Wanneer je het volgende belangrijk vindt en terugziet in je kind, kun je voor freinetonderwijs kiezen: Kinderen maken het onderwijs samen met leerkrachten en ouders. Er wordt gewerkt vanuit het kind, zijn of haar interesses staan centraal. De nadruk ligt op zelfstandig leren.
Florian: 'Een freinetschool baseert zijn werking op een aantal invarianten van de Franse pedagoog Freinet. Individualisering van het werk, zelfstandigheid, eigen keuzes, ouderbetrokkenheid, creativiteit en meer gelijkheid tussen leerling en leerkracht zijn enkele pijlers die je in elke freinetschool zal terugvinden.
Freinetonderwijs is iedere dag een avontuur!
Leren is niet opnemen wat anderen bedacht hebben; je leert pas echt als je kunt gaan zoeken en ontdekken, daarmee aan het werk kunt gaan (proefondervindelijk verkennen) en je bevindingen met anderen kunt delen.
Een ander verschil is dat steinerscholen een antroposofische basis hebben en daardoor een specifieke filosofie hebben om kinderen te benaderen. Freinetscholen hebben een meer pragmatische benadering en richten zich vooral op de praktische toepassing van hun onderwijsprincipes.
Speciaal basisonderwijs (SBO)
Het gaat vaak om kinderen met leerproblemen of gedragsproblemen, zoals ADHD, dyslexie, autisme of kinderen die moeite hebben met leren. De scholen vallen onder de Wet op het primair onderwijs en maken daarmee deel uit van het reguliere onderwijs.
De steinerpedagogie heeft als doel jonge mensen te helpen in hun ontwikkeling tot ondernemende individuen die zelfstandig denken, oordelen en handelen. De ontwikkeling van het kind staat centraal. De pedagogie knoopt telkens aan bij de leeftijdsfase waarin het kind zich bevindt.
De naam zegt het al: leerlingen bepalen zélf waarover ze schrijven, wanneer ze schrijven en in welke vorm ze dat doen. Teksten gaan vaak over eigen ervaringen, gedachten en gevoelens en zijn gegrepen uit het leven van de kinderen.
Leerlingen uit methodescholen tonen verder een gelijkaardige betrokkenheid en ondervinden evenveel plezier op school als leerlingen uit traditionele scholen, al scoren ze lager op zowel verplichtende als vrijwillige schoolse motivatie.
Er zijn 16 freinetscholen in Nederland.
Freinetonderwijs betreft een vorm van basisonderwijs volgens het gedachtegoed en de praktijk van de Franse onderwijzer en pedagoog Célestin Freinet (1896-1966). Freinet ondervond in zijn dorpsschooltje dat de (voornamelijk) arbeiderskinderen er ongemotiveerd in de schoolbanken bij zaten.
Kinderen hebben een natuurlijke drang om te leren en te communiceren. Dat lukt het beste wanneer ze zelf dingen mogen ontdekken en wanneer ze zich mogen uitdrukken met méér dan woorden. Want kinderen zijn geboren onderzoekers en beschikken over wel honderd talen.
Freinetpedagogie - Derde graad - ASO. Freinetpedagogie is een brede algemene opleiding die gegeven wordt volgens de principes van Celestin Freinet. Meer over Freinet kan je lezen via deze link.
De principes van positieve psychologie kun je ook toepassen op het onderwijs. Dit heet 'positive education' of positieve educatie: het aanleren van praktische en emotionele skills om je veerkracht en welzijn te verbeteren.
Soorten methodescholen
De meest bekende scholen zijn steinerscholen, freinetscholen, montessorischolen, jenaplanscholen, leefscholen en ervaringsgerichte scholen en daltonscholen.
Een Freinetschool is een methodeschool. In een methodeschool hechten we belang aan de totale ontwikkeling van het kind. De nadruk ligt niet alleen op kennis vergaren maar ook op sociaal-emotionele vaardigheden. Ervaringen en belevingen van de kinderen zijn het uitgangspunt voor het onderwijs.
In het secundair onderwijs is er één Freinetschool binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
Een particuliere school kan een goede oplossing zijn voor een kind met dyslexie. Reguliere scholen hebben vaak grote klassen, waardoor weinig plaats is voor individuele begeleiding. Op een particuliere school daarentegen zijn kleine klassen het uitgangspunt. Daardoor is veel meer individuele aandacht mogelijk.
Agora onderwijs is een vorm van gepersonaliseerd leren. Het is volledig maatwerkonderwijs. De leervraag van de leerlingen staat centraal, hun nieuwsgierigheid is leidend. Dat betekent niet dat elk kind zelf maar kiest wat het leert.
Elke school is gaarne bereid om nader in te gaan op uw serieuze belangstelling in het Freinetonderwijs. Klik op het kaartje voor Freinetscholen in België en Nederland. Het overzicht met de adressen van de scholen in België zijn verdeeld in vier (regio's).
Leren op een Steinerschool is een niet-competitieve activiteit . Er worden geen cijfers gegeven op het basisniveau; de leraar schrijft aan het einde van elk schooljaar een gedetailleerde evaluatie van het kind. Het gebruik van elektronische media, met name televisie, door jonge kinderen wordt sterk afgeraden op Steinerscholen.
Rudolf Steiner (1861-1925) is vooral bekend als de grondlegger van de antroposofie. Daarnaast ontwikkelde hij een unieke pedagogische visie die bekend staat als de Waldorf-onderwijsmethode. Een belangrijk uitgangspunt van Steiner is dat elk kind uniek is en de gelegenheid moet krijgen om zich volledig te ontplooien.
Steiner geloofde dat blootstelling aan ervaringen uit het echte leven, zoals koken, schoonmaken, naaien en tuinieren, bijdroeg aan een gevoel van welzijn en veiligheid. Hij stelde dat er geen essentiële grenzen waren aan menselijke kennis, en dat het onderwijzen van de wil en gevoelens van een leerling net zo belangrijk is als intellectuele vooruitgang.
Buitengewoon onderwijs type 9 is uitsluitend voor leerlingen met de diagnose autismespectrumstoornis die geen verstandelijke beperking hebben. Centraal in de werking zijn voorspelbaarheid, duidelijkheid en een gevoel van veiligheid. Zowel voor de omgeving als voor de manier van lesgeven zijn dat de aandachtspunten.