Daar komt bij dat de straalomkeerders alleen boven een bepaalde snelheid worden gebruikt, omdat er anders door de stuwkracht allerlei vuil in de motoren wordt gezogen. Dit vuil zorgt weer voor snellere slijtage van het toestel. Al met al, meer dan genoeg redenen om niet achteruit te rijden.
Bijgeloof zorgde ervoor dat in sommige vliegtuigen geen rij 13 bestaat. Maar Ilias legt uit dat we bij TUI fly wel degelijk een rij 13 hebben. “Alleen heb je op die rij geen raampje, want daar loopt het aircosysteem langs naar boven.”
Van de gate naar de startbaan
Daarnaast maakt dit veel herrie en er komt veel CO2 uitstoot bij kijken, wat ongewenste extra vervuiling veroorzaakt. Om het vliegtuig op de startbaan te krijgen zonder dat het vliegtuig hier zelf moeite voor hoeft te doen heeft het toestel een duwtje nodig, wat een pushback wordt genoemd.
KLM heeft vliegtuigen zonder rijnummer 13, aangezien er het gehele jaar door talloze passagiers zijn die een stoel op rij 13 weigeren. Op die manier voorkomt de luchtvaartmaatschappij dat passagiers in paniek raken of stennis gaan schoppen zodra ze merken dat ze op rij 13 zitten.
Vluchtduur. Hoelang wil je vliegen? De genoemde tijd is met de motor aan, dus inclusief het taxiën. De eventuele theorieles (zie hieronder) heeft vanzelfsprekend geen invloed op de vluchtduur.
Prepare for Landing / Prepare for Takeoff
Wanneer vóór het opstijgen "Prepare for Takeoff" of vóór het landen "Prepare for Landing" over de boordluidsprekers klinkt, is dit in luchtvaarttermen een teken dat het cabinepersoneel alle veiligheidsgerelateerde taken snel en nauwgezet moet uitvoeren.
Voor vertrek voert de piloot het vertrekpunt en de bestemming in in de 'vluchtcomputer'.De computer weet dan welke 'luchtsnelweg' er genomen moet worden. Dit is het vluchtplan. De piloot geeft dit plan door aan de verkeersleiding en zij beslissen of en wanneer er vertrokken kan worden.
Volgens Lufthansa is nummer 17 een pechnummer in Italië en Brazilië. Vandaar dat Alitalia ook geen rijen 13 en 17 heeft, maar opvallend genoeg maken ze zich bij het Braziliaanse TAM er niet druk om. Na het raadplegen van de zogenaamde seatplans valt op te maken dat TAM zowel rij 13 als 17 heeft.
Geluidcontouren zijn zones rond het vliegveld waar tijdens een langere periode een bepaalde hoeveelheid geluid is. Het gebied van de luchthaven en de directe omgeving is de zone met het meeste lawaai. Hoe groot die zone is, hangt af van: het aantal vliegtuigbewegingen (als een vliegtuig start of landt);
Wie verzekerd wilt zijn van plekken naast elkaar in het vliegtuig doet er goed aan om vooraf stoelen te reserveren. Zo weet je simpelweg meteen waar je aan toe bent. En doe je dit op tijd dan ben je doorgaans verzekerd van plaatsen naast elkaar in het vliegtuig.
Sommige kleine vliegtuigen hebben een erg lage stall-snelheid. Als er genoeg tegenwind is kan zo'n toestel schijnbaar stil in de lucht hangen. Effectief stilhangen doen vliegtuigen niet, alleen al omdat de tegenwind die ze op die hoogte ervaren niet constant is.
Een vliegtuig is niet gemaakt om lang stil te staan. De motoren en de banden kunnen hier niet tegen. Een vliegtuigmotor heeft olie nodig om in goede conditie te blijven. Om alle onderdelen te smeren worden de vliegtuigen in ieder geval iedere tien dagen uitgepakt en opgestart.
Lift. Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt 'opwaartse kracht' of de 'lift' waardoor een vliegtuig in de lucht blijft.
Er is een minimale hoogte waarop militaire vliegtuigen en helikopters moeten vliegen. Militaire vliegtuigen mogen boven Nederland niet lager dan 360 meter vliegen.Helikopters mogen niet lager vliegen dan 50 meter.Propellervliegtuigen mogen niet lager dan 300 meter.
Voor de meeste beenruimte kunt u het beste voor de stoelen op rij 16 en rij 32 kiezen. Wilt u voorkomen dat de maaltijd van uw voorkeur op is? Kies dan voor de stoelen A16 en L16, dan krijgt u als allereerste eten en drinken.
Om bij de eersten te zijn bij het verlaten van het vliegtuig, zit u best links vooraan. Bij de ontscheping verlaten de passagiers die vooraan zitten als eersten het vliegtuig en de loopbrug staat bijna altijd aan de linkerkant.
Het snelste passagiersvliegtuig ter wereld is momenteel de Boeing 747-8i, met een topsnelheid van ongeveer 1.062 km/u. De gemiddelde snelheid van een gewoon passagiersvliegtuig is daarentegen maximaal 900 km/u.
250 km per uur
Zo'n groot vliegtuig heeft een hele lange startbaan nodig om zo hard te kunnen, wel 3 kilometer lang! Op een vliegdekschip heb je niet zo'n lange startbaan. Daarom kunnen grote vliegtuigen daar ook niet vanaf opstijgen.
Als u recreatief wilt vliegen, moet u een bewijs van bevoegdheid voor recreatief vlieger (Recreational Pilot Licence, RPL) hebben. Om een RPL te krijgen, moet u minimaal 16 jaar zijn en medisch goedgekeurd. Ook moet u het theorie-examen en praktijkexamen halen.
Met 16 jaar mag je je eerste solo vlucht doen. Je moet 17 jaar oud zijn om een praktijkexamen PPL te doen. Ben je zwaarder dan 90 kilo, bel ons dan eerst op.
Afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij mag je tussen de 5 en 14 kilo handbagage meenemen. Wil je geen risico nemen? Dan zit je bij 8 tot 10 kilo handbagage in de meeste gevallen veilig. De standaard maximale afmetingen van handbagage zijn 55x25x35 cm of 55x20x40 cm (lengte x breedte x hoogte).
Tijdens de nachtelijke operaties gebruiken de piloten nachtkijkers of night vision goggles.
Check je salaris!
De meerderheid van Piloten e.d. verdient een salaris tussen € 2.648 en € 6.636 per maand in 2023. Een maandloon voor beginnende Piloten e.d. varieert van € 2.648 tot € 3.982. Na 5 jaar werkervaring zal hun inkomen tussen € 3.144 en € 4.871 per maand liggen.
Midden jaren 1990 hanteerden de meeste maatschappijen een omdraaitijd van 45 tot 50 minuten voor de kleinere types zoals de Airbus A320, Boeing 737 en Fokker 100. Inmiddels is dit bij “low-cost” maatschappijen teruggebracht tot 30 minuten.