Kwaliteitsmanagement geeft beter inzicht in welke onderdelen er echt verbeterd moeten worden. Dit is omdat je de normen waar een product of proces aan moet voldoen hebt vastgelegd. Bij elk verbetervoorstel beoordeel je eenvoudig of het helpt om de doelen te bereiken.
Kwaliteit is daarmee een instrument om de organisatie doorlopend te verbeteren en daarmee onze klanten beter ten dienste te kunnen staan. Een bijkomend voordeel van kwaliteit is de verlaging van kosten door betere beheersing van processen, waardoor de productiviteit toeneemt.
Het betreft alle onderdelen van het managen van een organisatie. Kwaliteitsmodellen en instrumenten helpen maar in de kern betreft het houding en gedrag van medewerkers en managers gericht op continue verbetering van de kwaliteit.
Met een bewezen goede kwaliteit van zorg is de zorgverlener in staat om klanten te vinden, aan zich te binden en te behouden. En dat is nog niet alles, want goede kwaliteit kan zelfs helpen om de kosten omlaag te brengen door slimme inrichting en beheersing van het (optimale) proces.
Voorbeelden zijn het zelf meten van luchtkwaliteit of geluid in je omgeving, het inzetten van eHealth en domotica waardoor de toegankelijkheid van de zorg verbetert, mensen thuis behandeld kunnen worden en langer thuis kunnen blijven wonen, en het inzetten van zelfrijdende voertuigen.
Uit het onderzoek blijkt dat er binnen de volgende vijf gebieden verbeterpunten nodig zijn: samenhang en afstemming, passende zorg, woonaanbod, ontlasting informele zorg en hulp(middelen) via de gemeente. 'In de keten van de ouderenzorg is het gebrek aan samenhang en afstemming een knelpunt.
Kwaliteitsbewaking is een bewust proces van zelfcontrole, waarbij aan de hand van vooraf gestelde normen volgens schema de feitelijke situatie telkens en regelmatig wordt getest. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van de ISO-normen, een draaiboek of handboek of checklists.
Kwaliteitszorg is een complex van activiteiten dat gericht is op het systematisch expliciteren (normen stellen), evalueren (toetsen) en bijsturen (verbeteren) van het handelen. Kwaliteitszorg is zeggen wat je doet, doen wat je zegt, laten zien dat je goed doet wat je zegt, en wat je doet steeds beter proberen te doen.
Het kwaliteitshandboek is een hulpmiddel om kwaliteitsvol te werken. Het biedt de kans om je te profileren: Het bevat de weergave van belangrijke keuzen (kwaliteitsbeleid) en werkwijzen (kwaliteitsmanagementsysteem) in je opvanglocatie. Door dit op papier te zetten geef je medewerkers een houvast.
De term Kwaliteit van Zorg gaat dus over de concrete zorg en de kenmerken daarvan. Alles wat we moeten doen om die kwaliteit op peil te houden of te laten voldoen aan de normen is kwaliteitszorg.
De kwaliteit van een organisatie of totale kwaliteitsmanagement kan worden gedefinieerd als de mate waarin de algemene prestatie van een bedrijf of organisatie voldoen aan alle rationele of relationele vereisten en verwachtingen.
Kwaliteitsattributen. Kwaliteit heeft kenmerken als: beheerbaarheid, beveiliging, bruikbaarheid, continuïteit, controleerbaarheid, duurzaamheid, functionaliteit, gebruikersvriendelijkheid, herbruikbaarheid, inpasbaarheid, onderhoudbaarheid, prestatie, portabiliteit, testbaarheid, zuinigheid.
Er zijn diverse interne en externe factoren die iemands levenskwaliteit beïnvloeden, zoals iemands lichamelijke of psychische toestand, levensbeschouwing, sociale relaties, leefomgeving of mate van zelfstandigheid en autonomie.
Kwaliteitsbesef is het vermogen om te streven naar en te handelen volgens hoge normen van excellentie en betrouwbaarheid. Dit omvat het tonen van aandacht voor detail, verantwoordelijkheid voor de geleverde kwaliteit en streven naar voortdurende verbetering.
Het kwaliteitsbeleid is te lezen als de missie van het bedrijf gezien vanuit de klant. Het dient te vermelden dat het bedrijf zich commiteert aan het voldoen aan eisen van de klant en de wettelijke regelgeving en dat het haar kwaliteitssysteem continu wil verbeteren.
Soorten kwaliteitszorgsystemen
In de zorg wordt er veelal gewerkt met drie verschillende systemen: ISO, NEN en HKZ. ISO is een internationaal systeem, waarbij ISO 9001 de norm is voor kwaliteitsmanagement systemen. HKZ staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector en is onderdeel van NEN.
Veilig: Kwaliteitsvolle zorg is veilige zorg en veroorzaakt geen letsels of schade bij de patiënt. Effectief: Kwaliteitsvolle zorg is doeltreffend en gebaseerd op de meest actuele wetenschappelijke kennis. Efficiënt: Kwaliteitsvolle zorg vermijdt nutteloze handelingen, verspilling of overconsumptie.
Quality Planning - Kwaliteitsplanning
Het richt zich op het strategisch plannen van de manier waarop organisaties aan hun kwaliteitsbeleid kunnen voldoen. Dit omvat het vertalen van dat beleid naar meetbare doelstellingen en specifieke eisen.
Wanneer je kwaliteitsgericht werkt, stel je hoge eisen om de kwaliteit van je werk te verhogen. Dit is een belangrijke competentie in het bedrijfsleven. In dit artikel lees je wat deze competentie inhoudt en hoe je kwaliteitsgericht te werk gaat. Bovendien lees je meer over mogelijke valkuilen.
Wat zijn kwaliteitsindicatoren? Kwaliteitsindicatoren zijn gestandaardiseerde, wetenschappelijk onderbouwde maatstaven voor de kwaliteit van zorg die kunnen worden gebruikt om de klinische prestaties en uitkomsten te meten en op te volgen.
De kwaliteit van zorg wordt gemeten met daarvoor ontwikkelde meetinstrumenten. Dit zijn bijvoorbeeld vragenlijsten zoals CQI en PREM. Deze worden afgenomen door een zorginstelling zelf of door een onafhankelijk bureau. De vragenlijsten verzamelen gegevens over gezondheid en ervaringen van het zorgproces.
Morele waarden in de gezondheidszorg zijn bijvoorbeeld eerlijkheid, weldoen, vertrouwen, privacy, respect voor autonomie, niet-schaden en rechtvaardigheid. Morele waarden vormen de fundamenten van de morele normen.