Bij de meeste ouders in het onderzoek van het Nibud uit 2014 blijkt de leeftijd van hun kind(eren) en hun maandinkomsten geen invloed te hebben op de hoogte van het rapportgeld. Het gemiddelde bedrag dat zij geven voor het rapport van hun kind, is 5 euro per keer.
Hoeveel geef je dan? Volgens het Nibud is 5 euro het meest gangbare bedrag wat gegeven wordt. Maar doe vooral waar je jezelf goed bij voelt. Naast geld kan je natuurlijk ook gewoon een cadeautje geven of iets leuks met je kind gaan doen.
Een space scooter of een leesboek
Als leerkracht maak je de gekste dingen mee. Een space scooter als cadeau bij een goed rapport bijvoorbeeld. Ik vind dit persoonlijk echt veel teveel en zou zelf eerder kiezen voor een leuk nieuw voorleesboek of een ander “kleinigheidje”. Geld vind ik ook al zo'n ding.
Een beloning bij een goede prestatie mag er best zijn: er is een inspanning geleverd, er is resultaat… dat mag gevierd worden. Die beloning kan, net als bij kleuters, gedrag bevestigen en versterken.
Belonen leidt tot een positieve sfeer in de klas. Leerlingen willen graag een beloning en doen daarvoor ook graag hun best. Al is te veel belonen volgens sommigen ook niet goed. Omdat onze hersenen gevoelig zijn voor beloning, kunnen leerlingen juist hun best gaan doen om beloningen te krijgen.
Complimentjes en aandacht
De beste beloning voor elk kind is de waardering en aandacht van zijn ouders. Je kind vindt het prettig om van jou te horen dat iets goed gedaan is. Doe je dit vaak genoeg, dan blijft je kind zich positief gedragen. Reageer meteen op positief gedrag, niet pas na een tijdje.
Vanaf hun elfde verjaardag houdt u op met de cadeautjes. Voor die leeftijd valt in speelgoedwinkels toch niets meer te vinden en dan gaat u over op een geldgift. 15 euro per kleinkind is een mooi bedrag, waar kleinkinderen altijd blij mee zijn.
Een rapport zonder een scherp afgebakend onderwerp en helder doel laat lezers direct verdwalen. Jouw lezers hebben dan namelijk geen idee wat ze precies kunnen verwachten. Zorg dus altijd voor een duidelijke richtingaanwijzer in je inleidende tekst.
Zie het als inspiratie voor een afscheidscadeau en kijk wat bij jou, bij de leerlingen een bij het budget past. Wat al jaren wordt gegeven zijn onder andere een beker met een foto erop, een muismat, een mooie pen, of dopper met het schoollogo.
"Het gaat om de attentie en niet om de grootte van het cadeau. Een heliumballon met geslaagd erop, of een kaart met een roos, zijn ook leuk. Of een bioscoopbon met een leuk tekstje als 'ga maar genieten van een vrij weekend'."
Ruim 30% wil tussen de €15- €25 uitgeven aan verjaardag, een bijna even grote groep houdt het onder de €15. We kunnen dus wel zeggen dat de meeste mensen gemiddeld niet meer dan 25 euro willen uitgeven aan een verjaardagscadeau.
Uitgaven per persoon
Ruim de helft van het geld zou daar naartoe gaan. Dat komt neer op een kleine 250 euro. Dit geldt dus voor het totale huishouden. Elke individuele Nederlander zou zo'n 124,27 euro uitgeven aan kerstcadeaus.
Het doel bepalen
Denk na over het doel van je rapport: wat wil je bereiken? Wil je de lezer informeren over bijvoorbeeld alternatieve mogelijkheden van een bepaald plan? Of heb je al besloten wat de beste aanpak is en wil je de lezer van jouw keuze overtuigen?
Dat kunnen tabellen zijn met daaronder een toelichting en een samenvatting of conclusie. Heb je interviews gehouden, dan doe je daar verslag van en sluit je af met mogelijke conclusies. Het hoofdstuk zelf sluit je af met het antwoord dat je op de hoofdvraag/deelvragen hebt gevonden.
Tussen de €10 en €50. Hoe dichter het familielid bij je staat, hoe hoger het bedrag. Zo geven de meeste mensen hun nichtje die ze af en toe spreken €10. Hun eigen kinderen krijgen €50.
Ga je alleen of met jouw partner? Gemiddeld geven mensen €25 per persoon of €50 per koppel wanneer ze naar de receptie gaan. Wanneer ze ook naar het avondfeest gaan stijgt het bedrag naar €50 tot €100 per persoon indien er eten voorzien wordt.
Uit jaren lang onderzoek blijkt dat straffen niet werkt. Het belonen van goed gedrag werkt wel effectief, want kinderen leren dan wat gewenst gedrag is. Bij straffen niet. Straffen leidt niet tot een positieve gedragsverandering.
Er zijn pedagogen die zeggen dat straffen niet werkt, omdat het op de lange termijn niet tot gedragsverandering leidt. Je kan je je energie beter steken in een positieve manier van opvoeden, vinden zij. Anderen zeggen dat straffen juist goed kan helpen om in korte tijd bepaald gedrag af te leren.
- Reageer meteen op gewenst gedrag. Benoem het gewenste gedrag heel concreet. Benoem het gedrag dat je ziet en geef een compliment. “ik zie dat jij je boek al klaar hebt liggen, wat fijn”.
Een groot nadeel van belonen, is dat het kind het gewenste gedrag laat zien vanwege de beloning. Het verpest zijn of haar eigen intrinsieke motivatie om om zich te ontwikkelen en te leren. Het kind gaat zich meer richten op zijn omgeving in plaats van zijn eigen drijfveren.
Negatief gedrag wordt namelijk versterkt doordat dit gedrag voortdurend wordt beoordeeld in tegenstelling tot positief gedrag. Als alleen wordt gestraft en niet beloond, zal meer wantrouwen en weerstand ontstaan. Belonen is dus meestal effectiever dan straffen.