Wanneer een bougie versleten is, dan kunt u dit vaak herkennen aan een aantal symptomen. Het meest voorkomende symptoom is een hapering van de ontsteking. En in sommige gevallen zal de auto zelfs helemaal niet meer starten. Voor de ontbranding van de motor zullen de bougies namelijk moeten vonken.
Kun je blijven rijden met kapotte bougies? Wanneer u denkt dat een of meerdere van uw bougies defect zijn, is het slim om dit zo snel mogelijk te laten repareren. Weliswaar kunt u zolang niet alle bougies kapot zijn nog blijven doorrijden, maar dit is niet bevorderlijk voor de staat (en waarde) van uw auto.
Een vervuilde of defecte bougie vonkt niet effectief, als gevolg waarvan je wagen traag reageert. De motor slaat af en stottert bij het starten. i Hoog brandstofverbruik: versleten bougies werken inefficiënte motorwerking in de hand, wat uiteindelijk tot een toename van brandstofverbruik en uitstoot leidt.
Neem een multi meter en zet deze op weerstand meten, op 20 K is goed. Raak nu met 1 van je pennen de bovenkant aan van de bougie, waar dus de bougiekabel op zit. Raak nu met de andere pen de elektrode van de bougie aan. Lees nu de waarde op de multimeter.
Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.
Met het juiste gereedschap is de vervanging van bougies ook voor doe-het-zelvers meestal geen probleem. Treden er toch problemen op, kan men zich eventueel met de vuistregels behelpen, maar let er wel op dat dit geen optimale oplossing is.
Gebruik een staalborstel om de bougie schoon te maken. Maak je bougie NOOIT schoon met schuurmiddel. Controleer vervolgens of de afstand tussen de elektroden goed is afgesteld.
Dit doe je door de bougie in de bougiekabel te klikken. Vervolgens kan je de zijkant van de bougie aarden door tegen iets van metaal te houden op je auto. Als je nu de startmotor laat ronddraaien (sleutel in contract en starten dus) zou de bougie moeten gaan vonken.
Het vervangen van de bougies kan binnen een half uur gedaan worden. Afhankelijk van de bougies zelf kosten ze tussen de 4 en 10 euro per stuk, hoewel er ook aanzienlijk duurdere bougies verkrijgbaar zijn. Vooral bij krachtige motoren kunnen individuele bougies tot wel 50 euro.
Het is aan te raden om de auto zoveel mogelijk te laten staan tot de reparatie. Als de bobine niet goed werkt, kun je onverbrande benzine in de katalysator krijgen. Deze kan hierdoor stuk gaan. Als je toch met de auto gaat rijden, houd de motorbelasting dan zo laag mogelijk.
Meestal ben je in totaal honderd a tweehonderd euro kwijt. Kies je ervoor om je bougiekabels en bougies zelf te vervangen dan ben je veel goedkoper uit. Bougies zijn al verkrijgbaar vanaf 1,50 euro per stuk, maar wil je echt goede bougies dan kan dat oplopen tot 15 euro per stuk. De bougiekabels kosten 40 tot 60 euro.
Koffiebruin en schoon
Zo moet je bougie eruit zien. Koffiebruin. Dit duid op een goed mengsel en goedeonsteking! Je bougie moet er in grote lijnen zo uit zien!
Als de motor van de auto niet op alle cilinders draait, is dit merkbaar aan een onrustig, schokkende lopende motor. Ook het vermogen van de motor zal sterk afnemen.
een bougie kan in principe binnen een minuut wel stuk gaan.. alleen al door bijv. verkeerd starten , maar kan ook andere oorzaken hebben zoals bijv. verkeerd afgesteld, versleten en/of slechte andere onderdelen die ervoor zorgen dat de bougie kapot gaat , of zoals hierboven , een verkeerd type bougie gebruiken...
De meeste startproblemen zullen namelijk door de accu worden veroorzaakt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals de weersomstandigheden, een versleten startmotor, defecte bougies of een verzadigd brandstoffilter. Ook kan het er aan liggen dat u simpelweg geen brandstof meer in uw auto heeft.
Versleten bougies kun je gemakkelijk herkennen, want ze veroorzaken tijdens het rijden duidelijke symptomen: de motor hapert of draait onrustig. het motorstoringslampje gaat branden. de auto trekt niet zo snel meer op.
De bougie is een onderdeel van het ontstekingssysteem van een verbrandingsmotor. De bougie ontsteekt het samengeperste lucht-brandstof mengsel in de verbrandingsmotor door middel van een elektrische vonk.
Zwarte bougies is teveel benzine of te weinig zuurstof... of ingeval van originele W* te hoog olie nivo.
Als je bobine goed werkt zul je blauwe vonken zien op de elektrode van de bougie als de auto word gestart, Als je geen blauwe vonk ziet kan je bobine stuk zijn. Deze moet je dan vervangen.
11.1 SCHADE AAN DE BOUGIE Een dikke ouderwetse bougie zet je met zo'n 25 à 35 Nm vast, maar als je dat bij een moderne bougie zal doen, dan heb je grote kans dat het keramisch gedeelte onder de kraag gaat scheuren. Dat zie je niet aan de buitenkant, want de kraag zit achter het metalen gedeelte.
De meeste fabrikanten geven een levensduur van 80.000 tot 100.000 km voor bobines aan.
Bij bol.com vind je veel verschillende soorten bougies, kijk goed welke bougies je nodig hebt en raadpleeg als je het niet weet de autohandleiding.
bougiedop EN kabel kun je tegelijkertijd los draaien uit de bobine , het makkelijkste is om even de bobine eraf te pakken , dan draai je de kabel er zo uit. bougiedop kun je er zo af en op draaien zonder iets los te halen verder..
Een bougie bestaat uit twee metalen contacten, die minder dan een millimeter van elkaar staan. Op deze twee 'elektroden' wordt een enorm hoge elektrische spanning van zo'n 30.000 volt gezet, waardoor een vonk overspringt, die het lucht-brandstofmengsel aansteekt.