Door het systematisch aanbieden van fonemen (klanken) en de bijbehorende grafemen (letters) vergroten kinderen hun inzicht in de klankstructuur van woorden, hun fonemisch bewustzijn.
In groep drie leert je kind eerst om letters te herkennen, en daarna om woordjes en eenvoudige zinnen te lezen. Kinderen leren lezen tussen vijf en acht jaar.
Welke letters leert je kind in kern 1? In kern 1 van Veilig leren lezen kim-versie leren de kinderen de letters p, aa, r, e en v. Met deze letters en de letters van de vorige kern (i,k, m en s) kunnen ze nu al zinnen en korte tekstjes lezen.
De kleine letters worden voor het eerst aangeboden en met een goede instructie zal een kind dit goed leren schrijven. Hoofdletters zijn minder spiegelgevoelig dan kleine letters. Alleen de hoofdletters 'M' en 'W' zijn elkaar spiegelbeeld om de horizontale as. En spiegelen doen kleuters veelal om de verticale as.
De meeste kleuters kennen aan het eind van groep 2 al heel wat letters, maar het echte lezen begint pas in groep 3. Toch zijn er in vrijwel elke kleuterklas wel kinderen te vinden die al kunnen lezen. Eén op de tien kleuters leert zichzelf lezen in groep 2 en er zijn zelfs kinderen die er nóg vroeger bij zijn.
Op de meeste basisscholen leren kinderen letters schrijven vanaf groep 3, terwijl er in groep 1 en 2 al veel voorbereidend schrijfonderwijs plaatsvindt. Leren schrijven is een kwestie van goed oefenen, waarbij de leerkracht let op hoe je kind de pen vasthoudt.
De kernen start tot en met 6 duren elk in ieder geval 2 weken. Dat is in totaal 14 weken. De kernen 7 tot en met 11 duren 3 weken.
Uit onderzoek blijkt dat kinderen het meeste leren van het zelf oefenen met de lesstof en van directe toepassing. Lesstof beter onthouden kan ook door bijvoorbeeld hardop te lezen en/of met de hand mee te schrijven tijdens de uitleg. Bijvoorbeeld door aantekeningen, een samenvatting of een mindmap te maken.
Aanvankelijk lezen
In groep 2 maken kleuters al een beginnetje met lezen. Hoewel dit volgens het SLO niet tot de leerstof van groep 2 behoort, leren ze in groep 2 vaak de letters kennen en de klanken die erbij horen. Letters spreken de kinderen uit zoals ze klinken. De E is 'eh', en de R is een 'rrrrr'.
Ze kunnen goed lopen, huppelen, zelfstandig traplopen of zelfs op één been staan. Ook kunnen ze tegen een bal schoppen, ermee gooien en meestal al een stuiterende bal opvangen. Ook de fijne motoriek gaat vooruit: kleuters kunnen cirkels en vierkanten tekenen en enkele blokletters schrijven.
Op school leert je kindje veel nieuwe vaardigheden zoals getallen, vormen en letters herkennen, luisteren naar elkaar en verhaaltjes navertellen. Ook maakt hij kennis met rijmen, lettergrepen, seizoenen, dagen in de week en oefent hij met het schrijven van zijn naam.
Vanaf groep 4 krijgt je kind 'begrijpend lezen' en gaat het zelf stukjes schrijven. Verder worden de woordenschat, de zinsbouw en de spelling steeds beter. Je kind kan steeds beter vertellen of opschrijven wat het denkt, bedoelt of meemaakt.
In groep 2 maken kinderen in lichamelijk opzicht een grote ontwikkeling door. Hun motoriek wordt steeds beter. Ze leren hinkelen, huppelen en een koprol maken en kunnen steeds netter kleuren en knippen.
Zelf mooie letters maken betekent vooral veel oefenen. Je moet de tijd nemen. Hoe sneller je schrijft, hoe slordiger de letters eruit zullen zien. Ook is het aan te raden om de punt van de pen overal even snel te bewegen, dus na een bocht even snel als in een bocht.
Oefenen vergroot de kans op succes
' Wie meer trainde dan toegestaan, was in overtreding en kon worden geschorst. Oefenen vergroot de kans op succes en dient daarom een essentieel onderdeel van ons onderwijs te zijn.
Leren is een ervaring die ervoor zorgt dat je wordt geprikkeld. Je wilt graag begrijpen hoe het zit en gaat het liefst aan de slag om dat te onderzoeken. Je zintuigen (horen, zien, ruiken, proeven en voelen) spelen daarin een belangrijke rol. Hoe meer zintuigen worden geprikkeld, hoe beter de ervaring blijft hangen.
Wanneer je kleuter het duidelijk leuk vindt om letters en woordjes te leren, kun je ervoor zorgen dat hij vaak met letters in aanraking komt. Zet zijn naam bijvoorbeeld op de deur van zijn slaapkamer en op de beker waar hij uit drinkt. Of plak etiketjes met het juiste woord op de meubeltjes in zijn kamer.
Veilig leren lezen werkt met kernen waarin steeds een ander thema centraal staat. Elke kern begint met een ankerverhaal waarmee je het thema introduceert. De platen in de ankerverhalen zijn ook opgenomen in de leerkrachtsoftware, zodat iedereen kan meekijken tijdens het (voor)lezen.
Je kind van 5 jaar kan:
de cijfers 1 t/m 10 herkennen. besef hebben van de begrippen meer – minder, veel – weinig, erbij – eraf, groter – kleiner, dikste – dunste, voor – naast –op en hoeveelheden t/m 12 vergelijken en ordenen (meer, minder, verschil, alles) en schatten. groepjes herkennen van 6 zonder te tellen.
Wanneer je kind plezier heeft in schrijven en zijn fijne motoriek ver genoeg ontwikkelt is , kan hij in groep 1 misschien al zijn naam schrijven.
“Motorisch zijn de meeste kleuters nog niet zodanig ver ontwikkeld dat ze al kunnen schrijven. Toch merk ik in de praktijk dat er toch al (aardig wat) schrijfdoelen worden gesteld aan kinderen. Deze doelen komen meestal voort uit het creëren van een soepele overgang tussen groep 2 en 3.