De reden is eigenlijk simpel. Hoewel het eigenlijk niet mag zijn er altijd mensen die het toch nog riskeren stiekem een sigaretje op te steken. Als hun peuk in de vuilnisbak of ergens anders belandt, brengt dat brandgevaar met zich mee. Dus als ze het dan toch doen, dan liever veilig.
1998: in vliegtuigen mag niet meer gerookt worden. 2000: publieke plekken zoals overheidsgebouwen, ziekenhuizen, scholen, sportkantines en openbaar vervoer. 2004: werkplekken. 2004: de rookcoupés in treinen worden afgeschaft.
Roken in een kleine ruimte, zoals in de trein, zorgt ervoor dat de concentratie aan kankerverwekkende stoffen (ook wel fijnstof genoemd) vele malen hoger is, dan roken in een grote hal. Vooral wanneer heel veel reizigers samen een sigaret, pijp of sigaar opsteken is de rookontwikkeling duidelijk te zien.
Helemaal verboden
Er is maar één land waar sigaretten helemaal niet verkocht mogen worden: het Aziatische bergstaatje Bhutan. Daar mag geen tabak worden geproduceerd of verkocht.
Roken binnen verboden
Binnen mag u niet roken in de horeca, op het werk of in een openbaar gebouw. Ook niet in een rookruimte. U mag dus bijvoorbeeld niet roken in een café, sportkantine, coffeeshop, shishalounge, station, kantoor, ziekenhuis of gemeentehuis.
Roken op Schiphol
Even een sigaretje of een sigaar opsteken voor of na je vlucht? Dat is sinds 1 april 2020 niet meer mogelijk in de terminal op Schiphol. Dit is het gevolg van een besluit van de Hoge Raad, die heeft bepaald dat rookruimtes in Nederlandse horeca dicht moeten.
In Spanje is het verboden te roken in openbare ruimtes zoals musea, restaurants, luchthavens en hotels. In veel gevallen wordt u verwezen naar een speciale rookruimte of kunt u buiten roken. Het is ook verboden om in onze touringcars te roken.
De forse prijsstijging komt door twee accijnsverhogingen dit jaar. De accijns op een pakje sigaretten is daardoor met 1,14 euro verhoogd. Meer dan driekwart van de prijs van een pakje sigaretten bestaat inmiddels uit belasting, in de vorm van accijns en btw.
Het land waar het meest gerookt wordt, is China. Eén op de drie, dat zijn 341 miljoen mensen, rookt. Slechts 10 landen vertegenwoordigen tweederde van de rokende wereldbevolking. Het gaat om China, India, Indonesië, de VS, Rusland, Bangladesh, Japan, Turkije, Vietnam en de Filippijnen.
Nieuw-Zeeland wil verbieden dat inwoners die nu 14 jaar en jonger zijn ooit nog sigaretten kunnen kopen. Het levenslange verbod moet leiden tot een 'rookvrije generatie'. De regering streeft ernaar dat in 2025 maximaal 5 procent van de inwoners rookt.
Er mag onderweg officieel in de treinen niet gerookt worden. Soms gebeurt dat stiekem op de WC of tussenstuk/ balkons, maar een treinbeheerder zal daar iets van zeggen aangezien het verboden is. Op de perrons/ stations is het wel toegestaan op bepaalde plaatsen of in rookruimtes.
Vanaf 1 oktober geldt op alle treinstations in Nederland een rookverbod. Heb je maling aan de regels en steek je toch een sigaret op? Dan kun je een boete van € 95,- krijgen.
Bij een 1e overtreding van het rookverbod wordt een boete van € 600 opgelegd en kan bij meerdere overtredingen oplopen tot een maximum van € 4.500.
Aangenomen wordt dat een 36mg e-sigaret daadwerkelijk overeenstemt met een gewone 0.8mg sigaret. In theorie stemt het verbruik van één 16mg cartridge (1ml) overeen met het roken van één pakje van 20 gewone 0.8mg sigaretten. In de praktijk staat zo'n 16mg cartridge voor ongeveer één derde van een pakje regulars.
De schadelijke stoffen in e-sigaretten zijn onder andere nicotine, propyleenglycol, glycerol, aldehyden, nitrosamines en metalen. Inhalatie hiervan kan leiden tot irritatie en schade aan de luchtwegen, hartkloppingen en een verhoogde kans op kanker.
Rookzones zijn opgeheven en mag nergens meer gerookt worden op Schiphol airport. Op de Nederlandse luchthaven waren verschillende rookruimtes ingericht waar rokers voor de vlucht of tijdens een overstapperiode een sigaretje mogen opsteken. Dit was dan in een bar of restaurant waar de rookruimte bij hoort.
Er waren zes groepen: zware rokers (15 sigaretten of meer per dag), rokers die zich matigen (die minstens 50 procent minder sigaretten per dag zijn gaan roken dan de zware rokers), lichte rokers (1 tot 14 sigaretten per dag), rokers die gedurende het onderzoek stopten, mensen die voor de start van het onderzoek al ...
Dat kan, al is het niet erg waarschijnlijk. Ruim de helft van de rokers die blijven roken gaat dood aan de gevolgen ervan, een kwart sterft voor het pensioen en rokers gaan gemiddeld tien jaar eerder dood dan niet-rokers. Dat is een gemiddelde, en niet iedereen die rookt, gaat dus voortijdig hieraan dood.
Naar schatting haalt 23 procent van de rokers die hun hele leven zwaar roken de leeftijd van 65 jaar niet. Van de lichte rokers overlijdt 11 procent, van de niet-rokers 7 procent vóór de 65-jarige leeftijd. Van zware rokers is de levensverwachting gemiddeld 13 jaar korter dan van mensen die nooit hebben gerookt.
Roken is een dure gewoonte. Als je een pakje per dag rookt kost dat bij een pakje van €8,- €2920,- per jaar. Dit is € 243,33 per maand. Rook je 10 sigaretten per dag dan kost je dat altijd nog €126,67 per maand.
De meeste kettingrokers zijn te vinden in de leeftijdscategorie van 50 tot 55 jaar. Bijna een kwart van de rokers in deze groep rookt een pakje of meer per dag. In de groep rokers onder 30 jaar doet nog geen 10 procent hen dat na.
In Griekenland mag je alleen roken op het terras of in de tuin. In dichte restaurants of bars is roken niet toegestaan.
Maar vanaf zaterdag 28 november, precies vier maanden na de invoering van het rookverbod, komt die regel in ieder geval deels te vervallen. Rokers op Mallorca, Menorca, Ibiza en Formentera kunnen en mogen weer op de openbare plaatsen hun sigaret aansteken mits de afstand van 2 meter gewaarborgd kan worden.
Sinds 2011 geldt er een streng rookverbod in Spanje, inclusief de Canarische Eilanden en dus ook Gran Canaria. In afgesloten openbare ruimtes mag pertinent niet gerookt worden. Op de terrassen van restaurants en bars mag wel gerookt worden. Aparte rookruimtes zijn niet toegestaan.