Kwaliteitsplan geeft houvast een goed beleid Hoe gaan we om met deze ogenschijnlijke tegenstelling van handhaven en veranderen? Dat is eenvoudiger dan het lijkt. We hebben een handige, effectieve werkwijze voor u, die gebaseerd is op het algemene model van continue verbetering: Plan-Do-Check-Act.
Kwaliteitsplanning omvat gedetailleerde besluitvorming om ervoor te zorgen dat uw product of dienst voldoet aan de hoge normen die uw klanten verwachten . Een kwaliteitsplan, doorgaans een verzameling documenten, schetst de kwaliteitsdoelstellingen, normen, praktijken, middelen, specificaties en procedures van een bedrijf.
Een kwaliteitssysteem verbindt alle onderdelen die bijdragen aan het uiteindelijke resultaat. Denk aan het vinden van kritieke processen in de organisatie, het juist en tijdig verwerken van klant aanvragen en natuurlijk de uiteindelijke tevredenheid van uw klanten waarborgen.
Het kwaliteitshandboek is een hulpmiddel om kwaliteitsvol te werken. Het biedt de kans om je te profileren: Het bevat de weergave van belangrijke keuzen (kwaliteitsbeleid) en werkwijzen (kwaliteitsmanagementsysteem) in je opvanglocatie. Door dit op papier te zetten geef je medewerkers een houvast.
Kwaliteit is daarmee een instrument om de organisatie doorlopend te verbeteren en daarmee onze klanten beter ten dienste te kunnen staan. Een bijkomend voordeel van kwaliteit is de verlaging van kosten door betere beheersing van processen, waardoor de productiviteit toeneemt.
Kwaliteitsplan geeft houvast een goed beleid
Hoe gaan we om met deze ogenschijnlijke tegenstelling van handhaven en veranderen? Dat is eenvoudiger dan het lijkt. We hebben een handige, effectieve werkwijze voor u, die gebaseerd is op het algemene model van continue verbetering: Plan-Do-Check-Act.
Consistentere producten en verhoogde efficiëntie
Kwaliteitsmanagement helpt bedrijven de betrouwbaarheid, duurzaamheid en prestaties van hun producten te verbeteren . Deze factoren helpen een bedrijf zich te onderscheiden van zijn concurrenten. Betere producten staan gelijk aan tevreden klanten en hogere inkomsten.
De kwaliteitshandleiding is een document dat het kwaliteitsmanagementsysteem van een organisatie volledig beschrijft . Het is de sleutel tot het proces en dient als leidraad voor het hele systeem. De handleiding zal het kwaliteitsbeleid duidelijk uiteenzetten en de structuur van de andere laboratoriumdocumenten beschrijven.
Kwaliteitskaarten zijn een middel om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Sommige kwaliteitskaarten bestaan uit stellingen, waarbij aangekruist wordt in hoeverre dat van toepassing is. Op die manier wordt inzichtelijk wat de sterke punten en wat de ontwikkelpunten zijn.
Kwaliteitshandleidingen en kwaliteitsplannen definiëren de regelingen die een organisatie heeft vastgesteld om haar werk het beste te beheren. Kwaliteitshandleidingen worden over het algemeen gebruikt om de regelingen voor de hele organisatie te definiëren, terwijl kwaliteitsplannen worden opgesteld om specifieke situaties te dekken, zoals een project of een onderdeel van het werk.
Een certificaat of een keurmerk laat zien dat iets aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet. Bijvoorbeeld veiligheidseisen of duurzaamheidseisen. De Rijksoverheid bevordert de betrouwbaarheid van certificaten en keurmerken met accreditatie.
Voorbeelden van kwaliteitsmanagementsystemen zijn ISO 9001, Six Sigma en Total Quality Management (of TQM) . Al deze kwaliteitsmanagementmodellen bieden organisaties een raamwerk dat ze kunnen gebruiken om een kwaliteitsmanagementsysteem te ontwerpen dat uniek is voor hun branche of organisatie.
Als Quality Control kwaliteitscontroles en inspecties voor je uitvoert, heb je de zekerheid dat jouw order voldoet aan de gestelde eisen, specificaties en wensen. Ook voorkom je met onze kwaliteitscontroles en inspecties eventuele problemen die tijdens de productie kunnen ontstaan en het productieproces vertragen.
Kwaliteitsplanning wordt vaak geassocieerd met de Quality Trilogy, ook bekend als de Juran Trilogy, vernoemd naar Joseph Juran. De Juran Trilogy bestaat uit drie primaire managementprocessen om kwaliteit binnen een organisatie te beheren: kwaliteitsplanning, kwaliteitscontrole en kwaliteitsverbetering .
Kwaliteitsplanning is het formuleren van de specifieke maatregelen, de nodige middelen en een werkvolgorde om tot een vastgesteld kwaliteitsdoel te komen. Kwaliteitsplanning is de feitelijke en praktische invulling van kwaliteitsbeleid.
Bij kwaliteitscontrole hanteert men een productiegerichte aanpak waarbij de focus ligt op het opsporen en corrigeren van defecten in het eindproduct door middel van inspecties en testen.
De ambitiekaarten helpen ons om focus aan te brengen in de organisatie. Zij zijn onderdeel van het schoolplan. In de ambitiekaarten hebben we beschreven wat we doen, wat we willen bereiken en hoe we dat willen bereiken en waarom.
Als leerkracht ben je verantwoordelijk voor het vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogische proces in jouw eigen groep en in de school. Je bereidt zelfstandig lessen voor en voert deze uit. Ook ben je als leerkracht verantwoordelijk voor het beoordelen van de onderwijsprestaties van leerlingen.
In zowel het bo als het sbo is gemiddeld zo'n 5 uur per week rekenonderwijs.
Het kwaliteitshandboek beschrijft de structuur en werking van de organisatie. Dit heet het kwaliteitsmanagementsysteem of kortweg managementsysteem. Het is belangrijk om het managementsysteem slim te ontwerpen en het kwaliteitshandboek efficiënt op te stellen. Het moet een handig instrument zijn om mee te werken.
Hoewel ISO 9001 niet langer het kwaliteitshandboek als verplicht document vereist , is het misschien nog steeds het belangrijkste onderdeel van elk modern kwaliteitsmanagementsysteem. Organisaties pakken de eisen van de normen vaak aan door een managementsysteemhandleiding op te stellen en procedures te implementeren om processen te controleren.
Kwaliteitsmanagement is een aanpak waarmee je ervoor zorgt dat je producten of diensten goed zijn (en blijven) en aan de verwachtingen van je klanten voldoen. Het gaat er niet alleen om dat het eindresultaat goed is, maar ook dat alle stappen die daar naartoe leiden op de juiste manier worden uitgevoerd.
Kwaliteit is belangrijk in het productieproces. Zonder kwaliteitsborging en -controle zouden bedrijven niet in staat zijn om te voldoen aan de steeds hogere eisen van klanten.
Doel van kwaliteitsmanagementnormen
Bedrijven gebruiken normen om te voldoen aan de kwaliteitseisen van hun klanten en om een aantal andere redenen, zoals: het waarborgen van de veiligheid en betrouwbaarheid van hun producten en diensten . het naleven van regelgeving, vaak tegen lagere kosten. het definiëren en controleren van interne processen.
Kwaliteitscontrole is het proces waarbij diensten/producten worden gemeten en getest om ervoor te zorgen dat ze zo uniform mogelijk zijn en aan een standaard voldoen. Het helpt bedrijven om inconsistenties te minimaliseren en de productkwaliteit te verbeteren .