U kunt 1 van volgende oplossingen proberen: Sluit uw browser volledig af en probeer opnieuw.Wis de geschiedenis van uw browser.Probeer aan te melden in een andere browser.
Procedure. Wanneer u de pin- en pukcode ontvangen hebt, maakt u een afspraak bij de dienst burgerzaken om de identiteitskaart te activeren. Bij het activeren van de kaart kan u de pincode wijzigen in een persoonlijke code.
Er zijn verschillende mogelijke oorzaken zijn voor de leesfout die u zelf kan controleren: Een antivirusprogramma blokkeert de toegang tot de eID. De kaart die u in de kaartlezer hebt gestoken is geen eID. Er is een slecht contact met de kaartlezer.
De besturingssystemen en browsers die ondersteund worden zijn: voor Windows 10 en 11: Edge, Mozilla Firefox en Google Chrome (Internet Explorer 11 wordt niet ondersteund) voor Mac OS Catalina, BigSur en Monterey: Safari, Mozilla Firefox en Google Chrome.
Bij het afhalen van uw eID in het gemeentehuis, kunt u uw pincode wijzigen. Kent u uw pincode niet meer of wilt u uw pincode deblokkeren (3 keer een foute code ingegeven), dan kunt u met uw pukcode (brief) op het gemeentehuis een nieuwe pincode aanmaken.
Kan ik mijn kaartlezer nog gebruiken? Ja, ook de vernieuwde eID heeft een contactchip. Die staat wel op de achterkant van je kaart. Je moet dus gewoon je kaart omdraaien als je hem in de kaartlezer steekt.
Soms ligt dit probleem bij de browser. Probeer even in te loggen met een andere browser of installeer de laatste nieuwe versie van de browser waarmee u initieel probeerde in te loggen. Als bovenstaande oplossingen niet werken, contacteer dan eerst uw ICT-dienst.
Dit is waarom installatie vaak niet lukt
Probeer alvast om deze dingen in acht te nemen als je de app installeert. Laat de nul weg in je telefoonnummer. Itsme registreert nummers met de landcode. Je toetst +32 in maar dan moet je wel de eerste 0 van je telefoonnummer laten vallen.
De eID kaartlezer wordt niet als een smartcardlezer herkend door uw besturingssysteem. Oplossing: Controleer of uw kaartlezer wordt herkend in Apparaatbeheer. Er is een probleem met de "Smartcard service" van Windows. Oplossing: Controleer of de "Smartcard service" actief is.
Op www.belgeid.be kan je de software voor de kaartlezer downloaden. Klik op de ACR38 kaartlezer. Onderaan de pagina kan je het Mac installatiebestand downloaden. Dubbelklik op het gedownloade bestand en dubbelklik opnieuw op acsccid_installer.
itsme® is nu klaar voor gebruik.
Het gebruik van itsme® maakt het mogelijk om toegang te krijgen tot de dossiers in mijnWGK zonder gebruik te moeten maken van een kaartlezer, en dit niet alleen op je pc of laptop, maar ook op een tablet of een smartphone.
U kunt een paspoort of ID-kaart niet verlengen. U moet steeds een nieuw reisdocument aanvragen. Vanaf 18 jaar hoeft u maar eens in de 10 jaar een nieuw paspoort of ID-kaart aan te vragen. Voor kinderen onder de 18 jaar zult u eens per 5 jaar een nieuw paspoort moeten aanvragen.
Open de itsme®-app op je smartphone en geef je telefoonnummer in. Geef het ontvangen token in (6 tekens) Je kan nu de 5-cijferige code ingeven die je ontvangen hebt via SMS. Kies een persoonlijke 5-cijferige code en bevestig.
Start de installatie van de eID software en volg de stappen op je scherm. Sluit je eID kaartlezer pas aan vanaf het moment dat de software hier om vraagt. Tot slot zal de installatieprocedure je vragen om jouw eID in de kaartlezer te plaatsen. Er zal een test uitgevoerd worden.
Een federaal token is een document met daarop 24 persoonlijke codes en uw naam. U kunt met uw token, net als met een elektronische identiteitskaart (eID), toegang krijgen tot bepaalde beveiligde online diensten van de overheid.
Procedure. Indien je 3x na elkaar de foutieve PIN code ingeeft van de identiteitskaart, dan is deze geblokkeerd, je kan deze terug heractiveren door middel van de PUK code. Heb je het document nog met de codes is er geen enkel probleem, kom met je identiteitskaart en de codes naar de dienst burgerzaken.
Wanneer u 3 maal de verkeerde pincode intoetst, zal uw betaalpas blokkeren. Neem in dat geval contact op met de bank die de betaalpas uitgegeven heeft. Is iemand anders op de hoogte van uw pincode? Dan is het verstandig om uw betaalpas te laten blokkeren.