Volgens Groot zijn er een aantal redenen voor de toename van wachttijden: meer vraag, minder budget en minder personeel. "Met name verpleegkundigen zijn moeilijk te krijgen. Dat betekent dat ziekenhuizen in toenemende mate afdelingen moeten sluiten."
Er is een maximaal aanvaardbare wachttijd afgesproken door zorgaanbieders en zorgverzekeraars, dit heet de Treeknorm. Deze wachttijd is 4 weken voor de toegang tot de polikliniek en diagnostiek. Voor behandeling is de maximaal aanvaardbare wachttijd 7 weken.
Met wachtlijstbemiddeling probeert de zorgverzekeraar eerder zorg voor de patiënt te regelen. Deze service is gratis. En is de bemiddeling beschikbaar voor behandelingen met wachttijden bínnen de Treeknorm.
Vrije keuze arts en zorgverlener
In de Nederlandse wet is daarom opgenomen dat patiënten het recht hebben om zelf een hulpverlener te kiezen en eventueel van hulpverlener te veranderen. Dat houdt in dat de patiënt bijvoorbeeld voor een ander ziekenhuis mag kiezen voor het uitvoeren van een bepaalde operatie.
De wachttijden voor een operatie of opname in Nederlandse ziekenhuizen zijn op het hoogste punt in vier jaar tijd. Patiënten moeten bij veelvoorkomende behandelingen in steeds meer ziekenhuizen langer wachten dan de norm van 7 weken.
In een normaal jaar worden ongeveer 2 miljoen operaties in Nederland uitgevoerd. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) schat (op basis van data van de ziekenhuizen) het aantal extra wachtenden door corona op 100 tot 120 duizend. Dat de wachtlijsten nog niet afnemen, komt onder meer door het nog steeds hoge ziekteverzuim.
De gemiddelde wachttijd is de afgelopen maanden opgelopen naar vier weken voor een aneurysma operatie, en twaalf weken voor een nieuwe heup. Patiënten wachten gemiddeld negen weken op een staaroperatie en twaalf weken op een nieuwe knie.
Zorgverleners zijn in principe verplicht om aan bestaande patiënten zorg te blijven verlenen, ook als dat voor de zorgverlener problemen kan opleveren. Een zorgverlener kan behandeling van een patiënt niet zomaar weigeren.
In principe beslist de arts over de duur van het verblijf. Maar je mag als patiënt het ziekenhuis verlaten wanneer je wil. Gebeurt dat tegen het advies van de arts in, moet je een document ondertekenen waarin je verklaart dat je vertrekt op eigen risico.
U mag een behandeling weigeren. Als u geen toestemming geeft voor een medisch onderzoek of een behandeling moet de arts uw besluit respecteren. De arts moet u wel goed informeren over de medische gevolgen. Zijn die gevolgen nadelig voor u, dan kunt u de arts achteraf niet aansprakelijk stellen.
Bespreek je twijfels en klachten met de zorgverlener(s) in het ziekenhuis waar je nu behandeld wordt. Misschien kunnen zij je doorverwijzen naar een ander ziekenhuis. Neem contact op met je zorgverzekeraar over deze situatie. Sommige zorgverzekeraars doen aan zorgbemiddeling en wachttijdbemiddeling.
Verzekeraars helpen jaarlijks zo'n 40.000 tot 45.000 patiënten bij een bemiddeling. Het merendeel gaat over operaties binnen de medisch specialistische zorg, zoals een knieoperatie, staaroperatie of heupoperatie. Een kwart van de bemiddelingen is bestemd voor de GGZ.
De wachttijd is het aantal weken tussen de aanmelddatum en het moment dat de patiënt door de zorgaanbieder in zorg wordt genomen.
De maximale aanvaardbare wachttijd die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk is overeengekomen (de zogenoemde 'Treeknorm'), bedraagt voor de toegang tot de polikliniek en diagnostiek (onderzoek) 4 weken. Voor een behandeling is de maximaal aanvaardbare wachttijd 7 weken.
Ontslaggesprek. Meestal hoort u voor opname hoe lang uw verblijf in het ziekenhuis ongeveer gaat duren. Wanneer u daadwerkelijk met ontslag gaat, is afhankelijk van het verloop van uw herstel. Uw behandelend specialist zal u hier zo goed mogelijk over inlichten.
In dit gesprek met de verpleegkundige kan gesproken worden over de verpleegkundige zorg op de afdeling en eventuele bijzonderheden. Daarnaast wordt tijdens deze gesprekken het ontslag uit het ziekenhuis alvast voorbereid. De onderwerpen die daarbij aan de orde komen, vindt u terug onder het kopje 'ontslaggesprek'.
Bij de opname moet het ziekenhuis je een opnameverklaring voorleggen. Op dit document duid je je kamerkeuze aan en staat heel wat belangrijke informatie over het financiële aspect van de opname. Lees de opnameverklaring aandachtig en onderteken ze niet achteloos. Het ziekenhuis kan je een voorschot vragen.
Geneeskundige behandelingsovereenkomst en zorgplicht
Bij de zorgverlening dient een zorgverlener de zorg van een goed hulpverlener in acht te nemen. Er moet dan in overeenstemming gehandeld worden met de op hem rustende verantwoordelijkheid.
Als BIG-geregistreerde arts bent u verplicht om in noodsituaties of bij calamiteiten in ieder geval, en voor zover dat mogelijk is, eerste hulp te verlenen. Deze norm volgt uit de KNMG-Gedragscode voor artsen en uit jurisprudentie1. Deze plicht geldt ook buiten werk- of diensttijd en in het buitenland.
Als patiënt heeft u rechten in de zorg. Uw huisarts moet u helpen bij uw gezondheid en u informatie geven over uw gezondheid. U heeft bijvoorbeeld recht op informatie, recht om uw medisch dossier in te zien, recht op privacy en recht om zelf een hulpverlener te kiezen.
SJG Weert behoort tot de beste ziekenhuizen en klinieken van Nederland als het gaat om knieprotheses. Dat blijkt uit het jaarlijkse zorgonderzoek van Elsevier Weekblad en SiRM. Het ziekenhuis behaalde de maximale score voor deze orthopedische behandeling. De orthopedisch chirurgen zijn blij met de erkenning.
Zorgaanbieders en verzekeraars hebben afgesproken wat redelijke wachttijden zijn in de zorg. Deze redelijke wachttijden noemen we Treeknormen. Dit is de maximaal aanvaardbare wachttijd. De Treeknorm houdt in dat u binnen 4 weken terecht moet kunnen voor een eerste gesprek (intake) met de zorgaanbieder.
In principe kunt u na één dag naar huis. De behandeling vindt plaats in HMC Bronovo. Informatie over de actuele wachttijden vindt u in onderstaande tabel of belt u met de polikliniek Chirurgie via 088 - 979 43 59.