Je kunt andere WiFi-ontvangers uitzetten of in de router de verbindingen verwijderen. Sommige gebruikers hebben ingesteld dat de router haar naam (SSID) niet uitzendt. Deze instelling kan er soms voor zorgen dat je tablet geen connectie kan maken. Soms helpt een simpele herstart van je router.
Een makkelijk oplossing om dit probleem te vergeten is om je huidige netwerk uit je WiFi lijst te verwijderen en hierna deze weer toevoegen: Op het Startscherm tik op Apps. Tik op Instellingen > Wi-Fi. Nu kies het netwerk waarmee je verbinding wilt maken.
Indien mogelijk: zet het access point (of de draadloze router) uit, wacht 30 seconden en zet deze opnieuw aan. Zorg voor de laatste drivers en client software van uw draadloze netwerkkaart. Verwijder de software van uw draadloze netwerkkaart en installeer deze opnieuw.
Ten eerste kun je proberen om je Samsung telefoon uit- en aan te zetten. Daarnaast is het resetten van de netwerk instellingen een mogelijke oplossing. Soms kan een update of nieuwe app ervoor zorgen dat de netwerkinstellingen aangepast worden. Een reset kan de problemen verhelpen.
Controleer eerst of je modem wel internet verbinding heeft. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het modem direct met een kabel op je computer of laptop aan te sluiten, de draadloze router koppel je dan even los van je modem. Ook dan geen internet? Dan ligt het probleem waarschijnlijk bij je modem of internet provider.
Ga naar het Startmenu en selecteer Configuratiescherm . Klik op de categorie Netwerk en internet en selecteer vervolgens Netwerkcentrum. Selecteer in de opties aan de linkerkant de optie Adapterinstellingen wijzigen . Klik met de rechtermuisknop op het pictogram voor Draadloze verbinding en klik op inschakelen .
Één daarvan is de optie om automatisch je wifi te laten inschakelen. Dit gebeurt als je in de buurt bent van een bekend wifi-netwerk. De optie is te vinden via Instellingen > Wifi > Wifi-voorkeuren. De wifi wordt weer ingeschakeld bij netwerken van 'hoge kwaliteit.
Selecteer Instellingen > netwerk & internet. De status van uw netwerkverbinding wordt bovenaan weergegeven. Met Windows 10 kunt u snel de status van uw netwerkverbinding controleren. En als u problemen met uw verbinding hebt, kunt u de probleemoplosser voor netwerken uitvoeren om deze te verhelpen.
Het wegvallen van draadloos internet kan een aantal oorzaken hebben. De meest voorkomende is dat er andere draadloze signalen storen op jouw verbinding. Bijvoorbeeld de draadloze router van de buren. Maar ook andere apparaten die op 2.4 GHz uitzenden kunnen storen, bijvoorbeeld babyfoons en bluetooth apparaten.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
Werkt je wifi-verbinding nog steeds niet, dan kun je de netwerkinstellingen herstellen door binnen de instellingen van je apparaat te gaan naar Algemeen beheer. Kies vervolgens voor Resetten en daarna voor Netwerkinstellingen resetten. Hierdoor worden zowel je bluetooth- als wifi-instellingen hersteld.
Het scherm Netwerk opnieuw instellen waarschuwt over wat er gebeurt als je verder gaat en laat ook weten dat het systeem opnieuw zal worden opgestart. Ga door en je pc zal automatisch de wifi- of ethernetverbinding verbreken.
Selecteer in Wi-Fi-status de optie Eigenschappen van draadloos netwerk. Selecteer in Eigenschappen van draadloos netwerk het tabblad Beveiliging en selecteer vervolgens het selectievakje Tekens weergeven. Uw Wi-Fi netwerkwachtwoord wordt weergegeven in het vak Netwerkbeveiligingssleutel.
Typ in Windows 11 in het zoekveld van het Startmenu 'Configuratiescherm' en klik op Configuratiescherm. Klik op Netwerk en internet > Netwerkcentrum. Alle actieve verbindingen staan onder 'De actieve netwerken weergeven'. Klik op de blauwe link met de naam van het wifi-netwerk.
Via een simkaart kun je bijvoorbeeld ook draadloos internetten. Maar wifi gebruikt het internetsignaal van een modem in een lokaal netwerk (LAN). Mobiel internet daarentegen, gebruikt een simkaart voor internetsignalen via zendmasten.
Soms kan het ook al genoeg zijn om je laptop te herstarten. Werkt dit niet, dan kun je de wifi router herstarten. Zet de router uit, wacht vervolgens 30 seconden tot één minuut en zet dan alles weer aan. Kijk vervolgens op je laptop of je nu wel verbinding kunt maken.
Routers zijn vaak voorzien van de functie WPS (Wi-Fi Protected Setup). Deze functie is bedoeld om de procedure van het verbinden met een beveiligd draadloos netwerk vanaf een computer of een ander apparaat te vergemakkelijken.
Probeer is het wifi netwerk te verwijderen, wifi uit te zetten en vervolgens de telefoon opnieuw opstarten (In die specefieke volgorde).
Hiermee controleer je of het probleem bij de simkaart of het toestel ligt. Bij een kruistest gaat jouw simkaart in een ander type en merk toestel en een werkende simkaart in jouw toestel. Hiermee sluit je uit of het bij het toestel ligt of bij de simkaart etc.
De meest voorkomende wifi-verstoorders zijn: videobewakingssystemen of alarmsensoren, DECT-telefoontoestellen, draadloze lichtschakelaars, babyfoons, weerstations en magnetrons. Deze apparaten maken gebruik van frequenties die het wifi-signaal behoorlijk verstoren.