Zij kunnen persoonlijke gegevens inzien, post van de overheid ontvangen in de digitale Berichtenbox en de status bekijken van lopende zaken bij de overheid. Logius zorgt voor de beschikbaarheid, juiste werking, continuïteit en beveiliging van MijnOverheid.
Logius helpt getroffen gebruikers
Getroffen gebruikers van DigiD worden per brief geïnformeerd waarom het account is verwijderd en hoe ze een nieuwe DigiD kunnen aanvragen. Als er mogelijk sprake is van malware staan in de brief ook tips hoe deze schadelijke software van een computer verwijderd kan worden.
Logius is een agentschap van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. We hebben producten en diensten voor de digitale overheid. Daarnaast beheren we standaarden die alle overheidsorganisaties gebruiken in hun digitale dienstverlening. En zijn we actief betrokken bij meerdere afsprakenstelsels.
Onze rol binnen de digitale overheid
Logius zorgt ervoor dat digitale dienstverlening voor zoveel mogelijk organisaties beschikbaar is. Onze dagelijkse praktijk is het verbinden van overheid, burgers en bedrijven. Vanuit onze expertise adviseren en denken we mee over nieuwe kansen die ons digitale tijdperk biedt.
Inloggen bij Mijn Overheid gebeurt via DigiD. Sinds oktober 2015 is het gebruik van MijnOverheid voor burgers vanaf 14 jaar verplicht. Op dit moment (2017) wordt de BerichtenBox uitgebreid waardoor binnenkort grotere berichten verwerkt kunnen worden.
Op MijnOverheid kunt u uw berichten van de overheid ontvangen en uw persoonlijke gegevens inzien. Zo kunt u digitale post van de overheid ontvangen in de Berichtenbox. Bijvoorbeeld een aanslag van de Belastingdienst, of een brief van de gemeente dat het tijd is om uw paspoort te verlengen.
U kunt de Berichtenbox niet opzeggen. Elke Nederlander van 14 jaar of ouder krijgt een account bij MijnOverheid. Het account kan niet worden opgezegd. Wel kunt u vinkjes weghalen bij de deelnemende organisaties zodat u van hen geen berichten meer zult ontvangen.
Met DigiD Machtigen kan een persoon iemand machtigen die namens hem optreedt. Dit is handig als een gebruiker zelf niet goed met een computer of digitale dienstverlening overweg kan of dat wil uitbesteden. Een gemachtigde kan bijvoorbeeld een familielid, een zorgverlener of een belastingadviseur zijn.
Logius is een baten-lastendienst van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en beheert generieke ICT-voorzieningen. Logius levert diensten aan andere overheidsorganisaties en organisaties met een publieke taak. Voorbeelden van diensten zijn DigiD, Digipoort, MijnOverheid en eHerkenning.
Personeel. In totaal zijn er 547 FTE in dienst en ingehuurd bij Logius. We werken aan de verhouding interne- externe collega's.
De Wet digitale overheid regelt dat Nederlandse burgers en bedrijven veilig en betrouwbaar kunnen inloggen bij de (semi-)overheid. Daarmee wordt bedoeld dat burgers elektronische identificatiemiddelen (eID) krijgen met een substantiële of hoge mate van betrouwbaarheid.
Naast de releasedata vindt er twee keer per maand een DigiD-onderhoudsmoment plaats. Dit is iedere 2e maandag en woensdag van de maand tussen 00.00 en 06.00 uur. Afnemers van DigiD worden via een mailing, website en de Logius-app geïnformeerd over nieuwe DigiD-releases en -onderhoudsmomenten.
Wat is een doorlopende machtiging? Een registratie van een doorlopende machtiging voor een belastingmiddel geldt voor digitale berichten over 1 klant over 1 soort belasting over toekomstige belastingjaren. De doorlopende machtiging kan ook weer opgezegd worden.
Als uw klant u heeft gemachtigd om aangifte inkomstenbelasting te doen, kunt u digitaal gegevens krijgen van de beschikkingen over toeslagen: de Serviceberichten toeslagen. In een Servicebericht toeslagen staan de gegevens waarmee de toeslag berekend is en de hoogte van de toeslag.
U kunt een machtiging voor de Belastingdienst op elk moment intrekken. Intermediairs kunnen dit doen via de software die zij gebruiken. Klanten van een intermediair kunnen de (doorlopende) machtiging intrekken door (een kopie van) de registratiebrief die zij van de Belastingdienst kregen naar Logius te sturen.
De DigiD audit is een assurance assessment en levert (bij positief resultaat) een assurance verklaring op dat door de organisatie aan Logius verstrekt kan worden. Eisen auditor: Uitvoeren door, of onder verantwoordelijkheid van, een Register EDP-auditor.
Digipoort is de ICT-centrale waar berichtenverkeer voor de overheid afgehandeld wordt. Digipoort werkt als een elektronisch postkantoor. Digipoort ontvangt het bericht; controleert het bericht op een aantal eisen; bevestigt, desgewenst namens de organisatie, de ontvangst van het bericht.
Identificerend nummer voor bedrijven
Het OIN wordt afgeleid van het KVK-nummer uit het Handelsregister. Het OIN wordt vastgelegd in een register dat publiek raadpleegbaar is via de centrale OIN Raadpleegvoorziening via een website en een API.
Als u een incassomachtiging wilt intrekken dan dient u contact op te nemen met de organisatie aan wie u de machtiging heeft verstrekt (de crediteur of incassant).
Ga naar de website machtigen.digid.nl en selecteer 'gemachtigd worden'. Kies wat u voor iemand anders gaat regelen en log in met uw eigen DigiD of gebruik eHerkenning als u als ondernemer wilt inloggen. Vul daarna het bsn en de geboortedatum in van degene voor wie u de zaken gaat regelen.
U kunt iemand anders toestemming geven om uw online zaken te regelen. Dat kan via DigiD-machtigen. Zo kunt u bijvoorbeeld een familielid of sociaal werker DigiD-machtigen. Of uw belastingadviseur.
Post van de overheid digitaal ontvangen
Denk bijvoorbeeld aan het bericht van de gemeente waarin staat dat u uw paspoort moet laten verlengen. Of de melding van de RDW dat uw auto gekeurd moet worden. Dit gaat via de Berichtenbox. Voorwaarde is wel dat de overheidsorganisatie is aangesloten op MijnOverheid.
U kunt via MijnOverheid.nl controleren met welke gegevens u staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woont u in het buitenland en lukt het niet online? Dan kan het ook via een gemeente met een RNI-loket.
Het e-mailadres van MijnOverheid (noreply@mijn.overheid.nl) toevoegen aan de lijst veilige afzenders in uw mailprogramma.