Probeer eerst eens uw telefoon opnieuw op te starten; Indien het probleem aanhoudt, probeer uw verbinding te maken met een andere lokale netwerkprovider. Stel uw netwerkverbinding in op 'handmatig' en selecteer een andere operator.
Stap 1: Mogelijk heb je je gebruikslimiet behaald. Hierdoor kun je niet bellen. In de e-mail die ik naar je heb gestuurd staat ook uitgelegd wat je kunt doen om deze blokkade weer te verwijderen. Stap 2: Controleer de algemene netwerk instellingen in je mobiele telefoon.
Goed nieuws! In de hele EU bel en internet je vanuit je bundel, op dezelfde manier en tegen dezelfde kosten als je dat gewend bent binnen Nederland. Op mijn buitenlandpagina vind je een overzicht van alle tarieven die gelden in het land waar jij heen gaat. Word je gebeld, dan is dit gratis.
Als je simkaart niet is aangemeld op het netwerk in het buitenland probeer dan via de instellingen een andere netwerk operator te selecteren om na te gaan of je daar wel bereik mee hebt. Kijk eventueel in de T-Mobile Toestelhulp. Of zet je telefoon even uit en weer aan.
Mogelijk is roaming uitgeschakeld op je toestel. Ga naar Instellingen > Mobiel netwerk > Opties mobiele data en schakel Dataroaming in.
Roaming uitzetten zorgt ervoor dat u controle krijgt over uw dataverbruik. Zo weet u zeker dat u niet per ongeluk over uw bundel heen gaat. Het overschrijden van uw databundel kan namelijk hoge kosten met zich meebrengen.
1. Vanaf het homescherm ga je naar 'Apps' → 'Instellingen' → 'Meer netwerken' → 'Mobiele netwerken'. 2. Vink Roaming aan of uit.
Maar wat is nou verstandig? Als roaming uit staat, kan je telefoon geen verbinding maken met het internet. Binnen de EU is het dus verstandig om aan te zetten, als je op reis gaat. Binnen de EU geldt je abonnement namelijk gewoon, en kun je internetten zoals je in Nederland ook doet.
Bent u op reis in een ander EU-land, dan hoeft u niet extra te betalen om daar uw mobiele telefoon te gebruiken. We noemen dit “roam like at home”.
Het netwerk is in de meeste landen niet zo sterk als het netwerk in Nederland. Het kan dus ook voorkomen dat er maar één provider is op een bepaalde locatie of dat er problemen zijn met het netwerk in het buitenland. Gelukkig heb je de mogelijkheid om een ander netwerk te selecteren.
Dekking mobiele netwerken
In Nederland zijn 3 aanbieders met een mobiel netwerk: KPN, Vodafone, T-Mobile. Providers als Ben, Hollandsnieuwe of Simyo hebben geen eigen netwerk. Zij gebruiken de netwerken van deze grote aanbieders.
Binnen de EU hoef je geen extra kosten te betalen voor roaming. Dat betekent dat je met je Nederlandse bundel kunt bellen en internetten in een ander EU-land. Je hebt dus geen extra kosten meer bovenop je abonnement. Vanaf 1 juli 2022 moet het bellen, sms'en en internetten net zo snel gaan als thuis.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
Om te kunnen bellen, sms'en en internetten in het buitenland, moeten je een paar dingen instellen: Op je telefoon moet roaming zijn ingeschakeld. In Mijn Simpel of de Mijn Simpel app moet de instelling 'Bellen, sms en internet in het buitenland' zijn ingeschakeld.
Toestel uit- en aanzetten
In veel gevallen is het probleem op te lossen door je telefoon opnieuw te starten. Druk de power-knop in tot de telefoon is uitgeschakeld of totdat je de optie "uitschakelen" krijgt. De vliegtuigmodus schakelt alle draadloze verbindingen uit. Zoals de bel-, wifi- en bluetoothverbinding.
Android. Ga naar Instellingen en vervolgens, onder het kopje Draadloos en netwerk, naar Meer en vervolgens Mobiele netwerken. Hier kunt u mobiel internet (gegevenstoegang) in het geheel uitzetten of alleen voor het buitenland (gegevensroaming).
Maakt u in het buitenland gebruik van uw mobiele telefoon, om te bellen, sms'en of internetten? Dan bent u aan het roamen. In de Europese Unie (EU) betaalt u voor roaming hetzelfde als in Nederland.
Controleer je instellingen. Internet in het buitenland werkt alleen als je data roaming hebt geactiveerd en je de juiste APN, het toegangspunt tot ons mobiele netwerk, gebruikt. Data roaming zet je aan bij de mobiele netwerkinstellingen op je telefoon. Controleer daar ook of de APN live.vodafone.com in je toestel staat ...
Apn instellen op Android
Open Instellingen en ga vervolgens naar 'Verbindingen > Mobiele netwerken > Namen toegangspunten. ' Hier vind je een lijst met bestaande apn's. Je kunt er voor kiezen eentje te bewerken met de juiste instellingen, of via het menu een nieuwe aan te maken.
Roaming in het buitenland: binnen EU. Sinds 15 juni 2017 zijn roamingkosten afgeschaft in de hele Europese Unie (EU). Dat betekent: géén extra kosten meer voor MB's of belminuten/SMS.
Roamingkosten zijn de kosten die je maakt als je in het buitenland via een ander mobiel netwerk belt, sms't of internet. Het zijn de kosten die jouw Nederlandse provider aan het plaatselijke netwerk moet betalen voor het gebruik daarvan.
'Roaming' staat altijd automatisch uit. Toch kan het voorkomen dat het per ongeluk is aangevinkt en niet meer is uitgezet. In Nederland is dat geen probleem, omdat onze providers hier gewoon een netwerk hebben en er dus geen roaming nodig is.
Die R staat voor roaming, en raoming is gebruik maken van een gasten netwerk. Als je eigen netwerk niet beschikbaar is, schakeld je telefoon over op een ander netwerk. Binnen Nederland zijn er voor roaming geen extra kosten aan verbonden.