Hoe vaak invetten? Afhankelijk van de kwaliteit van je kettingspray! Maar ongeveer elke 300 km insmeren én na een regenbui is een goede richtlijn. Doe dit na een rit zodat de ketting warm is en het vet goed kan hechten.
Het is voor de hand liggend, maar kettingvet smeert je ketting. Doordat het smeermiddel zich aan je ketting hecht zorgt het er voor dat het deel tussen de ketting en de tandwielen soepel loopt. Daarnaast zorgt kettingvet ervoor dat de schakels van de ketting en de rubberen ringen die er tussen zitten gesmeerd blijven.
Spray de velgen & kettingreiniger op de kettingborstel en zet deze op je ketting. Draai je band rond zodat je je hele ketting raakt. Je kan ook kleine stukjes borstelen en daarna pas je band draaien. Spoel je velg hierna af met veel water, bijvoorbeeld met een gieter of tuinslang.
Een kettingsetje gaat ongeveer tussen de 20.000- en 35.000 km mee. Soms langer en soms korter afhankelijk van de berijder. Een ketting smeer je aan de binnenkant en ongeveer om de 300km bij droog weer. Rij je in de regen dan mag je iets vaker smeren.
Om te controleren of de ketting versleten is, trekt je aan de ketting op het achter-tandwiel aan de achterzijde. Als je de ketting 1 cm of meer kunt optillen, is deze versleten en moet deze zo snel mogelijk worden vervangen. Tanden kunnen afbreken als de ketting te los zit of als de schakels te strak zitten.
Meten doe je door een schuifmaat te gebruiken. Zet de binnenpootjes op 118 mm. Dan zet je hem tussen de schakels en duw je hem uit, tegen de rollertjes aan. Komt ie dan boven de 120,5 mm dan is je ketting versleten.
De Bike7 Clean vinden wij bij uitstek de beste kettingreiniger. Je kunt echt in één handomdraai je fietsketting schoonmaken! Het beschadigt de lak en onderdelen niet en verwijdert zelfs hardnekkig vuil, zoals modder.
Misschien wel de bekendste motorkettingspray uit deze lijst. Erg bekend van zijn positieve reviews in bijvoorbeeld het Motorrad tijdschrift. De S100 spray is te gebruiken voor diverse omstandigheden. De PTFE in de spray zorgt voor een lage frictie zodat de ketting langer meegaat.
Bij een X of O-ringenketting zijn de schakels met kleine rubber ringen afgedicht en gevuld met special vet. Vuil en vocht kunnen zo niet tussen de schakels komen waardoor de levensduur van een ketting flink langer wordt. Maar ook een O-ringenketting heeft onderhoud nodig.
Normaliter wordt geadviseerd om een ketting na 3.000 kilometer te vervangen, maar met goed onderhoud kan je dit oprekken tot 5.000 kilometer. Uiteraard is het ook van belang hoe vaak jij in natte of vieze omstandigheden traint. Het enige wat je hiervoor moet doen, is je racemonster in topvorm houden.
Dankzij de handige witte kleur kun je tijdens het aanbrengen eenvoudig zien waar je gebleven bent. Zuinig in gebruik, geschikt voor O/X/Z kettingen. Kenmerken: Heeft een uitstekend kruipvermogen, hierdoor hoef je minder vaak te smeren en daardoor is de S100 Witte Kettingspray zuinig in gebruik.
Een fiets ketting smeren WD40 is niet verstandig! De vette eigenschappen van dit product hebben nadelige effecten op jouw fietsketting.
Productbeschrijving. WD40 Degreaser is een snelwerkende, sneldrogende ontvetter, die vet, vuil en modder verwijdert. Laat geen resten achter.
Het gaat allemaal heel eenvoudig. Eerst plaats je je fiets op een standaard. Dat maakt het met een fietsketting reiniger reinigen toch al wat eenvoudiger. Vervolgens zet je gewoon even het bakje op de ketting, vul je het met de ontvetter en maak je zo'n 30 omwentelingen opdat het goed zijn werk kan doen.
Áls je een nieuwe ketting wilt ontvetten, leg je 'm in een bakje wasbenzine. Even schudden, en laten uitlekken. Verder zullen de voors en tegens wel weer vrolijk over elkaar heen buitelen.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen. Let wel, dit is slechts een richtlijn.
Vaak hoef je je kettingblad pas na ongeveer vijf fietskettingen te vervangen, maar dat hangt uiteraard wel af van welk merk de bladen zijn en van de (weers)omstandigheden. Je kunt ook regelmatig checken of je kettingbladen aan vervanging toe zijn.
Een Campa of TA Specialites groot voorblad gaat ca. 12.000 km mee.
In geval van kettingen is goedkoop waarschijnlijk duurkoop. Er zijn tal van goedkopere merken, maar als je dan om de 10.000 km je ketting moet vervangen dan is het uiteindelijk toch duurder. Ik denk dat je moet rekenen op een bedrag tussen de 200 en 250 euro inclusief montage.
Een uitzondering hierop is de motorcross, hierbij slijt het voortandwiel zo snel door het kleine aantal tanden t.o.v. van het grote achtertandwiel, dat vaak de ketting en het achtertandwiel 2 keer zo lang mee gaan als het voortandwiel.