Alle verbindingen (GSM, Bluetooth, WIFI) moeten uit omdat meerdere telefoons bij elkaar daar eventueel gevaarlijke storingen/ruizen kunnen veroorzaken. Het beleid ziet er ongeveer zo uit: Elektronische apparaten mogen aanblijven als ze in vliegtuigmodus staan.
Alle verbindingen (gsm, bluetooth, wifi) moeten uit omdat je telefoon daarmee potentieel gevaarlijke elektromagnetische straling veroorzaakt. En je laptop mag niet op schoot tijdens het opstijgen en landen omdat 'ie het gangpad kan blokkeren of door de cabine kan schieten als er iets misgaat.
Met de Twelve South AirFly Pro kun je AirPods of een draadloze Beats-koptelefoon gebruiken voor het entertainmentsysteem in een vliegtuig, apparaten in de sportschool of op andere plekken waar je wel een bekabelde aansluiting hebt maar geen Bluetooth-verbinding.
Mobiele telefoons en andere elektronische apparaten kunnen voortaan in het vliegtuig gedurende de hele vlucht aanblijven en gebruikt worden, mits de luchtvaartmaatschappij heeft onderzocht of zij de systemen aan boord niet storen.
Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) laat weten dat dat vanaf nu niet meer nodig is. Ook hoef je je telefoon tijdens de vlucht niet meer in vliegtuigmodus te zetten, wat in principe betekent dat je mag bellen en internetten in het vliegtuig.
Wanneer de draadloze verbindingen van mobiele telefoons, tablets en andere gadgets zijn ingeschakeld, kan het interfereren met de eigen communicatiesystemen van het vliegtuig via radiogolven.
Dit betekent dat mobiele telefonie en dataverkeer niet meer werken en dat wifi en bluetooth zijn uitgeschakeld. Heb je dus een draadloze koptelefoon die werkt met bluetooth, dan zal je apparaat hier geen verbinding meer mee kunnen maken.
Aangezien je in vliegtuigmodus niet kan bellen, geen berichten kan verzenden en niet op het internet kan surfen, schakelen heel wat mensen hun toestel gemakshalve gewoon uit. Muziek beluisteren die op je telefoon is opgeslagen kan je echter gerust blijven doen.
Is wifi in het vliegtuig duur? De prijzen voor wifi in het vliegtuig verschillen behoorlijk per luchtvaartmaatschappij. Gemiddeld kun je zeggen dat je tussen de €10,- en €50,- betaalt voor het gebruik tijdens een vlucht, afhankelijk van de vluchtduur, het gewenste aantal MB's of de gebruikte device.
Omdat het best duur is om de technologie aan vliegtuigen toe te voegen en aan te bieden, moet je meestal betalen voor het gebruik. Gratis wifi vind je slechts bij enkele buitenlandse luchtvaartbedrijven, waaronder JetBlue Airways, Emirates, Qatar Airways, Aer Lingus en Air New Zealand.
Sony WH-1000Xm2
Steeds meer mensen reizen met een koptelefoon met noise cancelling. En dat is een hele slimme keuze, want dat heeft een heleboel voordelen. Zo kun je omgevingsgeluid reduceren wanneer je daar behoefte aan hebt en dat is bijvoorbeeld in het vliegtuig echt een verademing.
Aan boord van de Boeing 737 MAX, Boeing 767 en Boeing 787 Dreamliner zijn USB-poorten aanwezig in de stoel. Hiermee kun je je smartphone of tablet opladen. Let op, het is niet toegestaan powerbanks op te laden via de USB-poorten.
Regels powerbank in het vliegtuig
Een powerbank met een capaciteit onder de 100 Wh mag volgens de IATA richtlijnen mee in de cabine van het vliegtuig. Hetzelfde geldt voor losse lithium batterijen. Deze mogen mee in de cabine, mits ze in de originele verpakking zitten.
Toestel aan, alle functies uit
In de vliegtuigmodus bent u dus niet bereikbaar. Ook kunt u zelf geen contact opnemen met anderen. Maar allerlei zaken waarvoor geen verbinding nodig is, blijven gewoon werken. U kunt rustig een spelletje doen of een notitie maken.
Hallo. KLM heeft universele stopcontacten aan boord van de Airbus A330-, de Boeing 777- en de 787 Dreamliner-toestellen. Aan boord van de Boeing 737-toestellen hebben passagiers die in Business Class of op een Economy Comfort-stoel reizen toegang tot een stopcontact.
Lange tijd was internet in het vliegtuig ondenkbaar, maar daar komt gelukkig steeds vaker verandering in. Bovenstaande luchtmaatschappijen bieden (op dit moment) zelfs gratis inflight wifi aan. Houd er wel rekening mee dat dit niet altijd op alle vluchten wereldwijd geldt en dat er soms voorwaarden aan verbonden zijn.
Tijdens de vlucht raak je buiten het bereik van de telefoontorens waarmee je mobiele telefoon constant verbinding zoekt. Omdat je telefoon geen verbinding kan vinden stuurt hij een steeds sterker wordend elektrisch signaal de wereld in op zoek naar deze torens.
Wifi-diensten kunnen gebruikt worden aan boord van alle Airbussen A350, A321neo-vliegtuigen, sommige Boeings 777 en Airbussen A330 op een hoogte van ongeveer 3 kilometer.
De wekker gaat af in vliegtuigstand, want dan werkt 'ie gewoon. Je zet 'm uit, draait nog een keertje om en drentelt na de snooze richting douche.
De piloot laat weten dat het niet eens altijd de passagiers zijn die hun telefoon niet in vliegtuigmodus zetten, maar dat het cabinepersoneel er zelf niet aan heeft gedacht. Kortom: vliegtuigmodus moet je altijd aanzetten tijdens een vlucht.
Vliegtuigmodus inschakelen
U kunt ook naar Instellingen gaan en daar de vliegtuigmodus selecteren om deze in te schakelen. . U kunt ook naar Instellingen gaan en op 'Vliegtuigmodus' tikken. U kunt de iPhone en Apple Watch configureren om de instelling voor de vliegtuigmodus van het andere apparaat over te nemen.
Iedere vlucht heeft een eigen, ideale kruishoogte. Dit is de ideale hoogte waarop het vliegtuig het snelst kan vliegen en tegelijkertijd het minste brandstof verbruikt. De Boeing 747 heeft een kruishoogte van 10.700 meter, terwijl de Embraer 190 naar 12.000 meter klimt.
KLM biedt al wifi aan aan boord van de Boeing 787- en Airbus A330-vloot en is bezig met het inbouwen ervan bij de Boeing 777-toestellen. Op dit moment is 81 procent van de intercontinentale vloot voorzien van internet.
Nederlandse regels vanaf 21 mei
Daarom veranderen ook de regels in Nederland. Vanaf zaterdag 21 mei is het dragen van een mondkapje niet meer verplicht op Nederlandse luchthavens. Mensen met een kwetsbare gezondheid worden wel geadviseerd (vrijwillig) een medisch mondkapje te dragen.