Als je de katalysator verwijderd hebt, kom je niet door de APK-keuring heen. Zo'n rechte pijp naar buiten zorgt echter wel voor meer vermogen “hoe minder obstakels de uitlaatgassen tegenkomen, hoe makkelijker de motor 'uit kan ademen'”, legt de leraar uit.
Ten derde, en sterk samenhangend met de eerste twee, is het rijden zonder katalysator verboden. Zonder goed functionerende katalysator komt uw auto simpelweg niet door de keuring. In Nederland is de zogenaamde viergastest een verplicht onderdeel van iedere keuring.
Re: Kat leeg maken
Precies, een katalysator leeghalen zorgt ervoor dat de uitlaatgassen in die lege ruimte snelheid verliezen omdat ze van een kleine buis in een grote opvangkamer belanden. Oftewel vermogensverlies.
Vooral hybride auto's zijn populair bij katalysatordieven. Deze bevatten vaak nog meer edelmetalen en omdat de auto zuiniger is, blijft de katalysator schoner en levert hij meer geld op. Vooral de Toyota Prius, Honda Civic en Honda Jazz zijn populaire doelwitten.
De downpipe is het deel pijp dat tussen de turbo en de uitlaat in zit, in veel gevallen zit hier ook het roetfilter en katalysator geplaatst. Voor motoren met een turbo levert het aanpassen van dit deel van de uitlaat het grootste verschil in vermogen op.
Naast het verhoogde reactievermogen van uw turbo, kun je een toename van 15 tot 20 PK en koppel verwachten. Een Armytrix downpipe zorgt er dus voor dat er meer en gemakkelijker lucht in de motor kan komen.
Met een spaghetti uitlaat spruitstuk, midden demper, eind demper en in combinatie met een katvervanger ofwel het gehele sportuitlaten systeem kan bij een normale benzine motor zo,n 5 a 15% vermogenswinst te behalen zijn.
Door onze jarenlange ervaring in katalysator recycling krijgt u altijd een actuele en betrouwbare prijs voor uw oude katalysator terug. Afhankelijk van het automerk en type ontvangt u tussen de 150-900 euro voor uw katalysator.
Binnenin een katalysator zit monoliet. Monoliet is een keramisch materiaal dat is opgebouwd uit heel veel kleine vierkantjes (een soort honingraatstructuur). Het monoliet is geïmpregneerd met verschillende edelmetalen, zoals platina, rodium en palladium (je treft in een katalysator dus geen goud aan).
Platina en palladium
Deze edelmetalen zorgen ervoor dat de schadelijke uitlaatgassen van de motor niet in het milieu komen, maar zijn ook veel geld waard. De prijs van een kilo palladium is in vijf jaar tijd verviervoudigd en bedraagt nu rond de 55.000 euro. Katalysatoren bevatten ook goud en rodium.
Met een kapotte katalysator mag u nooit te lang doorrijden. Om te beginnen vormt dit een gevaar voor het milieu en bovendien gaat de motor vroeg of laat in de “noodgevalmodus”. Ook het verwijderen van een kapotte katalysator en dan zonder verderrijden is geen goed idee.
Afhankelijk van het merk en type kan u tussen de 150 en 900 euro krijgen voor een katalysator en je krijgt direct uitbetaald!
WAAROM IS EEN KATALYSATOR GELD WAARD? Katalysatoren zijn geld waard omdat wij het frame eruit halen en het flinterdunne laagje platinum en palladium scheiden van het ijzer. Deze edelmetalen zorgen ervoor dat de schadelijke uitlaatgassen van de motor niet in het milieu komen, maar zijn ook veel geld waard.
Als je auto alleen WA verzekerd is, dan is een gestolen katalysator niet gedekt. Ook bij een WA+ of allrisk-verzekering is het lastig. Deze dekken diefstal van en inbraak in je auto. Maar ja: je auto wordt niet gestolen (alleen een onderdeel) en er wordt niet ingebroken in je auto.
Een katalysator gaat gemiddeld tussen de 80.000 en 150.000 km mee. Wanneer de katalysator niet meer werkt, functioneert het reinigingssysteem niet meer. Dit heeft twee nadelige gevolgen: De schadelijke stoffen worden niet meer geneutraliseerd, wat slecht is voor het milieu.
De kosten voor het vervangen van de katalysator kost voor een gemiddelde auto €250,- / € 350,-. Natuurlijk is dit moeilijk te zeggen, dit varieert per type, model en bouwjaar van de auto. Wat de vervanging van de katalysator uiteindelijk in totaal gaat kosten kan eventueel oplopen.
De katalysatordiefstal heeft twee 'zwakke plekken': de auto moet opgekrikt worden en de dieven willen natuurlijk niet gezien worden. Probeer je auto daarom op een drukke plek te parkeren, of op een plek waar opkrikken lastig gaat. Daarnaast is – indien mogelijk – parkeren in een afgesloten garage natuurlijk ideaal.
Ongeveer 16.100 dollar of ruim 13.200 euro: zoveel moet je vandaag op tafel leggen om 1 ounce (zowat 30 gram) rodium te kopen, meer dan het dubbele van de prijs begin 2020. Daarmee is het momenteel het duurste edelmetaal ter wereld, veel duurder dan goud, palladium en platina.
Rhodium dient als legeringselement voor platina en palladium; het maakt deze metalen harder. Je vindt rhodium ook in de contactpunten van bougies, temperatuursensoren en sieraden. Het meeste rhodium wordt gebruikt als katalysator. In de uitlaat van auto's, maar ook in de chemische industrie.
Met een gegraveerd kenteken of VIN-nummer is de katalysator bij een eventuele diefstal makkelijker te herkennen. Het maakt de pakkans voor dieven ook hoger, waardoor je auto dus minder interessant wordt.
Veel mensen denken dat een het roetfilter en de katalysator dezelfde werking hebben, maar dit is zeker niet het geval. Beide onderdelen zijn ontwikkeld om schadelijk uitlaatgassen de verminderen. Op den duur raakt een katalysator vervuild. U kunt een katalysator zelf reinigen met een Lindemann Service Cleaner Benzine.
Is een katalysator verplicht? Sinds 1992 is een katalysator verplicht voor nieuwe auto's in Nederland. Auto's die op brandstoffen rijden (zoals benzine, diesel en LPG) stoten schadelijke uitlaatgassen uit. Om deze vervuiling te verminderen zijn katalysatoren verplicht gesteld.
Veruit de goedkoopste oplossing voor meer geluid en vermogen is het verwijderen van onderdelen uit je uitlaatsysteem. Hoe minder obstakels in je uitlaatsysteem, hoe meer geluid en hoe beter de 'flow'. Echter mag je in Nederland niet alles zomaar uit je uit je uitlaatsysteem slopen, oftewel straightpipen.
Het enige wat je nodig hebt is een gebruikte (of nieuwe) binnenband. Schuif je een stuk van die binnenband, zo'n vijftien centimeter, over de uitlaat, dan wordt je getrakteerd op een diepere ronk. Wil je helemaal loos gaan, dan knip je er nog een stuk af om dat echte race-uitlaat geluid te krijgen.
Zonder middendemper is het geluid scherper. Middendempers dempen de hogere geluiden, einddempers de lage, zoals Kreidler al schreef.