Dat is een normaal verschijnsel omdat de motor veel lucht aanzuigt en daarin zit waterdamp. Dat komt dus ook de utilaat uit. Bij warme motor (en warme uitlaat) is dat in dampvorm, maar bij een koude motor en koude uitlaat kan het vocht condenseren en komt het in vloeibare vorm uit de uitlaat.
In de meeste gevallen is water uit uw uitlaatpijp volkomen normaal . Houd echter uw motorolie in de gaten om er zeker van te zijn dat u geen gebarsten kop of doorgebrande koppakking hebt.
Een uitlaat is een slijtageonderdeel en kan gaan roesten. Dit gebeurt meestal als eerst bij de einddemper. Gassen zijn daar al deels afgekoeld en zo kan condensvorming optreden. Door het roesten kunnen er uiteindelijk gaten ontstaan en gaat de uitlaat lekken.
In sommige gevallen, bijvoorbeeld wanneer de auto is afgekoeld of als het buiten koud is, kan er wat condens achterblijven in het uitlaatsysteem. Dit condenswater kan tijdens het opwarmen van de auto in kleine hoeveelheden als druppels uit de uitlaat komen. Geen reden tot paniek dus, want dit is volkomen normaal.
Rook uit uitlaat wijst op slecht verbrandingsproces
Dat zorgt ervoor dat de verbranding zowel bij een koude motor als bij een warme motor zo schoon mogelijk verloopt. Als de auto rookt, is dat vaak een teken dat de brandstof niet optimaal verbrand wordt. Dit kan op den duur leiden tot ernstige motorproblemen.
Dat is een normaal verschijnsel omdat de motor veel lucht aanzuigt en daarin zit waterdamp. Dat komt dus ook de utilaat uit. Bij warme motor (en warme uitlaat) is dat in dampvorm, maar bij een koude motor en koude uitlaat kan het vocht condenseren en komt het in vloeibare vorm uit de uitlaat.
Het is relatief normaal dat er witte rook uit de uitlaat komt bij het starten van de auto. Achtergebleven waterdruppels en condens komen dan namelijk als stoom uit de uitlaat. Dit komt voornamelijk voor wanneer het buiten koud is. Witte rook uit de uitlaat bij het starten van de auto is dus vaak geen probleem.
Lekkende water uit uw auto, vooral aan de achterkant van het voertuig, wordt normaal gesproken veroorzaakt door condensatie van de airconditioning of condensatie van de uitlaat . Beide soorten lekken zijn normaal. Uw grootste zorg zou moeten zijn of de vloeistof geen water is, maar er zijn eenvoudige manieren om dat in uw huis in Arlington te testen.
Zo herken je koelvloeistof lekkage
Ondanks dat het een inkoppertje is, is het een van de belangrijkste tekenen van een koelvloeistof lek. Een verhoogde motortemperatuur. Wanneer de motor onder het rijden warmer wordt dan normaal, kan dit wijzen op een koelvloeistof lek.
Zwaar belaste autos/motoren mogen op zichzelf best een klein beetje motorolie zweten. Een oude auto heeft vaker last van olie zweten, dit is vrij normaal zolang het maar niet extreem is. Wanneer de motor rondom de kleppendeksel erg vettig is, is er waarschijnlijk sprake van een motor die olie zweet.
Een lekke uitlaat moet je zo snel mogelijk vervangen. Het kan namelijk tot grotere problemen leiden als je er te lang mee doorrijdt. Denk hierbij aan een hoger brandstofverbruik en giftige gassen in de auto. Ook kun je een bekeuring krijgen voor een lekke uitlaat, wat vaak duurder is dan een uitlaat vervangen.
Lekkages in het uitlaatsysteem kunnen op verschillende manieren schade aan een voertuig veroorzaken : Het uitlaatsysteem speelt een cruciale rol in de goede werking van de motor. Lekkages in het uitlaatsysteem kunnen de tegendrukbalans verstoren die nodig is voor optimale motorprestaties.
Wanneer er onder de auto veel uitlaatgas lekt, kan dit in het interieur van de auto terecht komen. Daarnaast is een lekke uitlaat strafbaar en een vervelende boete waard. Tenslotte wordt de auto tijdens de APK-keuring afgekeurd indien de uitlaat een lek bevat.
Risico op motorschade: Als er genoeg water in het uitlaatsysteem komt en terug in de cilinders van de motor komt, kan dit mogelijk hydrostatische blokkering veroorzaken . Dit gebeurt wanneer het water voorkomt dat de motor draait, wat mogelijk ernstige schade aan de interne componenten van de motor veroorzaakt.
Wat is een natte uitlaat? Bij een natte uitlaat zit het spruitstuk op de motor gemonteerd. Het spruitstuk is vaak op maat gemaakt en van gietijzer. Ook is een natte uitlaat vaak herkenbaar aan de vriesdoppen in de koelkanalen.
De kosten voor het vervangen van de uitlaat hangen van een aantal factoren af. Moet het hele uitlaatsysteem worden vervangen of slechts een deel daarvan. Is alleen de einddemper van de uitlaat lek, dan bedragen de kosten voor de reparatie van de uitlaat van de auto tussen de € 100 en € 600.
Verlies van koelvloeistof
Als u merkt dat u regelmatig koelvloeistof moet bijvullen zonder zichtbare lekkages, kan dit duiden op een lekke koppakking. Controleer ook op witte schuimvorming op de olievuldop, wat kan wijzen op koelvloeistof die vermengd is met olie.
Dus als u geen lekkage in de radiator kunt vinden, kijk dan of er kleine stoomwolkjes uit de radiator komen als de auto heet is, of naar verkleurde plekken op de koelribben van de radiator . Er zal ook meer bewijs zijn dan de gebruikelijke geur van koelvloeistof in de motorruimte, dus ga snuffelen!
Een paar druppels water die onder je auto vandaan lekken is meestal normaal. Als het buiten oncomfortabel is en je de airco op vol vermogen hebt staan om te voorkomen dat je in een plas op de stoep smelt, werkt je koelsysteem harder dan normaal.
De meeste lekkages van achter het dashboard ontstaan vanuit de paravaan. Dat is een regenwater opvangbak onder de voorruit waar de ventilator van de kachel z'n buitenlucht vandaan haalt. Soms kan deze waterafvoer verstopt raken, en loopt het waterniveau zodanig op dat dit uiteindelijk in het interieur terecht komt.
Het is normaal dat er af en toe een klein beetje water onder de voorkant van uw auto druppelt of lekt, vooral als uw airconditioning langdurig heeft gewerkt of als het erg warm is.
Het is namelijk puur onschuldig condens. Een motor zuigt namelijk lucht aan voor de verbranding met brandstof in de cilinders. In deze buitenlucht zit ook waterdamp. Bij een koude uitlaat kan dit waterdamp gaan condenseren en dus als druppels uit de uitlaatpijp lekken.
Grijze of zwarte rook is een teken dat er iets misgaat met de verbranding van brandstof. Meestal wordt het veroorzaakt doordat de motor te veel benzine of diesel verbrandt.
Bij kouder weer is het normaal dat er na het starten van je auto witte rook uit de uitlaat komt. Condens komt dan namelijk als stoom uit de uitlaat. Een doorzichtige/witte damp die snel vervliegt. Dat is dus vaak geen probleem.