Een vliegtuig heeft lucht nodig om te kunnen vliegen. Hoe hoger je komt hoe minder lucht er is. Dus kan het vliegtuig ook niet vliegen!
Lift. Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt 'opwaartse kracht' of de 'lift' waardoor een vliegtuig in de lucht blijft.
Het luchtruim boven Europa is zeer versnipperd, dat is met het blote oog niet te zien. Maar vliegtuigen vliegen niet in één rechte lijn door het luchtruim, ze moeten er kriskras doorheen. Dit zorgt voor langere vluchtroutes, die meer tijd, meer geld en meer CO2-uitstoot kosten.
In de lichte vorm, die meestal voorkomt, is het nauwelijks hinderlijk, maar wordt het zwaarder dan kunnen in het vliegtuig zelfs gewonden vallen. Als zulke zware turbulentie wat langer duurt, waan je je leven soms niet meer zeker. Toch zal een vliegtuig normaalgesproken niet uit de lucht vallen.
Sommige kleine vliegtuigen hebben een erg lage stall-snelheid. Als er genoeg tegenwind is kan zo'n toestel schijnbaar stil in de lucht hangen.
Vliegtuigen starten en landen in principe tegen de wind in. Hoe meer tegenwind, hoe eerder een vliegtuig van de startbaan opstijgt en hoe minder baanlengte er nodig is. Hetzelfde principe geldt voor de landing van een vliegtuig. Ook dat gebeurt tegen de wind in, zodat een vliegtuig niet met een te hoge snelheid landt.
250 km per uur
Zo'n groot vliegtuig heeft een hele lange startbaan nodig om zo hard te kunnen, wel 3 kilometer lang! Op een vliegdekschip heb je niet zo'n lange startbaan. Daarom kunnen grote vliegtuigen daar ook niet vanaf opstijgen.
De luchtvaartmaatschappij stelt in een verklaring dat iedereen weer in goede gezondheid is. De luchtzak of turbulentie deed zich voor op een hoogte tussen de 7000 en 12.000 meter waar warme, koudere lucht raakt.
Als het op luchtvaartveiligheid aankomt, zijn opstijgen en landen twee van de meest kritische fases van een vlucht. Beide momenten vereisen een hoog niveau van concentratie, nauwkeurigheid en samenwerking tussen de piloten en de luchtverkeersleiding.
Vliegtuigstrepen zijn kunstmatige wolken, veroorzaakt door de uitstoot van waterdamp door vliegverkeer. Vliegtuigstrepen ontstaan door uitlaatgassen van vliegtuigmotoren. Deze uitlaatgassen zorgen voor een toename van waterdamp en roetdeeltjes op de vliegroute.
Het vliegtuig moet op grotere hoogte nog steeds hetzelfde aantal luchtdeeltjes raken om dezelfde luchtsnelheid te behouden als op een lagere hoogte. Dit gebeurt door ons steeds sneller door de lucht te verplaatsen ten opzichte van de grond. Voor een piloot is de luchtsnelheid het belangrijkst.
Als de luchtdruk in een cabine wegvalt, moet een vliegtuig snel omlaag. Commerciële passagiersvliegtuigen vliegen op zo'n tien kilometer hoogte. De lucht daar is heel ijl, zonder hulpmiddelen raak je na een halve minuut tot een minuut buiten westen.
Vuiltje aan de lucht
Daar komt bij dat de straalomkeerders alleen boven een bepaalde snelheid worden gebruikt, omdat er anders door de stuwkracht allerlei vuil in de motoren wordt gezogen. Dit vuil zorgt weer voor snellere slijtage van het toestel. Al met al, meer dan genoeg redenen om niet achteruit te rijden.
Je krijgt extra snel last van Hypoxia als je een lange tijd in een warme ruimte verblijft. Om flauwvallen en andere klachten te voorkomen, wordt daarom de temperatuur in vliegtuigen een paar graden kouder dan gemiddeld gehouden.
Prepare for Landing / Prepare for Takeoff
Wanneer vóór het opstijgen "Prepare for Takeoff" of vóór het landen "Prepare for Landing" over de boordluidsprekers klinkt, is dit in luchtvaarttermen een teken dat het cabinepersoneel alle veiligheidsgerelateerde taken snel en nauwgezet moet uitvoeren.
Een vliegtuig is niet gemaakt om lang stil te staan. De motoren en de banden kunnen hier niet tegen. Een vliegtuigmotor heeft olie nodig om in goede conditie te blijven. Om alle onderdelen te smeren worden de vliegtuigen in ieder geval iedere tien dagen uitgepakt en opgestart.
Kan een vliegtuig opstijgen en landen met onweer? Ja, een vliegtuig kan in de meeste gevallen gewoon opstijgen en landen met onweer. Luchtvaartmaatschappijen hebben strenge veiligheidsprotocollen die worden gevolgd om de veiligheid van passagiers en bemanning te waarborgen.
Hoe hoger het vliegtuig vliegt, des te lager de luchtdruk in het vliegtuig. Ons lichaam bestaat voor een deel uit gas en dat kan uitzetten als de druk lager is. De een is er gevoeliger voor dan de ander, maar het kan zorgen voor een opgeblazen gevoel, buikpijn en soms zelfs constipatie.
Opstijgen of landen tijdens slecht weer kan erg lastig zijn voor piloten. Want zij moeten hun vliegtuig veilig in de lucht brengen of op de grond zetten. Slecht zicht, windvlagen of een gladde landingsbaan werken dan niet echt mee.
Hoe vaak stort er een vliegtuig neer? Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
Deze soort turbulentie is vrij makkelijk te voorspellen. Piloten bestuderen voorafgaand aan een vlucht de weersvoorspellingen en weten dus vaak wel waar en wanneer ze turbulentie kunnen verwachten. Tijdens de vlucht hebben ze ook nog eens contact met de luchtverkeersleiding en collega's in andere vliegtuigen.
Op 23 mei 2021 werd Ryanair-vlucht 4978 van Athene naar Vilnius gedwongen om te landen op de luchthaven van het Wit-Russische Minsk omwille van een valse bommelding. Na deze landing werd een van de passagiers, Wit-Russisch oppositielid Roman Protasevitsj gearresteerd, waarna het vliegtuig kon doorvliegen.
Piloten hebben een navigatiesysteem om hun route in de lucht te bepalen. Maar ze worden ook altijd bijgestaan door mensen op de grond, luchtverkeersleiders. Als je met de auto op vakantie gaat, kunnen je ouders gewoon de tomtom gebruiken, een navigatiesysteem. Piloten hebben ook een navigatiesysteem.
De kleine luchtvaart is vliegverkeer dat op zicht vliegt. Deze vliegtuigen moeten in dichtbebouwde gebieden, het havengebied of het industriegebied minimaal 300 meter boven de hoogste hindernis vliegen.Boven landelijk/natuur gebied, zowel boven land als boven water, geldt een minimale hoogte van 150 meter.
Een vliegtuig daalt ongeveer 300 meter (1000 voet) per minuut. Voor een daling vanaf 10 kilometer in een rechte lijn naar zeeniveau heb je dus een half uur nodig. De daling vindt vaak in stappen plaats, dus in werkelijkheid heb je nog meer tijd nodig. Op tijd beginnen met dalen is dus belangrijk.