Problemen met leren kunnen allerlei oorzaken hebben.Van een te hoog schoolniveau, tot een verkeerde leerstrategie, tot dyslexie tot depressie. Alles heeft invloed op de schoolresultaten van het kind. Wanneer concentratieproblemen de meeste last veroorzaken is het aan te raden om hier verder te lezen.
Leer elke dag een paar keer iets. Dat werkt beter dan alles in één keer uit je hoofd leren. De kans dat je het de lesstof dan echt hebt opgeslagen in je brein, is heel erg klein. Bedenk en ontdek bij stampwerk eerst wat je al weet en probeer daarna te begrijpen wat er precies met de lesstof wordt bedoeld.
Moeite om ergens mee te beginnen komt vaak doordat we sterke gevoelens of gedachtes ervaren die ons tegenhouden. Wat maakt het ook zo belangrijk om eerst goed voor jezelf vast te stellen wat er nu bij jou op dit moment plaatsvindt.
Je brein blijkt namelijk veel beter de leerstof op te kunnen nemen, als je binnen je werktijd regelmatig een pauze houdt. Wat is regelmatig pauze houden? De één kan wat langer geconcentreerd werken dat de ander, maar het is belangrijk dat je niet langer dan 45 minuten achter elkaar werkt.
De universitaire richtlijn ligt op 40 à 50 uren per week
Op een gewone dag volstaan 8 uur, zoals op een normale werkdag. Althans tijdens het semester. In de examens zelf is het anders. In de examens kan je beter 10 uur per dag studeren.
Bedenk eens wat jou kan aanzetten om iets te doen, ook al is het moeilijk om te doen. Misschien kan je een vriend of een familielid vragen om je motiverende berichten te sturen, of laat die persoon je ter verantwoording roepen… Het kan helpen afspraken te maken met studiegenoten om samen, op afstand, te studeren.
Je onderhoudt je hersens. Nieuwe dingen leren laat je hersenen op een hoog niveau functioneren. Je zult je geheugen en je vermogen om te leren verbeteren. Dus, het maakt niet uit hoe oud je bent, je kunt altijd je hersenkracht versterken!
Concentreren kun je leren door jezelf nieuwe gewoontes aan te leren. Gewoontes waardoor jij je beter kunt concentreren.Je brein kiest vaak voor automatisch gedrag, ook als dit helemaal niet zo handig is. In deze les leer je hoe dit werkt in je brein en denk je na over welke gewoonte jij zou willen veranderen.
Waar komt het gebrek aan motivatie vandaan? Mensen kunnen slecht gemotiveerd raken vanuit een te hoge of te lage lichamelijke opwinding. Beide storingen gaan gepaard met lichamelijke en geestelijke ongemakken, zoals gevoelens en emoties.
- Manier van werken controleren. Op het moment dat je een goede manier hebt ontwikkeld en iets terugkrijgt voor de energie die je erin stopt, zal je voortaan meer onbewust gemotiveerd zijn. - Belangstelling voor een onderwerp opwekken.
Tijdens een hoge activiteitsgraad kan je brein meer en beter informatie opslaan. Volgens de Amerikaanse socioloog Mariah Evans kan je het best studeren tussen de late voormiddag en de avond: tussen 11u en 21u30. Vroeg starten is dus niet persé beter. Als je te moe bent, kan je niet vlot werken en word je gefrustreerd.
Wie zijn brein geen rust gunt, zal ook niets meer onthouden, zo simpel is het. Plan dus elk uur tot maximaal elke twee uur een pauze van ongeveer een kwartier. 's Middags en voor het slapengaan kan je best wat langer afleiding zoeken. Pauzeer niet aan je bureau.
Een student kan gemiddeld vijf bladzijden verwerken per uur. Dit kan sneller of trager afhankelijk van de moeilijkheid van het vak. Als je dit vertaalt naar acht uur studeren (die richtlijn hanteren we bij Rebus), betekent dit dat je 40 bladzijden per dag kan studeren.