond kan je na overlijden dichtdoen en met een handdoek-rolletje onder de kin dichthouden. Maar de mond is de sterkste spier van je lichaam en als de spierstijfheid afneemt, gaat de mond weer open staan. Overigens moet je als iemand een kunstgebit heeft, dit weer indoen voor het sluiten.
Het lichaam laat methaanthiol vrij gedurende het ontbindingsproces. Methaanthiol ruikt naar zweetvoeten en rotte witte kool. Dimethyldisulfide is een stinkend gas dat voortkomt via vele bronnen, zoals bacteriën, schimmels, planten, en dieren.
Voor een lijk in een kist helemaal verteerd is (verdwenen is), moet u aan tientallen jaren denken. Soms kun je na honderden jaren nog skeletten of delen van skeletten op een oude begraafplaats vinden. Soms is na 20 of 30 jaar alles helemaal weg.
Nadat een lichaam als dood wordt verklaard, blijven er nog genoeg organismen binnenin het menselijk lichaam springlevend. De menselijke huid bijvoorbeeld blijft nog minstens 24 uur leven na een overlijden.
Als het lichaam begraven is, meestal ongeveer een week na het overlijden, gaat het ontbindingsproces door en wordt het lichaam van binnenuit opgegeten door bacteriën. Ze krijgen gezelschap van maden en andere larven, die zich ook tegoed doen aan het lijk.
Indien u een uitvaart wenst zonder een afscheid in een aula of andere locatie, geen kaarten verstuurt en een zogenoemde technische of stille crematie (zonder nabestaanden), dan zullen de kosten tussen de € 1.500,- en € 2.000,- zijn.
Een 'normale crematie' betekend in dit geval dat de gehele uitvaart zich in het crematorium plaatsvindt. Bij een stille crematie (ook wel technische crematie genoemd) vindt alleen de crematie in het crematorium plaats. Het afscheid en alles hieromheen vindt plaats op een andere, zelfgekozen locatie.
Over het algemeen kan als regel genomen worden dat de kist op een eervolle manier moet worden vervoerd. Dit wil zeggen dat de kist niet uit de kofferbak mag steken en ook niet op het dak vervoerd mag worden.
Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
TUI fly beschikte over drie 737 MAX'en, toen de wereldwijde MAX-vloot in maart 2019 aan de grond werd gezet. De toestellen, waaronder de PH-TFO 'Antalya', stonden zo'n twee jaar aan de grond. In gesprek met deze site meldt Kers dat TUI op dit moment zes Boeing 737 MAX-toestellen in de vloot heeft.