Met kwantitatieve gegevens kunt u de algemene conclusies van uw onderzoek onderbouwen, terwijl de kwalitatieve gegevens u de details en diepgang bieden om de implicaties hiervan te doorgronden. Om beide methoden optimaal in te zetten in uw enquêtes is het belangrijk dat u de verschillen tussen deze methoden begrijpt.
Bij kwalitatief onderzoek verzamel en analyseer je niet-numerieke data (zoals tekst, video of audio) om concepten, meningen of ervaringen (beter) te begrijpen. Je kunt dit type onderzoek gebruiken om inzicht te krijgen in een al vastgesteld probleem of om ideeën op te doen voor nieuw onderzoek.
Met kwantitatieve data kun je gemiddelden berekenen, de variantie (standaarddeviatie) bepalen, frequenties van antwoorden tellen of de gegevens in percentages verdelen. Resultaten van een kwantitatief onderzoek worden vaak weergegeven in tabellen of grafieken.
Kwantitatief onderzoek gaat om kwantiteiten, oftewel hoeveelheden. Deze worden soms in absolute aantallen uitgedrukt, maar vaker in procenten. Dit soort onderzoek wordt gebruikt om harde feiten te presenteren en daar conclusies uit te trekken.
Voorbeelden van onderzoeksvragen die door middel van kwantitatief onderzoek beantwoord worden: Wat is het effect van project X op doelgroep Y?In hoeverre zijn bezoekers/deelnemers tevreden?Verandert de houding t.o.v. onderwerp X bij doelgroep Y?
Kwantitatief onderzoek doe je meestal met een enquête of vragenlijst met korte antwoordmogelijkheden. Denk aan antwoordopties zoals 'ja' of 'nee', of een schaal die loopt van 'helemaal mee eens' tot 'helemaal mee oneens'. De enquête neem je online, telefonisch of schriftelijk af.
Je kiest voor kwalitatief onderzoek als je inzicht wilt krijgen in het hoe en waarom. Stel dat een organisatie je vraagt om de klanttevredenheid in kaart te brengen en er is geen informatie beschikbaar hoe de klant de dienstverlening nu ervaart. Dan heeft het geen zin om een kwantitatieve enquête op te stellen.
Aantal respondenten bij conceptonderzoek
Voor conceptonderzoek kunnen kwantitatieve methoden zoals online enquêtes worden gebruikt. Een steekproef van 100 tot 200 respondenten is dan vaak voldoende om een betrouwbare vergelijking te maken tussen de concepten.
Hoeveel interviews zijn er nodig om een goed beeld te krijgen? Bij kwalitatief marktonderzoek zijn steekproeven van 12, 15 of 20 respondenten gebruikelijk. Grotere steekproeven zijn een uitzondering. Die kleine steekproeven wekken meestal verbazing.
Het doel van kwalitatief onderzoek is ontdekken hoe mensen over een bepaald onderwerp denken en waarom. Daar komen patronen uit voort die de basis voor een hypothese kunnen vormen.
Ga je kwalitatief en kwantitatief onderzoek combineren, dan is het verstandig om dit parallel aan elkaar of ná elkaar uit te voeren, zodat de onderzoeken elkaar kunnen aanvullen. Let er wel op dat je kwalitatieve resultaten niet als kwantitatieve resultaten gaat interpreteren en andersom.
Een kwantitatief onderzoek kenmerkt zich door een gestructureerde vragenlijst, met vooral gesloten vragen. Om de resultaten te kunnen kwantificeren krijgen alle respondenten in de doelgroep in principe dezelfde vragen voorgelegd.
Daar waar je bij kwantitatief onderzoek op zoek bent naar cijfermatige gegevens, zijn meningen en motivaties juist de focus bij kwalitatief onderzoek. Dit levert een verschil in vraagstelling en onderzoeksmethodiek op.
Kwalitatief onderzoek is erg intensief. Het kost veel tijd. Het houden, verwerken en analyseren van één interview kan bijvoorbeeld al acht uur in beslag nemen.Het veldwerk van een volledig onderzoek alleen al kan een half jaar duren.
Steekproefgrootte hangt af van 'verzadiging'
“In tegenstelling tot kwantitatief onderzoek gaat het bij kwalitatief onderzoek niet om grote aantallen. Vaak weet je bij kwalitatief onderzoek zelfs niet van tevoren hoe groot je steekproef zal zijn. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit.
Doorgaans gebruik je geen steekproef als je kwalitatief onderzoek verricht. Ook gebruik je nooit een steekproef als je onderzoekspopulatie zo klein is dat je simpelweg alle personen die hiertoe behoren kunt ondervragen. Dit is mede afhankelijk van je onderzoeksmethode.
Kwalitatief onderzoek en kwantitatief onderzoek in de praktijk. Een kwalitatief onderzoek doe je met diepte-interviews of groepsgesprekken.
Bij kwantitatief meten wordt het meetresultaat uitgedrukt met getallen: een aantal keren een vooraf gekozen maateenheid. Het besluit wordt gevormd op basis van de vergelijking van twee of meerdere getallen (aantal keer maateenheid).
Als je zowel kwalitatieve als kwantitatieve dataverzamelingsmethoden in je onderzoek toepast, dan spreekt men van 'mixed methods'. Je combineert bijvoorbeeld een literatuuronderzoek (kwalitatief) met een enquête of experiment (kwantitatief) om informatie te vergaren voor de beantwoording van een deelvraag.
Dit type onderzoek is meestal kwalitatief van aard, maar een exploratief onderzoek met een grote steekproef kan ook kwantitatief zijn. Vaak maak je hiervoor gebruik van de Grounded theory-methode.