Vooral oudere Franse bestuurders doen hun richtingaanwijzer aan als ze verwachten binnenkort (over pakweg 2 minuten) in te halen of af te slaan. Daarnaast laten ze het knipperlicht graag knipperen bij het inhalen. Schrik daar dus niet van.
5. Preventief knipperen op de autoroute. De jongere generaties leren het langzaam af, maar veel oudere Fransen doen het nog altijd: vroeg hun knipperlicht aanzetten als waarschuwing dat ze binnenkort een keer van rijstrook gaan wisselen…
Franse Revolutie als keerpunt
De Franse Revolutie (1789) zorgde voor de standaardisering van het rechts rijden op het Europese continent. In de tijd die aan de revolutie voorafging, had de aristocratie en hogere burgerij het 'privilege' om links te lopen/rijden, terwijl de plattelandsbevolking rechts moest lopen.
Gebruikmaken van het knipperlicht in de auto is niet iets vrijblijvends. Sterker nog: bestuurders van motorvoertuigen zijn bij wet verplicht om richting aan te geven. Het knipperlicht naar eigen inzicht gebruiken en dit zelfs zo nu en dan eens overslaan, is dus niet toegestaan.
Net zoals de Spanjaarden genieten ook de Fransen maar al te graag van een 'la siesta' na de lunch. Dit betekent dan wel dat openingstijden van de kleinere winkels voor een paar uur gesloten zijn. Meestal is dit tussen 12.30 en 14.30. Daarnaast is ook 'la pause clope' heel populair.
Franse kinderen gaan te laat naar bed
Op het platteland gebeurt het wat vroeger, maar in grote steden is het heel gewoon dat kinderen pas om 20.30 uur in bed liggen. En in de vakanties is dat vaak nog veel later.
De Fransman neemt ruim de tijd om tussen 12.00 uur en 14.00 uur te gaan zitten en uitgebreid te eten, zelfs op werkdagen. Daarbij is het ook een sociaal gebeuren: de Fransen houden ervan vooral op zondag urenlang te tafelen met vrienden of familie. Al dat lekkers wordt traditioneel "weggespoeld" met een goed glas wijn!
Geen knipperlicht: boete
Je moet je knipperlichten gebruiken om je richting aan andere weggebruikers aan te geven. Het is verplicht om knipperlicht te gebruiken als je bijvoorbeeld rechts of links afslaat. Heb je een kapot knipperlicht of gebruik je geen knipperlicht?Dan riskeer je een boete van € 110,- (2023).
Het is dan ook belangrijk om jouw richtingaanwijzers tijdig aan te tikken! Een reële richtlijn is als volgt: Binnen de bebouwde kom (30 tot 50 km/u): circa 50 à 100 meter voordat je afslaat. Buiten de bebouwde kom (50 tot 80 km/u): circa 200 meter voordat er wordt afgeslagen.
Wist je dat je ook een boete kunt krijgen als je afslaat? Je moet namelijk in alle gevallen de richtingaanwijzer gebruiken en je vergeet het gemakkelijk. Je kunt een boete krijgen als je geen richting aangeeft.Die boete bedraagt in 2023 €110.
Wie op vakantie gaat naar Frankrijk kan maar beter zijn strakke Speedo meenemen. Waarom? Fransen vinden hygiëne extra belangrijk en willen niet dat je jouw short eerst gebruikt als korte broek en vervolgens als zwembroek. Wat toch al snel gebeurt met een zwemshort en minder snel met een strakke zwemboxer.
Bij een snelheidsovertreding van 1 tot 20 km per uur is de boete bij betaling binnen 46 dagen €45. Dit is een verlaagde boete. Betaal je binnen de periodevan 47 tot 76 dagen, dan is de boete voor deze overtreding €68, de officiële sanctie. Als je niet betaalt dan wordt de boete verhoogd naar €180.
Op de Franse snelweg kun je matrixborden met een witte ruit tegenkomen. Deze ruit geeft aan dat de onderliggende rijstrook gereserveerd is voor voertuigen waar minstens twee personen in zitten, voor auto's met het groene Crit'Air milieuvignet (klasse 0, elektrische en hybride auto's) en voor taxi's.
Op Franse autosnelwegen is de maximumsnelheid 130 km/uur, tenzij anders aangegeven of als het regent (110 km/uur). Op Franse autowegen (met middenvangrail) is de maximumsnelheid nog altijd 110 km/uur (tenzij het regent, dan 100 km/uur).
Het gebruik van de richtingaanwijzers is dus verplicht bij elke zijdelingse verplaatsing, zelfs wanneer geen enkele andere weggebruiker in de buurt is en het manoeuvre dus niemand kan hinderen.
Volgens de eisen van de RDW moeten richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten aan de voorkant van een auto ambergeel of wit zijn. Het mag dus. Bij de achterlichten mogen alleen de kleuren ambergeel of rood worden gebruikt.
De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen. Visuele controle, waarbij de desbetreffende lichten worden ingeschakeld.
Als je door rood bent gereden kost je dit 289 euro, dit is inclusief de 9 euro administratiekosten van het CJIB. De boete door rood rijden is in 2023 verhoogd in prijs, in 2022 was de boete nog 259 euro. Je moet ook stoppen voor oranje licht, tenzij het op dat moment niet mogelijk, of veilig is om te stoppen.
Bij een rotonde vervolgt u uw weg en bent u alleen als u de rotonde verlaat verplicht rechts richting aan te geven. Er zijn ook automobilisten die bij het oprijden van een rotonde richting aangeven naar links. Dat is géén wettelijke eis, maar het maakt wel duidelijk wat de bestuurder van plan is.
Over het algemeen kun je wel stellen dat de prijzen in Frankrijk redelijk vergelijkbaar zijn met de Nederlandse prijzen. Verder vind je hieronder een overzicht van gemiddelde kosten qua reis, accommodatie en eten en drinken. Vliegtickets naar Parijs kosten tussen de € 30,- tot € 300,- per persoon.
In mode, kunst, filosofie, en omgangsvormen. Vandaar dat men zich nog altijd het middelpunt van Europa noemt. Er waren Franse schrijvers en filosofen die hun stempel drukten op de denkwijze in Europa. Het Frans werd tot ver na de tweede oorlog beschouwd als dé omgangstaal binnen Europa.
Voordelen van werken in Frankrijk
De fulltime werkweek in Frankrijk is 35 uur. Je hoeft dus minder te werken voor een volledig salaris. Fransen hebben ontzettend veel vrije dagen. Volgens de wet krijg je minimaal vijf weken bij een fulltime dienstverband, maar de norm bij veel bedrijven is 8 tot 10 weken.