Dit heeft verschillende oorzaken. Denk maar eens aan een auto die lange tijd niet wordt gebruikt, waardoor de accu langzaam leegloopt.Maar ook andere oorzaken zoals de laadspanning of ontlading zijn de boosdoener. De accu opladen is één ding, voorkomen dat het opnieuw gebeurt is net zo belangrijk.
Als een accu snel leeg raakt, dan heb je twee mogelijke oorzaken waarmee je rekening moet houden: de accu is oud en versleten, of er is een verborgen verbruiker die ook na het uitnemen van de contactsleutel stroom blijft verbruiken.
8 kenmerken dat uw accu aan vervanging toe is
Prestaties zijn duidelijk sterk verminderd, anders dan dat u gewend was. Het (op)starten van het apparaat duurt langer dan gebruikelijk. Het opladen van de accu duurt langer dan normaal. De accu laadt helemaal niet meer op.
- Lange inactiviteit
Gebruikt u de accu niet dan loopt deze langzaam leeg en neemt dus af in capaciteit. Elke accu verliest na verloop van tijd zijn lading, afhankelijk van het type accu gaat dit snel of langzaam.
Elke accu ontlaadt zichzelf heel langzaam, ook wanneer er niets mee gebeurt, waardoor de accu na een tijdje vanzelf diepontladen raakt. Een accu die eenmaal diep ontladen is geweest, zal na elke laadbeurt vrijwel meteen weer leeg raken. Dat is een onomkeerbaar proces waar je niks aan kunt doen.
U sluit een ampèremeter aan tussen de losse kabel en de min-aansluiting op de accu. Er wordt nu altijd een stroom zichtbaar (0.01A – 1.00A), dit is de zogenaamde ruststroom. Deze is noodzakelijk voor het geheugen van de boordcomputer bijvoorbeeld.
Wanneer je auto langer dan drie weken stil staat dan kunnen er problemen ontstaan met de accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank.
De accu laadt als u de auto stationair laten draaien
Start vervolgens beide motoren. De auto stationair laten draaien is belangrijk. Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten.
Start de auto met de lege accu en laat de hulpauto minimaal vijf minuten de lege accu laden. Zet bij beide auto's achterruitverwarming en blower aan voordat je de startkabels verwijdert, zo voorkom je beschadiging van de elektronica in de auto.
Door met draaiende motor met een spanningsmeter (multimeter) de pluspool en de minpool van de accu te meten (de spanning vanaf de dynamo staat hier direct op), kan gecontroleerd worden of de dynamo goed bijlaadt: Is de spanning bij draaiende motor rond de 14,2 volt, dan werkt de dynamo zoals het hoort.
Verschijnt er tijdens het rijden een rood acculampje op het dashboard, brandt je verlichting zwak of werken ruitenwissers trager?Dan kan een kapotte dynamo de boosdoener zijn.
Een accu slijt sneller of raakt defect door onder andere: - Te diepe ontlading. Afhankelijk van het model loodaccu mag deze nooit dieper ontladen worden dan 80%. Bij een normale startaccu mag deze maximaal (slechts) 20% ontladen worden!
Een batterij zal pas degelijk kunnen opladen wanneer men met de wagen over een voldoende afstand (minimum 25 km) kan rijden zonder (vaak) te moeten stoppen. Ideaal hiervoor is dus een autosnelweg. Korte ritjes van enkele kilometers zijn onvoldoende om de batterij efficiënt op te laden.
Een volledig lege accu kan het best weer tot leven gewekt worden door 'm heel langzaam te laden met een druppellader. Dan is de kans het grootst dat de accu inwendig het weet te overleven. U zou desnoods de gedemonteerde accu door uw garage 'n dag en nacht langzaam kunnen laten laden.
De installatie van een nieuwe accu neemt ongeveer 20 tot 30 minuten in beslag. De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt. Vaak zien we dat je bij nieuwere auto's ook direct meer geld kwijt bent aan een nieuwe accu.
Door een gebruikersfout: als je motor stil staat loopt je accu langzaam leeg. Dat kan – afhankelijk van de omstandigheden en de kwaliteit van de accu – enkele weken tot maanden duren. Zorg dat je je accu in ieder geval aan de druppellader zet als je langere tijd niet rijdt.
Levensduur: hoe lang gaat de accu in een elektrisch voertuig mee? Volgens experts gaat het batterijpakket onder normale omstandigheden tussen de 10 en 20 jaar mee, voor dit vervangen dient te worden. De meeste automerken hanteren bij elektrische auto's een garantieperiode van 8 jaar of 160.000 kilometer.
2.DE AUTO START NIET, MAAR MAAKT EEN TIKKEND GELUID.
Dat tikkende geluid is het geluid van een lege accu.
Staat een auto enkele weken stil, dan kan de accu uitgeput raken. Niet alle onderdelen zijn even kwetsbaar. Benzine of diesel bijvoorbeeld, kan best lang probleemloos in de tank blijven. Pas na een maand of drie zou de tegenwoordig veel getankte E10-benzine als eerste problemen kunnen geven.
Accu vervangen
Een accu gaat gemiddeld vier tot zes jaar mee bij normaal gebruik, maar kan ook korter of langer zijn. Het kan echter zijn dat de dynamo niet voldoende laadstroom levert voor de accu. De dynamo moet namelijk tussen de twee en vier procent van de accucapaciteit aan laadstroom leveren.
Een auto heeft een aantal onderdelen die kwetsbaar zijn bij langdurige stilstand. Denk hierbij aan de accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank. Het is daarom verstandig om minimaal een keer per week de weg op te gaan. Een half uurtje is vaak al voldoende om problemen te voorkomen.
Een lekstroom kan ontstaan wanneer een elektrisch apparaat bijvoorbeeld beschadigd is. Hierdoor komt het gehele apparaat onder spanning te staan. Wat er dan gebeurt is dat er stroom 'lekt'. Er is dan een lekkage aanwezig in de stroomkring.
Een ruststroom van minder dan 40 milliampère (0,04 A) is toegestaan. Ruststroom noemen we ook wel “lekstroom”. Op het moment dat de ruststroom hoger is dan 40 mA is er sprake van een ruststroomverstoring. Er blijft een elektrisch component of systeem ingeschakeld terwijl de auto geparkeerd staat.
Als u merkt dat de accu steeds leegraakt zou ik als eerste de lekstroom laten meten. Dat is het stroomverbruik van een auto terwijl het elektrische systeem in rust staat. Normaal gesproken is dat van een auto van deze generatie tussen de 30 en 80 mA (0,04 - 0,08 Ampère).