Behalve betere eetgewoontes heeft leren koken voor kinderen meer voordelen. Denk bijvoorbeeld aan motorische en lichamelijke ontwikkeling. Door het rollen, kneden en roeren van het eten werken de kinderen namelijk aan hun fijne motoriek en handvaardigheid. Maar ook cognitief heeft leren kokkerellen meerdere voordelen.
Koken met kinderen versterkt niet alleen hun kookcompetenties maar ook andere (voedsel)vaardigheden. Het draagt ook bij tot de ontwikkeling van motorische vaardigheden zoals snijden, rollen, kneden en roeren (zie verder 'Motorische vaardigheden').
Als kinderen koken krijgen ze vanzelf meer inzicht in de betekenis van al die eenheden. Ze leren de verschillende eenheden kennen en de verhoudingen ertussen, ze leren afmeten en wegen. Ook met het boodschappen doen leren kinderen omgaan met dergelijke maten, als ze voldoende van alle producten moeten kopen.
Vanaf een jaar of zeven kun je je kind zelf iets simpels leren koken. Denk aan het bakken van pannenkoeken of een eitje. Een fruitsalade of ander koud gerecht klaarmaken, lukt ze nu meestal ook goed zelfstandig. Welke leeftijd je kind ook heeft, zorg er altijd voor dat je in de buurt bent en toezicht houdt.
Vanaf dat je kind drie/vier jaar is, kan hij beginnen met meehelpen in de keuken. Hoe ouder hij wordt, hoe meer je hem (of haar) zelfstandig kunt laten doen. Naast dat het erg gezellig is om samen te koken, is het ook heel educatief: Helpen in de keuken geeft je kind zelfvertrouwen (goed gedaan!).
Door mee te helpen met de bereiding of door zelf te koken leren kinderen namelijk meer over voeding en gezond eten. Ook voor de smaakontwikkeling is samen koken belangrijk: het blijkt dat kinderen die meegeholpen hebben met koken het ook sneller zelf proeven. Dat kan het worden van een lastige eter voorkomen.
Tussen zes en negen jaar. Op deze leeftijd leren kinderen lezen en schrijven. Het is heel belangrijk om te leren lezen. Bij alle vakken op school is het nodig om goed te kunnen lezen, ook bij rekenen.
Tellen is een vaardigheid die zich geleidelijk aan ontwikkelt, met vallen en opstaan. Gemiddeld leren kinderen tellen vanaf de leeftijd van 2 jaar, maar het is een proces dat duurt tot het kind 5 à 6 jaar is.
De meeste kinderen starten met het herkennen en benoemen van kleuren als ze twee, drie jaar zijn. Aan het begin van groep 1 kennen de meeste kinderen de primaire kleuren rood, geel en blauw. Veel kleuters hebben ook al een lievelingskleur. Bij kleine meisjes is dat vaak roze.
Wanneer je je focust op het snijden van groenten, kalmeert dat je geest, omdat je je moet concentreren op een simpele handeling. Koken wordt niet voor niets ingezet als creatieve therapie bij de behandeling van mensen met gedragsmatige gezondheidsproblemen als depressie, angst- en eetstoornissen en ADHD.
“Het is een voedende, centrerende handeling die me doet vertragen en me concentreren," stelt foodblogger Ellen Kanner. “Niet voor niets wordt koken vaak als creatieve therapie gebruikt bij de behandeling van mentale en gedragsmatige gezondheidsproblemen, waaronder depressie, angst, eetstoornissen, ADHD en verslaving .”
Lekker en goed koken, kan iedereen met een beetje hulp. Heb je een specifieke vaardigheid die je graag zou willen leren zoals gezond bakken, het maken van simpele maar goede maaltijden of bijvoorbeeld snijtechnieken?
Kookvaardigheden
Nederlanders geven zichzelf gemiddeld een 7.1 voor de kookkunsten. De inschatting over de gemiddelde Nederlander komt op een 6.3. 62% van diegenen die zichzelf een 6 of lager geven zou graag leren om beter te kunnen koken, tegen 42% van diegenen die zichzelf een 7 of hoger geven.
Hoewel niet iedereen even goed kan koken, vindt het grootste deel van de mensen het wel belangrijk (73%) en ook leuk (66%).
Af en toe een kant-en-klaarmaaltijd kan geen kwaad, maar zelf koken is nog altijd het beste. Als je zelf kookt, kun je zelf bepalen hoeveel zout je erin doet. En je kan gemakkelijker zorgen dat je voldoende groente en volkorenproducten zoals zilvervliesrijst of volkorenpasta binnenkrijgt.
Heel veel pakjes en zakjes zijn geen gezonde keuze. Het is een hele bewerkte variant van voedsel, met vaak veel onnodige toevoegingen als suiker, smaakmakers, zout en slechte vetten. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Zo zit zilvervliesrijst in een pakje, maar is toch gezond.
Slimme peuters/kleuters zijn nieuwsgierig, onderzoekend, kunnen goed onthouden, kunnen lastige denkproblemen aan. Ze zijn snel van begrip en stellen veel vragen. Slimme peuters houden van uitdagingen, kunnen reflecteren, hebben creatieve oplossingen en hebben leiderschapskwaliteiten.
Je kind van 4 jaar kan:
tellen tot 10. de cijfers 1 t/m 5 herkennen. besef hebben van de begrippen meer – minder, veel – weinig, erbij – eraf, groter – kleiner, dikste – dunste, voor – naast –op. groepjes herkennen van 2 en 3 zonder te tellen.
Als je kind 3 jaar wordt, gaat hij zijn zinnen steeds verder uitbreiden, tot vier- en vijf-woordzinnen. Je kleine kan op deze leeftijd al ongeveer 1.000 woorden zeggen, en hij begrijpt er 1.250. Onder die woorden zijn ook abstracte begrippen, zoals gevoelens en bijvoeglijk naamwoorden.
Vooral de letter R is voor veel kinderen lastig: deze wordt vaak vervangen door de L, J of W. Het kan ook zijn dat je kind zijn ademhaling op een verkeerde manier gebruikt als hij iets praat. Slissen of lispelen betekent dat de sisklanken – de S en de Z – verkeerd worden uitgesproken.
Let op: de meest voorkomende oorzaak voor een vertraagde taalontwikkeling is 'slecht horen'. Je ziet dat bijvoorbeeld bij kinderen die veel oorontstekingen hebben, en bij kinderen met buisjes. Dus als uw kind naar uw idee (te) laat is met praten, dan is het gehoor het eerste wat gecontroleerd moet worden.
Het ene kind vertoont misschien meer dwars gedrag dan het andere kind. Het is een normaal verschijnsel en hoort bij het opgroeien. Sommige kinderen ontdekken hun eigen wil en zitten midden in een identiteitsontwikkeling. Andere kinderen nemen niet zonder meer aan wat volwassenen tegen hen zeggen.
Bij peuters is de ontwikkelingsvoorsprong al iets duidelijker te herkennen. Zo is een hoogbegaafde peuter zeer ondernemend, motorisch erg vaardig en zelfstandig. Daarnaast hebben ze een goede ruimtelijke oriëntatie en ontwikkelen ze snel het begrip voor bijvoorbeeld kleuren, cijfers en hoeveelheden.