Wie veel en lang vliegt heeft meer kans op hartziekten, kanker, zicht- en hoorklachten en zelfs psychische problemen. Maar ook wie niet zo vaak de lucht in gaat, loopt risico, met name op kwaaltjes op de korte termijn. Zo heb je in een vliegtuig 100 keer zoveel kans om kou te vatten.
astma of bloedarmoede) en doorbloedingsstoornissen (bijv. hartinfarct) kunnen verergeren tijdens een vlucht op grote hoogte. Daarnaast is er ook een constante verandering van de luchtdruk in het vliegtuig, waardoor ook de druk verandert in gesloten holtes, zoals de sinussen en het middenoor.
Hoe hoger het vliegtuig vliegt, hoe lager de luchtdruk is. Als gevolg kunt u buikpijn ervaren, een opgeblazen gevoel hebben of zelfs moeite met uw stoelgang hebben. Dit vervelende gevoel kunt u voorkomen door goed te drinken, regelmatig te bewegen en geen heftige etenswaren te eten voor vertrek.
De vliegen en maden kunnen bijvoorbeeld samen in een kort tijdsbestek dode dieren opruimen. Binnen enkele dagen zijn er van een overleden dier in de natuur alleen nog botten en wervels over. Als vliegen dit niet zouden doen zou je in de natuur bijvoorbeeld veel dode dieren tegenkomen.
Radioactiviteit: op de hoogte waarop passagiersvliegtuigen gemiddeld vliegen, gemiddeld zo'n tien kilometer, is de radioactieve straling uit de ruimte vele malen hoger dan op zeeniveau. Een veelvuldige blootstelling aan die straling in vliegtuigen moet vermeden worden.
Wie vier uur in een vliegtuig zit, krijgt ongeveer evenveel straling in zijn lijf als tijdens een x-ray van de tandarts. Dat heeft nieuw onderzoek uitgewezen. Voor iemand die af en toe op reis gaat met het vliegtuig, kan die kosmische straling op zich weinig kwaad.
De gevaren daarvan worden alsmaar duidelijker in medische studies. Zo heeft een recente studie van de Amerikaanse onderzoeker Hervey Allen nog aangetoond - hij heeft zelf 83 uur in een vliegtuig gezeten - dat een vlucht van pakweg vier uur evenveel straling oplevert als een röntgenfoto bij de tandarts.
Vliegen hebben geen tanden, dus spuiten ze speeksel uit hun snuitachtige mond om hun voedsel vloeibaar te maken. Vervolgens zuigen ze dit op en slikken ze het door. Dat proces begint minuten of seconden nadat een vlieg ergens is geland.
Volgens de wetenschappers van Pennsylvania State University draagt de huisvlieg 351 soorten bacteriën met zich mee, waaronder e-coli en salmonella. Ziektes zoals maagzweren en bloedvergiftiging, worden op deze manier sneller overgedragen.
Vliegen is een van de meest klimaatvervuilende manieren van transport. Een vliegreis is wel 7 tot 11 keer meer belastend voor het milieu dan dezelfde route per trein, en 2 tot 4x meer dan een autoreis. Er is een gigantisch gat tussen onze ambitie om in 2050 klimaatneutraal te zijn en het huidige luchtvaartbeleid.
De lucht bevat minder zuurstof. Om het lichaam toch van voldoende zuurstof te voorzien, moet het hart harder werken. Voor hart- en vaatpatiënten die klachten hebben in rust of matige inspanning, kan dit zeker (bij een lange vlucht) problemen opleveren.
Te weinig frisse lucht
En als je hartslag laag is, voel je je vermoeider. Daarbij helpt het gebrek aan frisse lucht in veel vervoermiddelen ook niet mee. Als je te weinig zuurstof binnenkrijgt, voel je je minder fit.
De vermoeidheid ontstaat door de druk in de cabine. Hierdoor wordt de lucht ijler, een beetje alsof je hoog in de bergen zit. Er is een stuk minder zuurstof en daardoor word je moe. Ook het lawaai van medereizigers en het vliegtuig zelf kunnen zorgen voor zo veel prikkels, dat je helemaal kapot bent na je vlucht.
Pijnlijke oren. Slaperig voelen. Je benen zwellen op. Je smaakpapillen werken niet goed.
Als u een oude openstaande boete heeft, mag u niet verder reizen. Behalve als u meteen betaalt of laat zien dat u een betalingsregeling heeft afgesproken. U wordt alleen gecontroleerd op openstaande boetes, niet op schulden.
Luchtdruk en zuurstof
In een vliegtuig heerst een zelfde luchtdruk als je normaal op 2000-2400 meter hoogte tegenkomt. Deze luchtdruk bedraagt ongeveer 80% van de luchtdruk op zeeniveau. Dat betekent ook, dat de lucht in een vliegtuig zo'n 20% minder zuurstof bevat dan lucht op zeeniveau.
Eitjes. De vrouwtjesvlieg legt haar eitjes in de drol, zodat ze zeker weet dat mensen de eitjes met rust laten.
De larven van de vlieg kunnen zowel direct als indirect op de huid van de mens terechtkomen. De larven hebben echter een grotere voorkeur voor de huid van een veedier, zoals een koe. Bij de directe route legt de vlieg de eitjes zelf op de huid van de gastheer. Een bekend voorbeeld hierbij is een open wond.
Verhoogd risico op trombose bij vliegen met koorts
Op deze manier wordt het bloed dikker en er kunnen zich bloedproppen, de zogenaamde tromboses, vormen. Als een reiziger koorts heeft, worden de effecten soms nog versterkt: wie al verzwakt is, zal zich tijdens de vlucht nog minder bewegen dan een gezonde passagier.
Voor een vlieg is er weinig lekkerder dan uitwerpselen, rottend eten en karkassen. Dat, en wat alles jij op je eettafel zet. Met hun pootjes vol bacteriën wandelen ze namelijk net zo lief over jouw ontbijt heen. Bovendien poepen en plassen ze ook nog eens overal waar ze landen.
Elk insect heeft de volgende inwendige organen: hersenen, darmkanaal, uitscheidingsorganen (buizen van Malpighi), eierstok, buisvormig hart, buikzenuwstreng. Het bloed van insecten dient niet voor het transport van zuurstof en is meestal kleurloos. Insecten hebben nauwelijks of geen slagaders, maar wel een hart.
Insecten hebben nauwelijks of geen slagaders, maar wel een hart. Het lichaam van een insect bevat ook tracheeën: een zeer fijnvertakt stelsel van kleine buisjes met openingen aan de zijkant van het lichaam, dit is het ademhalingssysteem.
Gemiddeld verdien je als piloot bij de KLM een salaris van tussen de € 100.000 tot € 150.000 per jaar, maar dit kan oplopen tot wel € 250.000. KLM behoort daarbij tot één van de best betalende luchtvaartmaatschappijen voor piloten. Een co-piloot verdient gemiddeld € 112.000 per jaar.
Als kosmische straling de atmosfeer bereikt, kunnen de geladen deeltjes elektronen uit de baan om atoomkernen schieten. Als dit in jouw lichaam gebeurt, raakt weefsel en DNA beschadigd. Dat is een gezondheidsrisico en kan kanker veroorzaken of leiden tot verminderde vruchtbaarheid.
SAR-waarde
De maximale SAR-norm is op Europees niveau vastgelegd en bedraagt 2 Watt/kg. Mobiele telefoons zijn conform strenge maatregelen ontworpen, waardoor de SAR maximumwaarde eigenlijk nooit wordt bereikt in het geval van gsm straling.